Skip to content

💌 Abonneer op de WAT-mail en krijg om de 14 dagen een marketingtip recht in je inbox. Zo'n tip waar je écht iets mee bent. 👌

Weerstand tegen posten op sociale media? Lees dit!

Denk jij ook soms: “Mensen gaan mij beu geraken als ik te veel op socials post.” Of denk je van ‘Jeez, ik val hier keihard in herhaling‘?

Klanten gaan mij beu geraken als ik te veel op socials post.

Vraag je dan eens af: wat zal er gebeuren als je niets post?

Het antwoord is simpel. Dan zullen klanten niet weten wat jij biedt of wie je bent. En ze zullen jouw fantastische aanbod missen. Hoe jammer is dat? Zowel voor hen, die klanten, als voor jou als ondernemer & persoon.

Hoe overwin je weerstand tegen sociale media?

Deze vijf good-to-knows gaan je daarbij helpen 💪

1 | Drie basisgedachten voor in het achterhoofd

  • Jij bent de énige op deze planeet die AL je communicatie voor de volle 100% ziet. JIJ hebt dan misschien het gevoel dat je té aanwezig bent. De rest van de wereld zag alleen maar vluchtige flarden van posts.
  • Je moet niet per se commercieel zijn op je sociale media. Je kan er ook aanwezig zijn op een manier die jou WEL ligt. Yeay!!
  • Je hoeft niet op elk kanaal een actieve account te onderhouden. Wél op de kanalen waar je potentiële klanten vertoeven.

2 | Het enige juiste ritme? Jouw ritme! (a.k.a. fok de algoritmen)

Wij krijgen regelmatig de vraag of we tips hebben rond het juiste moment om te posten op Linkedin of de juiste frequentie van posts op Instagram.

Maar omdat dit van zoveel factoren afhankelijk is — zoals het socialemediagedrag van jouw eigen volgers en die nieuwste grillen van de algoritmen — heeft het geen zin om jezelf onder druk te zetten met ‘ik moet’ posten op dát moment of ‘ik moet’ zoveel keer posten per week.

Niets moet. Neh. Want wat is het belangrijkste op sociale media? Consistentie. Regelmaat.

Het tempo van die regelmaat bepaal je helemaal zelf. Als dat één post per week is, dan is dat óók regelmaat. Je bepaalt die goal, je lijst op welke posts je wil maken en je passeert elke week eens casual door de hoofden van je volgers.

3 | Het beslissingsproces van je klant

Wie jou wil inschakelen of met jou wil samenwerken, zal bewust je website en je sociale media doorscrollen. Op dat moment speelt zich in het hoofd van je potentiële klant het beslissingsproces af. Ze zoeken naar bevestiging van: ‘dit is echt de juiste match’.

Klanten beslissen door op je sociale media rond te kijken, zoals deze dame

Wanneer er dan een rijkelijk gevulde etalage op je socials staat — en met één post per week bereik je óók een mooie feed — met jouw producten of jouw droomprojecten, dan stuur je dat beslissingsproces keihard de juiste richting uit. Maak dus een lijst met posts die samen een goeie kijk geven op jouw zaak, en plan die posts één voor één in.

4 | Niet-commercieel posten verlaagt je weerstand

Voor wie een klein beetje over z’n nek gaat van de gedachte om je eigen werk of diensten aan te prijzen op sociale media, heb ik een supergoeie tip.

Post dan niet (enkel) over je werk of diensten. Want dat komt voor jouw gevoel wellicht té veel over als leuren met je waren. En alleen maar vragen, zonder iets te géven.

Je posts kunnen ook gewoon een hele resem tips zijn over je vak. Of een leuke inkijk in de interne keuken van je zaak — mensen doen niet liever dan eens binnengluren. Je kan ook zaken posten die jou inspireren of die jij cool vindt. Het moet dus niet per se over jou gaan. En deze gedachte brengt velen rust. De gedachte dat je met je posts mensen aan het helpen of inspireren bent, zorgt voor een heel ander gevoel, veel frisser tegenover je sociale media account.

Onthoud wel: als mensen veel interessants van jou te zien krijgen, vinden ze het helemaal niet erg om ook af en toe eens een ‘commerciëler’ bericht te zien. Wie sympathie heeft voor een ondernemer, neemt dat er met veel plezier bij, en zal misschien zelfs kopen. Dus doe het toch maar, al is het slechts af en toe! 💪

5 | Socials zijn maar één ding

Je sociale mediakanalen vormen een pad. Het pad naar de plek waar jij zelf de touwtjes in handen hebt, en dat is je website. Op je site bepaal je zelf wat mensen te zien krijgen, waar ze klikken, welke actie ze ondernemen.

Beschouw je sociale media dus écht als die etalage. De toegangspoort naar de echte ‘winkel’: je website. En zorg dan natuurlijk dat de winkel er even tof uitziet als de etalage. Dat een bijna-overtuigde klant er netjes bij de hand genomen wordt en makkelijk de weg vindt naar een aankoop of het aanvragen van een offerte. Hoe? Dat leer je trouwens hier. Niets zo frustrerend als willen kopen en niet kunnen. 😅

Ook een nieuwsbrief is een fantastische manier om zélf te bepalen wat je volgers te zien krijgen (zonder grillige algoritmen). Een nieuwsbrief belandt rechtstreeks in de inbox van je abonnees en bevat netjes de info of verhalen die jij wil vertellen. Maar opnieuw: socials vormen ook hier een toegangspoort tot de inschrijfpagina van je nieuwsbrief. Dus je kan er — zeker als nobele onbekende met voorlopig nog weinig fans — haast niet onderuit om toch actief te zijn op sociale media.

Linde Jacobs

Zo, einde van deze preaching, haha. Maar serieus. Dit zijn voor mij vijf superbelangrijke dingen die ik aan élke ondernemer-met-weerstand zou willen vertellen. Chance dat we een blog hebben waar ik dat ei kwijt kan. Want zo kan iedereen het lezen en let it sink in, lieverds!

Doe je maar wat‘ op sociale media?

En vraag je je af of het allemaal wel zin heeft voor je zaak?
Dan heb je nood aan een doordacht social mediaplan.

Zo’n plan waarmee je:

  • sociale media als volwaardig onderdeel van je zaak gaat beschouwen
  • veel vlotter toffe posts bedenkt die je klanten boeien
  • zichtbaarder wordt en dus meer sales binnenhaalt
  • resultaat ziet van al het werk dat je erin steekt
  • ook zélf plezier beleeft aan communiceren over je zaak

Yes, klinkt goed! Maar hoe stel ik een social mediaplan op?

Wij stelden zelf al tientallen succesvolle social mediaplannen op voor ondernemers en bedrijven. En we leren het jou ook! Want als solo-ondernemer sta jij het dichtst bij de core van je bedrijf, dus jij kan dat perfect zelf.

Check het programma van de workshop Een gevuld social mediaplan in één dag.

In 1 dag serveren we je een stevige basis voor al je (social media-) communicatie. Je stelt met onze hulp jouw plan op én je komt buiten met een resem concrete posts. Je hebt na die dag ook brainstormtechnieken én ideeën voor maanden ver en snapt perfect hoe (en why in godsnaam) je marketing en communicatie moet integreren in de werking van je business.

Andere posts