Skip to content

💌 Abonneer op de WAT-mail en krijg om de 14 dagen een marketingtip recht in je inbox. Zo'n tip waar je écht iets mee bent. 👌

Podcast S3 A1 | Uitpakken met je werk zonder je een stoefer te voelen

Uitpakken met je werk, je portfolio laten zien, is als freelancer een essentieel deel van je marketing. Voor veel mensen voelt het wat geforceerd: alsof je aan het stoefen bent. Maar we beloven je: er zijn heel wat manieren om je werk te laten zien op een fijne, authentieke manier.

Als mensen niet weten welke diensten je aanbiedt, kunnen ze je logischerwijs ook niet inschakelen.

Uitpakken met je werk: broodnodig als freelancer

Als freelancer is het logisch dat je af en toe érgens zegt wat je doet. Als mensen niet weten welke diensten je aanbiedt, kunnen ze je logischerwijs ook niet inschakelen. Een heel goede andere reden om de projecten te laten zien waar je trots op bent of waar je veel plezier aan beleefde, is dat je zo zelf je droomjob kan creëren. Enkel en alleen door geregeld dat soort werk te laten zien waarvan je méér wil doen. 

Maar waarom vinden we dat vaak zo awkward? 

Het is nu eenmaal zo dat over jezelf praten moeilijker is dan over iemand anders, en vaak is het ons ook zo aangeleerd, met uitspraken als: doe maar gewoon, dat is al gek genoeg. We zijn vaak nuchter en bescheiden, en voelen ons al snel arrogant als we ‘stoefen’. Maar toch is uitpakken met je werk als ondernemer echt wel aangewezen, want het levert je zoveel op. 

We hebben het er uitgebreid over in deze aflevering van onze podcast:

Waar show je je werk dan het best?

Op zoveel mogelijk plaatsen! Maar uiteraard wél vooral waar je potentiële klanten zitten.

Starten kan alvast op je website, daar gaat het vaak ook makkelijker om onder een button ‘realisaties’ je werk te laten zien. Daar heb je veel minder het gevoel dat je er mensen mee ‘lastigvalt’. Want wie op je site langskomt, die verwacht daar ook wel een portfolio te zien. Of logo’s van je klanten, of getuigenissen van tevreden mensen met wie jij al hebt samengewerkt. 

Het schoentje knelt meestal net wat harder op sociale media. Jezelf op de borst kloppen op LinkedIn, of op Instagram zeggen: kijk eens wat ik gepresteerd heb. Mja, dat voelt toch anders dan je portfolio op je website updaten.

Op je site voelt het meer als: je expertise tonen, en helemaal niet als opscheppen.

Toch kan je ook op sociale media manieren vinden om je zaak in de kijker te zetten op een manier die je ligt. 

Hoe dannnn?

Getuigenissen van tevreden klanten

Vind je het moeilijk om iets over jezelf te zeggen, laat klanten dan over jou vertellen. Misschien mailt een klant soms spontaan een superenthousiaste reactie: vraag dan zeker of je die reactie mag gebruiken in je communicatie naar potentiële nieuwe klanten. Een screenshot kan het ‘m misschien al doen!

Heb je dergelijke mails niet rondslingeren, vraag recente klanten dan om een review, of bel hen even op om te vragen wat ze van jullie samenwerking vonden. Lay-out een toffe quote en post die review op je socials. 

Dat kan perfect een terugkerend format zijn, zodat je daar ook niet telkens weer moet zitten over piekeren: ga ik dat nu wel delen? In een gebruiksvriendelijke tool als Canva kan je een lay-out klaarzetten die je gewoon vervangt, dat scheelt ook weer tijd en moeite.

Een makkelijke tool om reviews te verzamelen, is Google Mijn Bedrijf. Je maakt er een link aan die je naar een klant kan doorsturen. Via die link kunnen ze gemakkelijk een review achterlaten voor jou, of nog easier: een aantal sterren aanklikken, die dan publiekelijk op Google voor jou staan te shinen. 

Vertel zelf over klanten

Zet je klanten zelf in de bloemetjes. Want dat ze jou hebben ingehuurd, kaderde misschien wel in een strategische keuze, een rebranding, in elk geval: de beslissing om er een professional (jou dus) voor in te huren. Vermeld die slimme strategische beslissing – eventueel ook al met een resultaat erbij.  

Licht je werkwijze stap voor stap toe

Vertel bijvoorbeeld over een kennismakingstelefoon met een klant. Waren ze ergens megaverrast over? Hadden ze ergens twijfels bij? En wat heeft hen dan toch overtuigd?

Misschien kreeg je wel eens carte blanche van een klant? Vertel dan zeker over die blijk van vertrouwen. 

Elke stap, van kennismaking tot oplevering, kan een kijk achter de schermen of een tip opleveren die je met je volgers kan delen. Of met je nieuwsbriefabonnees: ideaal! Hoe beter iemand zich kan voorstellen hoe het zal zijn om met jou te werken, hoe lager de drempel om je te contacteren.

En passant toon je ook je werkwijze, wat ervoor zorgt dat mensen je vertrouwen en zien dat je überhaupt een werkwijze hebt 😉

Bekijk elke pagina van je website door die ‘postbril’

Elke pagina van je website kan iets ‘postable’ bevatten. Je ‘origin story’, met andere woorden, waarom je met je job bent gestart, kan je geregeld brengen op sociale media, zeker als je merkt dat er wat volgers bij zijn gekomen.

Beantwoord veelgestelde vragen 

In een Frequently Asked Questions-rubriek kan je heel behulpzaam je expertise laten zien, of gewoon je werkwijze toelichten.

Of misschien presenteer je een ‘Frequently Vastgesteld Probleem’. Stel dat je voor een opdracht iemands situatie zat te bestuderen: de voor-situatie bij je klant bijvoorbeeld. Dan zou je kunnen tonen: ik merkte bij het bestuderen van enkele klantencases iets waar veel zaken geen rekening mee houden. Namelijk, hup, en je deelt op een behulpzame manier je kennis. 

Zet een collega in de kijker 

Een freelance collega met wie je brainstormt? Cool, je kan het over een project hebben én tegelijk een collega in de bloemetjes zetten. Of misschien maakten jullie elk een deel van een realisatie: leuk om samen mee uit te pakken.

Zit je regelmatig in een coworkspace met een collega? Deel een snapshot uit de coworkspace, en vermeld gerust waaraan je zit te werken.

Laat afgewerkte projecten zien

Laat, net zoals bij de realisaties op je website, zien welke projecten je afwerkt. Dat kan heel neutraal: vertel wat de vraag van de klant was, hoe jij tewerk bent gegaan om die vraag te beantwoorden…

Als je al verschillende projecten van eenzelfde type hebt, zou je ze kunnen bundelen. Daarmee toon je aan dat je exact in dat vakgebied een krak bent. Dat je op die ene altijd terugkerende vraag een antwoord biedt. 

En je toont ook meteen: ik heb al verschillende klanten geholpen. En ik ben er nog altijd 🙂

Hoe beter iemand zich kan voorstellen hoe het zal zijn om met jou te werken, hoe lager de drempel om je te contacteren.

Wat als je nog geen portfolio hebt waar je trots op bent of waarmee je wil uitpakken?

Als freelancer kan je, afhankelijk van je specialiteit, je kunnen laten zien door je licht op andere projecten te laten schijnen.

Analyseer het werk van grote merken en benoem op sympathieke wijze wat je er (niet) goed aan vindt. Zeg wat jij misschien anders zou doen, en hoe je dat dan precies zou aanpakken.

Noteer de takeaways uit bekende campagnes of andere acties die je zijn opgevallen – handig voor jezelf, maar ook een prima manier om tips te geven vanuit jouw eigen kennis. Zo’n analyse van een ander project kan jouw credibiliteit mee boosten. 

Als creatieve freelancer kan je ook dingen maken om te tonen: realisaties die lijken op je droomopdrachten. Da’s een groot voordeel. Maar zelfs als niet-creatieve freelancer kan je dingen maken waarin je je kennis tentoonspreidt. Je zou bijvoorbeeld een blog of een podcast kunnen starten over een onderwerp dat jou boeit of waar je veel vanaf weet. 

Vandaag de dag kan jij zélf voor je eigen uitzendkanaal zorgen. Je hoeft geen uitgever of radiostation – of welke middle man dan ook – te zoeken, je werk zelf publiceren is binnen handbereik. En mensen die gecharmeerd zijn door wat je tekent, schrijft, doet, vertelt … dat worden je klanten of fans die aan je denken als mensen iemand zoeken zoals jij.

Yep, ook wij hebben ons eigen uitzendkanaal gecreëerd – dat is je vast niet ontgaan 😊 Als je de podcast Working Apart Together tof vindt, laat dan gerust een review achter in je podcastapp – misschien wel met een takeaway vanuit je eigen vakgebied 😜 En vergeet niet je te abonneren zodat je de volgende afleveringen niet mist. Bedankt!

Montage podcast: Ruben Boidin (a.k.a. Charles)

Beeld: Sarah Kilian via Unsplash

Wil je je social media eindelijk bij de horens vatten?

Denk je na deze tips van: en nu pak ik eindelijk mijn social media eens consistent aan. Kom dan af naar de geweldige workshop Een gevuld social mediaplan in één dag.

Check het programma hier en schrijf in.

Andere posts

Winkelwagen