Skip to content

💌 Abonneer op de WAT-mail en krijg om de 14 dagen een marketingtip recht in je inbox. Zo'n tip waar je écht iets mee bent. 👌

Als solo-ondernemer samenwerken met een marketingfreelancer? Zo doe je dat

Je bent een solo-ondernemer. Je weet dat posten op sociale media klanten kan opleveren, en je vermoedt dat een blogpagina op je website je beter vindbaar zou kunnen maken in Google. Maar je hebt er geen tijd voor? Of misschien wil je adverteren op sociale media, maar weet je niet hoe je dat kostenefficiënt aanpakt? Enter: de marketingfreelancer. 

Freelance marketingspecialisten kunnen jou helpen om het maximum te halen uit je marketinginspanningen. Maar dat kan natuurlijk alleen als ze exact weten wat jij wil bereiken. 

Weet je al welke marketingfreelancer jij nodig hebt voor je plannen? 

In ‘t kort heb je deze opties:

  • Een copywriter schrijft jouw teksten.
  • Een grafische vormgever ontwerpt je huisstijl, maakt een logo, geeft flyers, brochures of magazines vorm. 
  • Een webdesigner maakt je website. 
  • Een digital marketeer helpt je om je zaak online zichtbaar te maken met doelgerichte advertenties. 

In deze blog starten we met de freelancer waar wij het meest over weten: de freelance copywriter. Dat zijn wij bij WAT namelijk ook zelf, van oorsprong.

Hoe brief ik een freelance copywriter?

Ben je (solo-)ondernemer en wil je je schrijfwerk uitbesteden? Dan verricht je het best eerst wat strategisch denkwerk voor je offertes gaat aanvragen. Het heeft immers geen zin om ‘enkele blogartikels’ te bestellen of een ‘post op sociale media’, als die teksten niet passen in een doordachte communicatiestrategie. Zorg dat je investering vruchten afwerpt, en zet op papier wat je precies wil bereiken met je communicatie-inspanningen.

Strategisch denkwerk komt vóór copywriting

Zet een paar stappen terug, en formuleer superconcrete doelen voor de teksten die je gaat bestellen. Denk vooraf na over waarvoor jij die sociale media inzet. Wat wil je daarmee bereiken en hoe ga je dat evalueren? Top-of-mind blijven bij mensen? Check hoeveel mensen je posts zien. Leads aantrekken? Oké, hoeveel? Schrijf een ambitieus cijfer op, zodat je weet waar je inspanningen naartoe leiden. En zodat je weet waarom je die goede copywriter inhuurt.  

Wil je een levendige blog? Dan heb je meer nodig dan 3 blogartikelen die je één keer op je site zet. Dan beslis je het best met welke frequentie je blogs gaat publiceren, en wat het doel daarvan is op de lange termijn. Ook waarover die blogs dan moeten gaan, onderzoek je beter. Hou daarvoor zelf bij welke vragen je klanten steeds opnieuw stellen, of laat een agency of een freelance SEO-copywriter uitzoeken naar welke onderwerpen jouw ideale klant googelt, bijvoorbeeld. 

Formuleer superconcrete doelen voor de teksten die je gaat bestellen. 

Deze denkoefeningen zijn trouwens ook essentieel als je zélf je sociale media onderhoudt. Wil je komaf maken met dat eeuwige ik-doe-maar-watgevoel en een doordacht contentplan opstellen? Dat kan tijdens de workshop Een gevuld social mediaplan in één dag.

Meetbare doelen

Een goede freelance copywriter zal zich inhoudelijk inwerken in je zaak, je diensten, de toon van je onderneming, en dat neemt algauw enkele uren in beslag. Je kan er dus vanuit gaan dat blogartikels en social mediaposts niet supergoedkoop te bestellen zijn. 

Maar formuleer jij als doel bijvoorbeeld: het komende half jaar regelmatig bloggen en daardoor 10 nieuwe klanten aantrekken, die samen 10.000 euro opleveren? En dan steeds meer klanten aantrekken met die goedgevulde blog, jaar na jaar? In dat geval is de investering in die blogs snel terugverdiend. 

Verwacht je dat de copywriter zelf suggesties doet voor jouw marketing? Dan moet die tijd incalculeren om te brainstormen en te researchen.  

Checklist: bedenk vooraf al het antwoord op deze vragen

Schakel je een agency of een freelance copywriter in om je marketing en communicatie te verzorgen, neem er dan deze checklist bij. Zo weet die freelancer exact waar jij naartoe wil met je teksten, en kan die ook meedenken met jou. Zeker ervaren freelancers kunnen hun waardevolle kennis met jou delen, zodat je kans op succes nog groter wordt. 

Checklist briefing: 

✅ Wie ben jij, waarvoor staat je zaak en welke diensten bied je? Hoe help je je klanten?

✅ Wie wil je bereiken? Potentiële klanten? Of wil jij misschien vooral nieuwe medewerkers aantrekken? Omschrijf de ideale ontvangers van de boodschap zo gedetailleerd mogelijk. Wat weten zij al? Waarnaar zijn ze op zoek? 

✅ Over wat voor project gaat het? Teksten voor een website, blogartikels, nieuwsbrieven? Heb je al een voorbeeld van vorige blogs of nieuwsbrieven, bezorg die dan ook aan je copywriter. 

✅ Wat wil je vertellen? Wat is je grootste boodschap? Je copywriter weet niet per se iets over jouw vakgebied, dus hou daar rekening mee. No worries, zodra jullie echt met de opdracht starten, stelt de copywriter je sowieso ook de juiste vragen, zodat z’n teksten klinken alsof jij ze zelf geschreven hebt.

✅ Verwacht je dat de copywriter zelf suggesties doet voor jouw marketing? Dan moet die tijd incalculeren om te brainstormen en te researchen.   

✅ Komen er beelden of illustraties bij je tekst? Zo ja, lever jij die zelf aan of verwacht je dat de marketingfreelancer die voor je zoekt of maakt? 

✅ Wat wil je dat de lezer van je boodschap doet na het lezen? Iets kopen in je webshop? Een afspraak maken? Zich inschrijven voor je nieuwsbrief?

✅ Wat wil je (op de langere termijn) bereiken met je [blog/sociale media/nieuwsbrieven/…]? Formuleer meetbare doelen. 

✅ Welke deadline heb je in gedachten voor je project? Hoeveel tijd heb je nodig om feedback te geven?

✅ Moeten er verschillende mensen naar het resultaat kijken? Zo ja, wie allemaal, en hoeveel tijd is daarvoor nodig?

Bij het begin van je project (en tussendoor) zal je zelf ook even tijd moeten investeren in het nadenken over deze strategische en praktische vragen. Maar we beloven je: het is de beste manier om ervoor te zorgen dat je investering in de hulp van een tekstschrijver ook echt vruchten afwerpt. En dat die zichzelf op termijn dus gewoon terugbetaalt. 

Beeld header: Astrid Bultijnck van I Shoot You

Andere posts