Als ondernemer of freelancer zélf je communicatie en marketing in handen nemen? Dat kan absoluut. Alleen moet je weten HOE.
Op deze blog delen wij – 3 communicatieprofessionals – de technieken waarvan we wéten dat ze werken, omdat we ze zelf dagelijks inzetten voor onze klanten. Je krijgt inzichten en concrete tips die je meteen kan toepassen.
Krijg je graag onze concrete communicatietips – geïllustreerd met al dan niet gênante voorbeelden – in je mailbox? Abonneer je hier en boost je zichtbaarheid op jouw manier.
Wil je meteen grondig aan de slag? Ontdek zeker ons cursusaanbod.
Hoe Instagram Highlights maken?
Maak het Instagramprofiel van je onderneming aantrekkelijk voor potentiële klanten met goed gekozen highlights. Zo maak je ze, en dit zet je erin!
Afterworkdrinks voor solo-ondernemers: WAT drinkte
Alleen gaan afterworkdrinken? Neeje, nie tof. Wél met andere solo-ondernemers kletsen en een drankje sharen. Batterijen opladen: check!
De ‘free’ in ‘freelancer’ kan je letterlijk nemen
Dit besef 👆 opende talloze deurtjes in ons brein. Lees hier hoe wij elke dag onze job als solo-ondernemer naar onze hand blijven zetten.
Als solo-ondernemer samenwerken met een marketingfreelancer? Zo doe je dat
Je bent een solo-ondernemer. Je weet dat posten op sociale media klanten kan opleveren, en je vermoedt dat een blogpagina op je website je beter vindbaar zou kunnen maken in Google. Maar daar heb je geen tijd voor? Of misschien wil je adverteren op sociale media, maar weet je niet hoe je dat kostenefficiënt aanpakt? Samenwerken met een marketingfreelancer zou de oplossing kunnen zijn.
Wat is een funnel? Simpel gezegd
Wat is een funnel nu eigenlijk? Het is Engels voor trechter, en een fancy woord voor het pad dat jij uitstippelt voor een klant: van ‘jou leren kennen’ tot ‘de actie ondernemen die jij wil’. Daarvoor verricht je het best eerst wat denkwerk.
Podcast S4 A4 | Wat als iemand mij een negatieve review geeft?
In de ‘Vraag van een WATje’ beantwoorden we dit keer deze vraag: Wat doe ik als iemand een negatieve review post over mijn zaak? Ontdek snel het antwoord in deze aflevering van onze podcast Working Apart Together.
Liever niet in de kijker, maar wel zichtbaar met je aanbod
Als ondernemer moet je op de één of andere manier bekendmaken wie je bent, wat je biedt en dat je überhaupt bestaat. Het is moeilijk om plots in de spotlights te gaan staan. Maar het kan ook op een manier die niet awkward aanvoelt (yeaaaay!).
Podcast S4 A3 | Ik kan met mijn zaak in de pers komen, maar bereik ik daar wel de juiste mensen?
In de ‘Vraag van een WATje’ beantwoorden we dit keer deze vraag: Zeg ik sowieso ‘ja’ als een journalist me wil interviewen als expert? Ook als het blad in kwestie niet helemaal dezelfde doelgroep heeft als mijn zaak? Ontdek snel het antwoord in deze aflevering van onze podcast Working Apart Together.
Podcast S4 A2 | Hoe communiceer je een moeilijke boodschap naar je klanten
“Hoe communiceer ik een vervelende boodschap aan (vervelende) klanten?” Camille roept Working Apart Together ter hulp. In deze podcastaflevering beantwoorden we haar vraag en deelt Linde een pijnlijk ondernemersmoment én wat ze eruit leerde.
Podcast S4 A1 | Mag je content hergebruiken?
In seizoen 4 van Working Apart Together nemen je mee op een wervelwind van weetjes en fratsen over freelancen en ondernemen, met als rode draad: marketing en communicatie zonder crap. Deze keer komt uit onze vragentrommel de veelgestelde vraag: “Mag je content hergebruiken?”
Working Apart Together is ook een podcast: waarom eigenlijk?
WATjes Karlien, Linde en Griet zijn te gast in de podcast Why Do You Podcast? Logischerwijs hoor je hier … waarom ze eigenlijk de podcast Working Apart Together maken.
5 tips om de pers te halen met je zaak
Met je zaak in de pers komen vergroot je zichtbaarheid én je geloofwaardigheid als ondernemer. Of je nu in de krant, op tv of op de radio wil … Met deze tips slaag je erin >
Op social media als ondernemer: 5 vaakst gestelde vragen
In deze blog en podcast beantwoorden we 5 vragen over sociale media die vaakst door ondernemers gesteld worden in onze workshops.
Inspiratie of informatie: wat willen mijn klanten?
We krijgen dagelijks véél informatie voor de kiezen. Is het een goed idee om voor inspirerende of entertainende content te kiezen?
De 7 ultieme marketingtips van het jaar, volgens ondernemers zoals jij
De marketing- en communicatietips die het voorbije jaar de meeste hartjes op onze Instagram, likes op Facebook of clicks in onze nieuwsbrief kregen. Dé toptips dus, hier op een plateautje geserveerd voor het geval je er eentje gemist hebt.
Podcast S3 A4 | Welke impact heeft je mindset op je business?
Je mindset is misschien wel het allerbelangrijkste wapen dat je als ondernemer hebt. Maar het kan ook je grootste saboteur zijn. In deze blog duiken we losjes (en niet too deep) in de menselijke mind.
Meer reviews op Google? Deel een rechtstreekse link met je klanten (+ videotutorial!)
Ook in dit digitale tijdperk kan mond-tot-mondreclame wonderen doen. Met deze tutorial krijg je online hetzelfde resultaat.
Podcast S3 A3 | Meer plezier in je werk met baanboetseren
Jobcrafting of ‘baanboetseren’, dat is je jobinhoud aanpassen zodat je weer gelukkiger wordt van je werk. In het Nederlands plakten…
Podcast S3 A2 | Plannen like a pro: hoe hou je als freelancer al die balletjes in de lucht?
Hoe ga je als freelancer om met ál die balletjes die je in de lucht moet houden? Leer van onze trials & errors om onze business én ons privéleven met kinderen te managen in deze podcastaflevering.
Podcast S3 A1 | Uitpakken met je werk zonder je een stoefer te voelen
Uitpakken met je werk, je portfolio laten zien, is als freelancer een essentieel deel van je marketing. Voor veel mensen voelt het wat geforceerd: alsof je aan het stoefen bent. Maar we beloven je: er zijn heel wat manieren om je werk te laten zien op een fijne, authentieke manier.
Hoe bedenk je efficiënt posts voor sociale media? (met concreet voorbeeld)
Hoe kom je altijd weer op ideeën voor posts op sociale media? Laat je inspireren door een voorbeeld uit de praktijk!
3 redenen om e-mail in te zetten als marketingkanaal
Waarom zou je mails sturen naar je klanten in tijden van sociale media? Check deze drie veelgehoorde uitspraken over e-mailmarketing en nieuwsbrieven.
Marketingjargon voor beginners: WTF betekenen woorden als funnel, CTA en content?
Marketing … Dreig je als doe-het-zelver verstrikt te raken in het kluwen van buzzwords en hippe termen? We leggen ze hier in gewoon Nederlands uit.
PODCAST | S2 A4 | Je grenzen bewaken als freelancer (7 tips)
Als freelancer organiseer je zelf je werk. Je bepaalt zelf hoeveel hooi je op je vork neemt. Tenzij … je klanten er zélf hooi bij gooien. Hoe bepaal je je grenzen en wat doe je met toxische klanten? Ontdek onze 7 tips!
PODCAST | S2 A3 | Freelancen: omgaan met eenzaamheid
Als je een eenmanszaak hebt, dan steken weleens gevoelens van eenzaamheid de kop op. In deze aflevering van Working Apart Together delen we hoe wij dat alleen werken ervaren. En natuurlijk ook wat wij ertegen doen!
Weerstand tegen posten op sociale media? Lees dit!
Denk je als ondernemer soms: ‘Mensen gaan mij beu geraken als ik te veel op social media post.’ Of ‘wat voor nut heeft dat posten op socials’? Deze 5 weetjes helpen je erdoorheen.
PODCAST | S2 A2 | Als freelancer je tarieven bepalen
Als freelancer of zelfstandige bepaal je alles lekker zelf. Niemand die je vertelt wat je moet doen, hoe je het…
PODCAST | S2 A1 | Klanten vinden
Hoe gaan klanten in godsnaam weten dat ik besta? Veel beginnende freelancers of mensen die nog twijfelen over ‘starten of…
Je homepage: deze 3 dingen moeten er zeker op
Je homepage mag geen raadspelletje zijn voor potentiële klanten. Zorg ervoor dat ze in enkele seconden zien wat je precies voor hen kan doen. 3 vragen die je zeker moet beantwoorden!
Leren van andere ondernemers? Luister naar deze podcasts
Wij leren veel uit podcasts over freelancen en ondernemen. En daar heb jij vast ook iets aan. Daarom: een lijstje met onze favoriete businesspodcasts.
Meer verkopen met duidelijke communicatie: doe deze 3 checks (+ inspirerend voorbeeld)
Alles wat je communiceert kan je aftoetsen aan deze drie checks. Van de mailtjes die je stuurt naar leveranciers en klanten, tot je website, je krijtbord aan je zaak, je flyers, … . Wedden dat klanten dan blij kiezen en meer kopen?
Freelancer worden: daarom sprongen wij in het diepe
Welke voordelen heeft werken als freelancer? Hier lees je ons antwoord op die vraag én vertellen we waarom wij freelancer geworden zijn.
Het nut van … een contentplan 👀
Maandag begon als een perfecte dag. Clean desk, verse koffie en nog vóór de online meeting van 10u30 met de…
Effectief communiceren? Je klanten hebben de waarheid in pacht
Om slim te communiceren moet je je inleven in de leefwereld van je klanten. Dat doe je door te analyseren hoe ze reageren op je communicatie, en door simpelweg met ze te praten. Lees hier hoe.
Gratis download – Kant-en-klare tekstjes voor op je eindejaarskaartjes 🎁
Feestelijke eindejaarskaartjes sturen is niet alleen leuk, het is ook nuttig. Lees hier waarom én copy-paste onze kant-en-klare Season’s Greetings.
Als zelfstandige op sociale media: 4 tips
Moet ik op Instagram met mijn zaak? Want ik wil mijn persoonlijke leven niet te grabbel gooien. In dit artikel lees je hoe je het gebalanceerd aanpakt.
Je website hoger laten scoren in Google: start hier
Een website hoger doen scoren in Google start met één heel belangrijke stap. En dat is deze.
Deze flater kost je vroeg of laat klanten (en zo los je dat meteen op)
Een onbewuste fout die veel zelfstandigen maken én die hun klanten kost. Zonde, maar makkelijk op te lossen. Ga nu naar je website en haal déze woorden eraf.
Groeien als freelancer: zo kan het ook
Onze kijk op ‘groeien als freelancer’ is niet de meest vanzelfsprekende. Waarom combineren we onze eenmanszaak (eenpersoonszaak 😉 ) met WAT?
Het belang van de call to action
Je wil niemand ‘commanderen’. Maar lezers vertellen wat je van hen verwacht, is geen overbodige luxe. We worden al met zoveel informatie gebombardeerd, je lezer wil gewoon duidelijkheid. De meeste mensen hebben dat ene duwtje in de rug echt nodig. Enter: de call to action.
Zó doe je aan simpele maar geniale marketing
Een eenvoudige foto op Facebook herinnert Griet aan een van dé lessen die ze leerde in 15 jaar marketing en communicatie. Ontdek haar trucje om meteen een stap vooruit te zetten met jouw freelance business.
PODCAST | S1 A4 | Mijn werk is zó leuk dat ik geen vakantie nodig heb. Of wel?
“Mijn job is zó leuk dat ik geen vakantie nodig heb”, horen we soms. En ja, als ondernemer voelt je job vaak niet echt als werk aan. Maar betekent dat ook dat je geen verlof nodig hebt? Lees alles over bijna-burnout, grenzen stellen, offline gaan en weekendwerk (of beluister de podcast aflevering).
PODCAST | S1 A3 | Thuiswerken & kinderen: hoe je freelancewerk gedaan krijgen als je kinderen vrijaf hebben?
Als je freelancer bent en vaak thuis werkt, lijkt het soms logisch dat je er altijd bent voor de kinderen. Maar is dat wel iets voor jou?
PODCAST | S1 A2 | Workation: werkt dat? En hoe haal je er het beste uit?
Workation. Is dat dan je laptop meenemen op vakantie? Of moeten we het toch anders zien? Onze ervaringen, tips én inzichten nu te lezen en te luisteren.
PODCAST | S1 A1 | Procrastineren: met deze tips maak je nu (direct) komaf met uitstelgedrag
Procrastinatie of uitstelgedrag. Hoe vermijd je dat je telkens opnieuw afgeleid geraakt? Luister onze podcast en lees de blog.
De pers halen als ondernemer: test hier je neus voor nieuws!
De pers halen (om de juiste redenen). Het is een boost voor je onderneming! Maar wat is nu echt nieuwswaardig? We oefenen met echte voorbeelden.
Eindelijk continuïteit op je socials, met deze slimme truc
Als ondernemer of freelancer netjes je sociale media in orde hebben én boeiend houden? Dat doe je met deze twee makkelijke tips.
Zo vermijd je clichés in je communicatie
Vermijd clichés in je communicatie. Er echt uit springen en niet net hetzelfde vertellen als iedereen? Met deze tip blijft je boodschap plakken.
Authentiek communiceren als ondernemer: zo doe je het
Marketingexperts hameren op het belang van authenticiteit in je communicatie. Maar hoe doe je dat dan concreet?
Bloggen als freelancer: waarom zou je?
Ja, een blog is een goed idee. Maar nee, je móét er geen hebben. Wij ervaren alvast deze positieve effecten van een blog op websites.