Skip to content

💌 Abonneer op de WAT-mail en krijg om de 14 dagen een marketingtip recht in je inbox. Zo'n tip waar je écht iets mee bent. 👌

PODCAST | S2 A2 | Als freelancer je tarieven bepalen

Als freelancer of zelfstandige bepaal je alles lekker zelf. Niemand die je vertelt wat je moet doen, hoe je het precies moet aanpakken en hoeveel euro’s je ervoor krijgt. Zalig! Al wil je soms wel een keertje sparren met iemand die weet hoe het is om op alle vlakken je eigen boontjes te doppen.

Welkom bij WAT! Want Working Apart Together, da’s ook van gedachten wisselen over het delicaatste der delicate onderwerpen: geld.

In deze podcastaflevering delen Linde, Karlien en ik onze 2 cents 😜 over hoe je je tarieven bepaalt, hoe je jezelf op tijd opslag geeft en hoe je de money elephant in the room de deur wijst.

De freelancer’s money mindset: geld als noodzakelijke tool

Praten over geld is altijd een beetje spannend. Je voelt die schroom: “Gaat die klant dit wel kunnen betalen? Ga ik überhaupt werk genoeg vinden met dit tarief?” Wij ook. Maar we worden er steeds beter in. 

Waarom? Omdat we ondertussen veel beter nagedacht hebben over onze tarieven. We weten exact waarom we vragen wat we vragen. Hieronder lees je welke redenering daarachter schuilgaat. 

De kern is: jouw zaak kan pas draaien als er genoeg geld binnenkomt.

Als je een hoger tarief vraagt, heb je misschien wat minder klanten. Maar je zit wel sneller aan je ideale loon, en hebt dus meer tijd om aan je marketing te werken. Wat weer resulteert in klanten die zo overtuigd zijn dat ze gráág iets meer betalen.

Karlien

Hoe bepaal je als freelancer je tarieven? 

Stap 1: kom los van wat je denkt dat je potentiële klanten willen betalen. Jij hoeft hun rekening niet te maken, maar die van jou. Da’s dus stap 2.

Stap 2: zet voor jezelf op een rijtje wat een correcte prijs is voor wat jij aanbiedt. 

Deze vragen helpen je daarbij:

  • Hoeveel heb je nodig om je eigen kosten te dekken?

Lijst om te beginnen op welke vaste kosten je allemaal moet betalen, zowel om je werk te kunnen doen als privé. Voeg eraan toe welke investeringen nodig zijn. En zet daarnaast hoeveel tijd het je kost om je administratie te doen en aan je zaak te werken (bv. marketing, bijscholing). 

Zorg dat de inkomsten uit je klantenwerk al die kosten én uren compenseren. En misschien wil je ook wat ruimte om aan een minder lucratief zijproject te werken? Hoe hoger je prijzen voor klantenwerk, hoe meer tijd je ‘vrij’ houdt voor alle andere aspecten van het ondernemen.

  • Hoe lang werk je aan dit project?

Maak een realistische inschatting van de tijd die je nodig hebt om uit te voeren wat je afgesproken hebt. En doe er dan nog 20% bovenop. Als je enthousiast bent over een project, is de kans namelijk groot dat je ‘realistische’ inschatting wat te optimistisch was.

  • Welke waarde levert jouw werk een klant op?

Wanneer je als freelancer iets maakt of geeft waar je klant nog jarenlang op kan voortbouwen, mogen daar wat meer euro’s tegenover staan. Denk aan een logo dat nog jaren op een gevel zal staan of een werkwijze die een onderneming stukken efficiënter laat werken. 

Je spreekt beter niet over de kost van je freelancewerk, maar over een investering die je klant doet.

Linde

Het doet er niet toe hoeveel tijd jij besteedt aan deze opdracht, wél wat het resultaat voor de klant betekent. Want in iets waardevols wíllen klanten serieuze bedragen investeren.

  • Hoe tof vind je de opdracht?

Met andere woorden: welke waarde heeft dit project voor jóú? Leer je ervan bij, dient het een ‘goed doel’, amuseer je je te pletter, komt er fijn sociaal contact bij kijken? Of valt dat allemaal wat tegen en heb je op dit moment gewoon het geld nodig? Allemaal even waardevolle elementen om mee te nemen wanneer je je prijs bepaalt. 

  • Wie is de klant?

Er bestaat geen wet die zegt dat je voor elke klant dezelfde tarieven moet hanteren. Durft te differentiëren: door een wat hoger tarief te vragen aan een groot en booming bedrijf, schep je ruimte om aan een sympathieke vzw een wat mildere factuur te sturen. 

Nog een tip: hou bij hoeveel je vroeg voor welk project, en noteer hoe lang je eraan werkte, hoeveel ‘overhead’-werk erbij kwam kijken en hoe tevreden je achteraf was over het project. Zo kan je op eerdere ervaringen terugvallen wanneer je nieuwe offertes maakt. Nog interessanter wordt het als je dit allemaal deelt met collega-freelancers die een gelijkaardig aanbod hebben. Working Apart Together, weet je wel!

Hoe verdien je als freelancer het meest: uurtje factuurtje of pakketprijs? 

Met ‘uurtje factuurtje’ bedoel ik: je spreekt met je klant een uurprijs af en factureert je werk per uur. Bij een pakketprijs koppel je het bedrag los van het aantal uur dat je werkt en factureer je een vast, vooraf afgesproken bedrag.

Er valt veel te zeggen voor pakketprijzen. Je klant weet vooraf hoeveel die zal betalen, en jij hoeveel je zal verdienen. Klanten betalen voor wat ze krijgen, jij wordt niet ‘gestraft’ wanneer je snel en efficiënt werkt. De klant kan bovendien niet beknibbelen op een uurtje hier of daar. Met een pakketprijs ruil je niet je alleen je tijd voor geld, maar ook je kennis, skills en ervaring. En die zijn doorgaans meer waard.

Maar pakketprijzen zijn ook niet zaligmakend, hebben wij ervaren. Bijvoorbeeld bij projecten die bij de start niet 100% afgelijnd zijn, kan je met een vaste prijs in je eigen voet schieten. Dan kan ‘uurtje factuurtje’ net een veiligheid zijn die je inbouwt, en voorkomen dat je gestresseerd en gefrustreerd raakt. Op voorwaarde dat je dan ook alle gewerkte uren factureert. 

Bonustip voor creatieve freelancers

Lever jij ook creatief werk, bijvoorbeeld als grafisch vormgever, fotograaf, IT’er … ? Dan kan je een deel van je werk in auteursrechten laten vergoeden. Die worden minder belast, waardoor je netto een hoger bedrag overhoudt. Ook wij verdienen zo meer met ons copywriting-werk. We factureren met de online tool van Creative Shelter, die de administratieve shizzle rond auteursrechten op zich neemt. (Meer daarover in de podcast, of onderaan deze pagina.)

Wat ben jij waard? Want dat ben je waard!

Wat is jouw eerste reactie wanneer iets – neem een nieuwe zetel – bij de ene aanbieder véél goedkoper is dan bij de andere? Juist: je gaat op zoek naar het addertje onder het gras. Of je denkt zelfs meteen ‘die goedkope zetel zal wel rommel zijn’. Wel, als jij te goedkoop bent, zullen potentiële klanten jóú niet naar waarde schatten. 

Bovendien hebben wij ervaren dat er over hetzelfde tarief evenveel meningen bestaan als er klanten zijn. Wanneer één klant reageert met ‘amai, toch een stevige uurprijs’, zegt een andere ‘jij bent veel te goedkoop voor wat je geeft’. Over exact hetzelfde bedrag. Om maar te herhalen: laat je tarieven niet door anderen bepalen. 

Wanneer je tarieven optrekken?

Je pak frietjes met tartaar, je internetfactuur en al helemaal de afrekening van je gasverbruik … Ze worden allemaal jaar na jaar duurder. Jouw prijs mag dus ook minstens jaarlijks wat naar omhoog. 

Podcast Working Apart Together: hoe als freelancer je prijzen bepalen?

Voor nieuwe klanten kan je gerust sneller wat duurder worden. Merk je dat mensen keer op keer heel tevreden zijn over je werk? Reageert nooit iemand met ‘dit is voor mij te duur’?

Dan ben je meer waard en kan je op een volgende offerte een hoger bedrag voorstellen. 

Hoe communiceer je met klanten over prijzen?

Bij nieuwe klanten durf ik met een uitgestreken gezicht een hoger bedrag te noemen. Maar bij bestaande klanten mijn prijzen verhogen? Hoo maaarrrr …

Griet

Daar zit je dan: helemaal tevreden met je beslissing om tarief X te vragen of prijs Y te verhogen. Nu moet je dat alleen nog ‘even’ aan je klant vertellen. 

Podcast Working Apart Together: hoe als freelancer je tarieven bepalen

We gaan ons niet stoerder voordoen dan we zijn: met klanten over geld praten blijft moeilijk. Maar als je je tarief grondig doordacht hebt, sta je al een stuk sterker in je schoenen. Daarnaast hebben wij al doende dit geleerd:

  • Geen twijfel mogelijk: omschrijf – op een sympathieke, wervende manier – wat voor prachtigs je precies zal leveren voor welk bedrag. (En vermeld eventueel expliciet wat niet inbegrepen is.)
  • Zonder omwegen: weersta aan de natuurlijke drang om je tarief of prijsstijging te verantwoorden. Zodra je je achterliggende rekenwerk deelt, geef je de klant een opening om te onderhandelen. Terwijl jij net zo goed hebt nagedacht over wat voor jou een correcte prijs is.
  • Niet vragen, maar meedelen: vertel duidelijk wat je allemaal doet en deel gewoon mee welke investering daar tegenover staat. Te nemen of te laten, want je hebt net berekend dat dit bedrag is wat jij nodig hebt voor dit werk. Zéker bij bestaande klanten ben je dat tarief waard, want doordat je hen al kent, lever je ondertussen extra goed en snel werk. En heeft je gsm-operator je ooit al gevraagd of het eventueel toegestaan is om je voortaan 10% meer aan te rekenen voor hetzelfde?
  • Op tijd: veranderen je prijzen? Kondig dit ruim van tevoren aan, minstens een maand. Zo geef je je klant niet het gevoel voor een voldongen feit te staan. 

Wij weten: soms ben je al lang blij dat je agenda geen weidse witte vlakte meer is. Ook wij nemen af en toe gewoon iets aan om de facturen te betalen. Geen schande! Zolang je je niet systematisch laat onderbetalen, want dan gaat je onderneming alleen maar bergaf.

Meer tips (en onze persoonlijke ervaringen) horen? 

Rep je naar de podcastaflevering over tarieven!

Luister nu

Heb je nog een vraag, een opmerking of wil je eens oefenen hoe je jouw volgende tariefverhoging gaat meedelen aan je klanten? Mail ons hier.

Nog even over sponsor Creative Shelter 🎉

(omg, we hebben een sponsor!)

Waar wij ons volledig in kunnen vinden 🤗

Al jaar en dag factureren wij als freelance copywriters ons creatieve werk (= al het werk dat als uniek wordt beschouwd) via Creative Shelter. Zij zorgen ervoor dat we deels in auteursrechten uitbetaald worden, zonder dat onze klanten daar iets voor moeten doen. Concreet wil dat zeggen dat we netto bijna 30% meer op onze bankrekening krijgen. En da’s veel.

Aansluiten met korting van WAT

Bij de start van Working Apart Together kregen we vanuit Creative Shelter superenthousiaste reacties – ahja, alles wat freelancers samenbrengt, vinden zij cool.

Dus toen we vroegen of ze het tweede seizoen van onze podcast wilden ondersteunen, zeiden ze volmondig yes!  En daarvan profiteer jij als luisteraar (of lezer) mee . Want als je bij Creative Shelter aansluit met de promocode WATpodcast, krijg je een jaar lang een premiumplan aan de voorwaarden van een classic plan. Maak dan zeker je eerste factuur binnen 30 dagen nadat je je account hebt opgestart.

Heb je hier vragen over? Stuur ons een mailtje, offf vraag het aan de sympathieke helpdesk van Creative Shelter zelf. 🤗

Andere posts

Winkelwagen