Stuur jij je volgers en klanten regelmatig een nieuwsbrief via e-mail? Waarom, of waarom niet? Bij WAT steken we niet onder stoelen of banken dat we MEGAFAN zijn van e-mailmarketing.
We schreven er als freelance copywriters/marketeers gezamenlijk al ettelijke honderden voor tientallen bedrijven en ondernemers en we merken first hand hoeveel instant effect ze hebben.
Uiteraard voegen we met Working Apart Together de daad bij het woord met een ultrawaardevol exemplaar (schrijf je hier in!).
In deze blog zet ik 3 veel gehoorde meningen over e-mail op een rij, plus mijn deskundige kijk daarop. Check ze snel en leer weer wat do’s & don’ts bij.
Stelling 1
Een nieuwsbrief via e-mail is niet meer van deze tijd. Social media is tegenwoordig the place to be.
Niet akkoord. Een nieuwsbrief is WEL een TOP-marketingkanaal. Vooral omdat je er je volgers véél rechtstreekser bereikt dan op socials. Als de sociale media een druk café zijn, vol afleiding, dan is e-mail een persoonlijk gesprek aan de keukentafel van je klant.
Dankzij jouw mailtjes bouw je een band op met je klanten en fans. Zeker als je hen via je nieuwsbrief ook echt toont wie je bent, als je hen inspireert of helpt met concrete tips. Elke keer als je in hun mailbox landt, denken ze opnieuw aan jou. En een persoonlijke band, die bezorgt jou voorsprong als je je producten of diensten aanprijst.
Stelling 2
Een praktische onderwerpregel als ‘Nieuwsbrief juni’ zorgt dat veel mensen je mail openen.
Hoe jammer! Je hebt je klanten vanalles te vertellen en stelde een toffe nieuwsbrief op, maar niemand opent je mailtje. Wellicht ligt het aan je titel, de onderwerpregel van je mail.
Neem zelf maar eens de proef op de som. Welke e-mails klik je spontaan open en welke blijven stof vergaren?
‘Nieuwsbrief’ is GEEN subject line die ontvangers verleidt om te klikken, maar net een reden voor je abonnees om je mail properkes dicht te laten. Kom wat creatiever uit de hoek, met subject lines die verfrissen als een bolletje sorbet op een hete junidag of die zodanig teasen dat de nieuwsgierigheid sowieso wint. Wedden dat je open rate (= het percentage ontvangers dat de mail effectief open klikt) de hoogte in gaat?
Stelling 3
Je kan keimakkelijk opvolgen of je nieuwsbrief effect heeft.
KLOPT! Met de eenvoudige online tools voor e-mailmarketing kan je overdreven gemakkelijk zien wat je fans en klanten doen met je mails: openen ze die, klikken ze door, en waarop? Waardevolle informatie om hen mail na mail beter te soigneren en dus FANS van hen te maken.
Trouwens. Je merkt het gewoon ook rechtstreeks in je verkoop. Ofwel instant: de producten die je hebt uitgelicht in je nieuwsbrief worden plots aangekocht. Ofwel op langere termijn: omdat klanten je aanbod onthouden tot het moment dat ze het nodig hebben – precies omdat ze regelmatig van je horen. Sommige ondernemers krijgen zelfs spontane sollicitanten over de vloer dankzij hun nieuwsbrief.
Waarom e-mail inzetten als marketingkanaal?
De lijst met overtuigende redenen is lang, maar dit zijn voor mij de belangrijkste:
- Je bereikt je volgers rechtstreeks en kan een persoonlijke band met hen opbouwen. (lees: verkoop omhoog)
- Opvolgen wat voor resultaat je newsletters hebben is echt simpel, waardoor je mails steeds effectiever worden. (lees: bijleren wat werkt en wat niet, en gericht bijsturen)
- Het is een ronduit goedkoop marketingkanaal als je het goed weet in te zetten.
Heb je een nieuwsbrief, maar zit je met ‘t gevoel dat hij stukken beter kan? Heb je geen idee waar te starten?
Of heb je nog geen nieuwsbrief, maar wil je er (logischerwijze) mee beginnen?
Volg onze videoles: E-mail als marketingtool. In één uur leer je hoe je start, waarop je moet letten, wat je in je nieuwsbrief kan zetten en welke tools je best gebruikt.
Je leert:
- waarom e-mail zo’n krachtige marketingtool is, zeker ook voor solo-ondernemingen of freelancers.
- hoe je mails opstelt die verkopen zónder plat te hoeven verkopen.
- wat je telkens weer in je mails kan vertellen.
-
Videoles: e-mail als marketingtool
€ 67 (excl. BTW)
Foto Mikaela Wiedenhoff –Â Unsplash