Als ondernemer vraag je je misschien soms af:
Moet ik wel op Instagram met mijn zaak?
Op deze vraag ☝️ vind je het antwoord door te bepalen wie jouw ideale klant is. Vervolgens bekijk je of deze mensen typische Instagram-gebruikers zijn, en of je hen daar dus kan bereiken.
Voor sommige ondernemers is Instagram recht in de roos. Anderen kiezen bewust enkel voor LinkedIn, bijvoorbeeld.
Wat moet ik op sociale media delen over mezelf? Hoeveel geef ik prijs?
In de blog over authentiek communiceren, hadden we het over het belang van die persoonlijke toets in je communicatie. Klanten voelen zich echt met jou(w zaak) verbonden als ze het gevoel hebben dat je écht bent en ook oprecht communiceert.
Maar dan kom je bij de vraag: hoeveel moet je nu over je persoonlijke leven delen?
Alvast dit: er bestaat geen magische formule of strikte theorie. Wel kan je deze vuistregels volgen.
Tip 1 | Wees oprecht 👐
Wil je iets aanprijzen of promoten? Prima!
Slaag je erin om je volgers te boeien met een verhaal terwijl je verkoopt? Super!
Blijf daarbij zo dicht mogelijk bij wie je zelf bent. Voel je niet verplicht om iets over te nemen dat je anderen zag doen. Of om alleen rozengeur en maneschijn te delen.
Zoek een goed evenwicht en hou het vooral oprecht. Mensen voelen dat!
Tip 2 | Laat je zien 👀
Laat af en toe zien wie je bent, hoe je werkt, waar je bent. Mensen kopen het liefst van mensen. Hun vertrouwen groeit als ze zien wie er achter het Instagram-account van de praktijk, de zelfstandige, het agency of de webshop zit.
Zorg ook hier voor evenwicht – géén selfie overkill 😜 – zodat het voor je volgers boeiend blijft.
Tip 3 | Ken je grenzen (en die van je volgers) ✋
Goed nieuws voor de twijfelaars: je hebt zelf helemaal in de hand hoe ver je gaat in het delen van je privéleven. Je kan perfect een boeiend Instagram-account onderhouden over jou en je onderneming zonder ooit een woord te vertellen over je persoonlijke leven.
Ben je iemand die recht voor de raap álles wil delen met je volgers? Helemaal goed! Maar hou rekening met de grenzen van je publiek. Het doorbreken van taboes is de max, maar niemand zit te wachten op breed uitgesponnen details over medische of relationele fiasco’s op een zakelijk account – too much information! 😱
Tip 4 | Versla de drempelvrees 💪🏽
Het is soms suuuperspannend om iets te posten – de vrees om die ‘post nu’ knop aan te klikken is volledig herkenbaar.
Maar hou in je achterhoofd dat de algoritmen ervoor zorgen dat amper 10% van je volgers je post te zien krijgt. Vind je dit nu wel héél weinig? Weet dan dat dit percentage stijgt als je regelmatig post, en als je volgers reageren, dus hou vol. 🤞🏽
Nog twee belangrijke weetjes
Weetje 1: wist je dat mensen pas een product onthouden als ze het gemiddeld zes keer te zien hebben gekregen? Je hoeft dus niet bang te zijn om zaken vaak te herhalen en ze op verschillende momenten en manieren te posten.
Weetje 2: onvermijdelijk zijn er mensen die zich ergeren – dus hier geldt de aloude volkswijsheid: Ge kunt niet voor iedereen goed doen. En geven wij de raad: let it gooo! 💃
Meer leren over sociale media?
Wil je graag met kennis van zaken en vol zelfvertrouwen met je sociale media aan de slag? Brainstormen over manieren om authentiek dáár aanwezig te zijn waar je potentiële klanten zitten? Of eindelijk consistent communiceren, dankzij een slim plan?
Exact dat is wat we doen tijdens onze live workshop ‘Een gevuld social mediaplan in één dag’. Je gaat naar huis met een superhandige contentplan-template en inspiratie voor de rest van het jaar. Om van de motivatieboost nog te zwijgen! 🎉