Enkele weken terug vormde de stad Kortrijk ons decor.
Drie dagen lang hokten we met ons drietjes onder één vakantiehuis-dak om nieuwe plannen te maken voor WAT.
Voor de verandering dus eens together together.
Dat vakantiehuis had één minpunt: er was geen koffie.
Noch de mogelijkheid om zelf koffie te zetten.
Een redelijk fundamenteel probleem voor elk van ons.
En dus trokken we ‘s morgens – op onze nuchtere maag – de ijzige buitenlucht in, op zoek naar een take-away optie.
Onderweg gaven we onze ogen de kost en – bammm.
Oké, ik overdrijf een beetje, voor het verhaal.
Maar we hadden wel degelijk een fantastisch voorbeeld van superduidelijke communicatie gespot.
Op enkele gevels prijkten levensgrote foto’s van bezienswaardigheden, met daarbij telkens de afstand én de wandeltijd. Bijvoorbeeld: Begijnhof, 250 meter, 3 minuten stappen.
Als bezoeker van het hippe K-town hak je meteen de knoop door: doen we! Of: doen we niet! (Wij niet, onze queeste draaide om koffie 🫠)
Wat we dus willen meegeven met deze blog over duidelijke communicatie: be like Kortrijk.
Wees duidelijk en concreet. Overal.
Duidelijkheid scheppen voor je klant?
Met deze drie tips
1. Visuele eenvoud
Hou je lay-out eenvoudig. Natuurlijk is de boodschap van stad Kortrijk hier eenvoudig, maar tegelijk inspirerend: less is more.
Versterkt je foto je boodschap? Kan je woorden vervangen door een duidelijk pictogram? Kan het korter? Gooi ballast overboord, zodat de hoofdzaak de schaarse aandacht van je doelpubliek vangt.
2. Geen overkill
Bezorg je klanten geen keuzestress door té veel opties te bieden. Plus: verwar ze niet met lichte variaties op eenzelfde product of dienst. Maak duidelijk waar precies het verschil zit. Want a confused mind always says no.
Een klant die in de war geraakt door je aanbod, koopt dan maar niets. Of … koopt het elders.
3. Heldere taal
Vertel glashelder over je aanbod én over het resultaat dat de klant ermee zal bereiken. In korte zinnen en gewone woorden. Zo maak je het klanten heel makkelijk om te beslissen. En dat hebben ze graag.
Want: wie wazige zinnen leest, stopt ergens in het midden en gaat weg zonder aankoop.
Gebruik deze ☝🏼 3 checks bij al je communicatie
Ik heb het in dit voorbeeld over een affiche in een winkelstraat.
Maar eigenlijk kan je álles wat je communiceert aftoetsen aan deze drie. Van de mailtjes die je stuurt naar leveranciers en klanten, tot je website, je krijtbord aan je zaak, je flyers, ….
Wedden dat klanten dan blij kiezen en meer kopen?
Yep yep, ook jij had vast al begrepen:
Juiste woorden zetten klanten aan tot actie.
En dat wil je natuurlijk, maar niet op een plat-commerciële manier.
Goed nieuws: je kan perfect – gewoon op jouw manier – een steengoede verkoop realiseren via betere communicatie.
Je kan klanten aanzetten tot actie, zónder salesy te hoeven doen. En je trekt nieuwe klanten aan die bij jou en jouw stijl passen.
In de online cursus Marketing- en communicatie-essentials zit daarover een supertof hoofdstuk: Snel je schrijfskills aanscherpen. Na dit hoofdstuk zet je klanten aanzetten tot actie, zónder salesy te hoeven doen. En je trekt nieuwe klanten aan die bij jou(w stijl) passen.
Daar word jij blij van, maar je klanten minstens evenveel — want wat jij biedt, daar hadden ze net nood aan!