‘Dag van de …’. Je kent ze wel, de dagen van het jaar waarop we iets bijzonders vieren of in de kijker zetten. Dag van de ruimtevaart, dag van de loodgieter, International Day of Pink, …
Dit soort dagen vormen een superleuke insteek voor posts op je sociale media. Op voorwaarde dat je het goed aanpakt tenminste. (Ik onthul verderop hoe.)
Voor de hand liggende dagen (Pasen, Moederdag of Valentijn) worden al volop ingezet voor marketing – of ze zijn er zelfs speciaal voor uitgevonden, ahum. En voor veel ondernemers zijn dat absolute hoogdagen qua omzet, dus gebruik ze volop als dat voor jou het geval is.
Maar ik wil je in dit artikel nu nét eens uitdagen om verder te kijken dan die standaard feestdagen.
Elke ‘Dag van de …’ kan een aanleiding zijn voor een leuke post op socials. Maar ga daarbij altijd voor de verrassing, en dus voor de glimlach.
Want wanneer mensen glimlachen, dan koppelen ze onbewust dat blije gevoel aan jou als ondernemer of aan je onderneming. Je blijft hangen in hun hoofd. Op een goeie manier (oef).
💡 En op het moment dat ze jouw aanbod nodig hebben – misschien weken, maanden, jaren later – gaat er een lichtje aan (ping!). Ze denken aan jou (en niet aan een ander).
Dag van de … : zo pak je dat concreet aan
Dé manier om snel zo’n glimlach uit te lokken, is door eens iets te doen met een ‘Dag van de …’ die op het eerste gezicht niks met jouw zaak of aanbod te maken heeft.
Enkele voorbeeldjes:
Een chocolatier die iets over Dag van de chocolade post, da’s voorspelbaar. Dat verwachten we. Maar als diezelfde chocoladeprofessional op de 🌹Dag van de roos een chocoladeversie van die bewuste bloem maakt, ter ere van z’n oma (ik zeg maar wat). Dan stoppen we met scrollen, willen we het persoonlijke verhaal lezen en voelen we connectie.
Een chic restaurant dat op 14 mei z’n medewerkers even – al dan niet met volle plateaus – de vogeltjesdans laat doen tussen de tafels omdat het ‘Dance like a chicken day‘ is: verrassend, hilarisch, opvallend.
Een apotheker die in de aanloop naar de Dag van het naakt tuinieren (dat was 3 mei, markeer het in je agenda) alle zonnecrèmes in de kijker zet – want je wil je niet verbranden op delicate plekken. Vinden we geestig, sympathiek en doet ons eraan denken om zonnecrème te kopen.
Een boekhoudkantoor dat op Dag van het kaneelbroodje (de 4de oktober, voor de liefhebbers) medewerker Yuri in de kijker zet die gek is op dit type koffiekoek. We leren zo – naast de cijferige – ook de menselijke kant van Yuri kennen.

Dag van de …: zo pas je zelf deze techniek toe
Stap 1 – wikken en wegen
Doorloop eens alle ‘days of the year‘ – da’s even werk, maar het loont de moeite. Markeer alvast de kanshebbende ‘dagen van’ in je social mediaplan.
Stap 2 – kiezen en verzinnen
Kies er één of enkele opvallende dagen uit. Brainstorm met jezelf of je team hoe je die op een originele manier kan koppelen aan je zaak, jezelf of een van je teamleden.
Stap 3 – foto of beeld
Maak een leuk beeld dat bij de posts past. Dat hoeft niet ingewikkeld of picture perfect te zijn. Authenticiteit scoort vandaag torenhoog (maar zorg wel voor een minimum aan kwaliteit, met voldoende licht en een duidelijk gezicht).
Stap 4 (optioneel) – de glimlach-test
Doe de glimlach-test door enkele mensen de posts te laten lezen.
Stap 5 – inplannen in je social mediaplan
Plan die posts nu al in op de juiste datums in het jaar. Dan verschijnen ze netjes wanneer het moet en hoef je er niet meer naar om te kijken. Instagram (en ook Facebook) kan je inplannen in de tool die Meta daar zelf voor ontwikkelde: de Meta Business Suite. LinkedIn staat toe om posts te ‘schedulen’ in het platform zelf.
Stap 6 – deel je keuze met ons
Laat ons weten welke ‘Dag van de …’ het is geworden voor jou, want onze vinger ligt al op de ‘like’-knop.
🤔 Denk je nu: wacht, vooraleer ik hier in het wilde weg wat ‘dagen van’ kies, wil ik eerst een goed social mediaplan, want:
- ik héb nog helemaal geen social mediaplan
- ik doe maar wat op socials
- en dat maakt me eerlijk gezegd niet blij
👌 Good thinking, zo’n plan is een supergoed idee. Het zorgt ervoor dat socials behapbaarder worden. Dat je overzicht hebt. Dat je niets vergeet. Dat klanten je zaak consistent zien verschijnen en dat ze aan jou denken als ze je nodig hebben.
Kortom: een plan maakt je blij.
In de workshop Maak je social mediaplan maak je – met ons als enthousiaste gids – dat doordachte plan. Je legt dankzij enkele strategische denkoefeningen de fundamenten van je marketing en vult daarna in onze beproefde template je posts doordacht in.
We maakten als marketingfreelancers tientallen succesvolle social mediaplannen voor bedrijven. En in onze workshops leerden intussen al tientallen ondernemers er zelf eentje opstellen. Ze stuurden daarna berichtjes als ‘dit was de meest hands on info die ik zag over social media‘. [Daar worden wij dan weer blij van]
Een workshop zoals we er zelf eentje zouden willen volgen. Concreet, meteen toepasbaar en motiverend. Dat is ‘m 👇
Workshop | Maak je social mediaplan
ofwel: jouw weg naar meer plezier én resultaten op vlak van socials