Skip to content

💌 Abonneer op de WAT-mail en krijg om de 14 dagen een marketingtip recht in je inbox. Zo'n tip waar je écht iets mee bent. 👌

Marketingjargon voor beginners: WTF betekenen woorden als funnel, CTA en content?

Marketing … Het lijkt een wereldje van buzzwords en hippe termen, waar je als doe-het-zelver al snel in verstrikt kunt raken. Gelukkig kom je ook met gezond verstand al een eind ver, zodra je in grote lijnen weet op welke knoppen je moet drukken. En dat marketingjargon, dat leggen we hier in gewoon Nederlands uit. Zo weet je wat je leest, de volgende keer dat je googelt naar tips voor je communicatie en marketing.

Stoot je op nog een andere term die je niet kent?

Speel ‘m ons door

Ook in de podcast Working Apart Together

In de rubriek Marketinglingo van onze podcast verklaren we telkens uitgebreid één marketingterm, bepaald door een balletje uit ons Lingo-ballenbad. En we gooien er een hoop tips bovenop.

Buzzword

Een – meestal Engels – woord dat plots veelvuldig opduikt in powerpoint-presentaties en waarbij de helft van het publiek achteraf moet googelen wat het in feite betekent. En dan nog.

Blog

“Een blog of weblog is een persoonlijk dagboek of verslag op een website dat regelmatig, soms meermalen per dag, wordt bijgehouden. […] De auteur, ook blogger genoemd, biedt een logboek van informatie aan aan zijn publiek, de bezoekers van zijn blog”, zegt Wikipedia. Wat ze daar niet vermelden, is hoe waardevol een blog kan zijn voor een bedrijf én zijn klanten.

Als ondernemer kan je in de artikels op je blog veel meer informatie kwijt dan op je vaste webpagina’s. Je gaat er dieper in op één aspect van jouw expertise, vertelt je klanten het verhaal achter je product of deelt waarom je bepaalde keuzes maakt in je bedrijf of aanbod … Een blog leent er zich toe om jezelf (en dus je bedrijf) te tonen als de expert die je bent. Bovendien verbetert een blog automatisch de SEO van je website.

Nog meer argumenten nodig? Lees onze – ah ja! – blog over bloggen.

content is king - content marketing jargon

Content

Content kan je vertalen als ‘inhoud’, alleen bekt dat niet zo lekker. Meestal slaat het op alle informatie die je als onderneming of organisatie deelt via je site, je brochures en je sociale media.

‘Content is king’ is een veelgehoorde uitspraak. Ze betekent zoveel als ‘In welke vorm en met hoeveel franjes je een boodschap ook brengt, ze zal alleen werken als het een relevante boodschap is’. Zoals bij goeie muziek: die blijft goed, ook wanneer je hem – ontdaan van alle opsmuk – tokkelt op een versleten gitaar.

Contentmarketing

Wanneer je je marketing opbouwt rond degelijke, voor je doelgroep relevante content (informatie), dan doe je aan contentmarketing. Je brengt geen ‘platte’ verkoopboodschap, maar geeft je potentiële klanten waardevolle inhoud om ze zo aan jou te binden. Zo’n contentstrategie zorgt ervoor dat mensen je leren kennen, gaan vertrouwen en je expertise naar waarde schatten. Waardoor ze op termijn klanten kunnen worden, want ze weten dat je hen niets zomaar aansmeert.

Klinkt als veel werk? Misschien, maar het levert vooral veel op, zeker wanneer je vertrekt van een doordacht content plan.

Ook de marketing van WAT draait rond content: we delen gratis veel echte tips voor ondernemers die hun communicatie en marketing zelf willen verbeteren (in onze nieuwsbrief, op onze blog, in onze podcast). Dat doen we omdat we hen oprecht willen helpen – want zo is WAT ontstaan – én omdat ze ons op die manier leren kennen als experten in onze specialisatie, van wie ze misschien op een dag een cursus kopen.

Conversie

Een chic woord voor ‘resultaat’: hoeveel procent van de mensen die een bepaalde webpagina, flyer, e-mail te zien krijgen, doen wat jij ermee beoogd hebt? Bv. inschrijven voor je event, een bepaald product kopen, een afspraak met je inplannen? Dat percentage is de conversieratio van je communicatie. Je wil die dus zo hoog mogelijk.

Copywriter

Copywriter is het Engelse woord voor tekstschrijver. Anders dan een auteur heeft een copywriter als doel mensen te overtuigen. Copywriters schrijven meeslepende en/of overtuigende teksten die mensen inspireren en daardoor sterk aanzetten tot actie. Oh ja, wij van WAT zijn ook begonnen als copywriters. En nog steeds: we schrijven wervende teksten voor alle soorten bedrijven en organisaties.

Crossmediaal

Crossmediaal iets communiceren, betekent dat je op al je communicatiekanalen op hetzelfde moment dezelfde boodschap brengt. Slim is dat! Want wanneer een volger zowel op je sociale media, in je nieuwsbrief, als in je fysieke winkel én op je website gewezen wordt op een nieuw product, dan vergroot de kans dat die dat product koopt beduidend.

Natuurlijk kan je de boodschap telkens een beetje aanpassen aan het kanaal waarop je ze brengt. Op Instagram ga je bijvoorbeeld voor een reel, op je website voor een uitgebreid blogartikel, in je winkel voor een affiche met een korte, krachtige boodschap.

CTA = Call To Action

Letterlijk vertalen helpt je heel vaak om marketingjargon te begrijpen. Met een Call To Action roep je de lezer op om actie te ondernemen. Zo’n concrete ‘to do’ zorgt ervoor dat je lezer niet in wegkijkt of -klikt, maar iets dóét na het lezen van jouw boodschap: ‘koop nu’, ‘lees er alles over’, ‘ik schrijf me in’ … Eindig er al je e-mails, social posts, blogartikels … mee.

Te dwingend, vind je? Nee hoor. Je helpt mensen net, door hen precies te zeggen wat de volgende stap is. Net zoals wij jou hier helpen door vlakaf te zeggen: lees hoe het precies zit in onze blog ‘Het belang van de Call To Action’.

wat is een call to action

Funnel

Letterlijk vertaald betekent dit ‘trechter’. En dat woord past perfect: het gaat over de ‘trechter’ die je opzet om vanuit een brede doelgroep de juiste mensen tot je klanten te maken. Die funnel bestaat erin dat je je doelgroep begeleidt van ‘jou al eens gezien hebben’ naar ‘jou vertrouwen’ tot ‘van je kopen’. Dat doe je door al je marketingkanalen naadloos op elkaar te laten aansluiten.

Een voorbeeld maakt veel duidelijk:

Met je berichten op sociale media spreek je veel mensen aan, zo leren ze je kennen. Wanneer ze wat je post interessant, relevant en tof vinden, schrijven ze zich in op je newsletter. Op voorwaarde dat je hen vertelt dat je een newsletter hebt, én ze het formulier om in te schrijven onder hun neus schuift. De abonnees van je newsletter worden mail na mail grotere fans van wat je doet en gaan jou en je kennis helemaal vertrouwen. Ze klikken door naar je website en lezen je blogartikels. Na een tijd wordt het voor hen vanzelfsprekend om van je te kopen.

Hier hebben we het uitgebreider over funnelen.

Lead magnet

Een ‘magneet’ die leads, of geïnteresseerden, aantrekt. Concreet is een lead magnet iets dat je weggeeft aan potentiële klanten, in ruil voor hun e-mailadres. Daarmee kan je hen in de toekomst rechtstreeks bereiken met je newsletter, en dat is doeltreffender dan hen alleen via sociale media aan te spreken.

Lead magnets zijn vaak brokken informatie: een handige checklist, een informatief e-book, een webinar … Maar ook een eenmalige extra service of een gratis product kan een goede lead magnet zijn. Geef je – in ruil voor contactgegevens – iets weg dat écht waardevol is voor je potentiële klant, dan wordt die razend nieuwsgierig naar je betalende aanbod.

Open rate

Een belangrijk begrip in de wereld van de e-mailmarketing, dat staat voor: hoeveel van de mensen die je gemaild hebt, doen je nieuwsbrief daadwerkelijk open?

Als je nieuwsbrieven stuurt via een newsletterprogramma als Mailchimp, Convertkit of Flexmail, dan kan je makkelijk opvolgen hoe die door je publiek geopend worden. Niet schrikken: die open rate bedraagt nooit 100%. Sterker nog: een open rate tussen 30 en 50% is al fantastisch goed.

Meer over e-mailmarketing lees je in deze gratis download!

wat is seo - search engine optimization - marketingtermen uitgelegd

SEO – Search Engine Optimization

Zodra je weet waar de afkorting SEO voor staat, snap je wat beter waar ze om draait: je website optimaliseren zodat zoekmachines (search engines) zoals Google hem beter kunnen vinden.

SEO bestaat uit een waaier aan ‘trucjes’ die ervoor zorgen dat zoekmachines jouw website vaker laten zien aan mensen die zoeken naar producten of diensten als het jouwe.

Goed nieuws: zoekmachineoptimalisatie is geen kwantumfysica. Natuurlijk schakel je beter een specialist in als je je SEO 100% op punt wilt zetten, maar de basics ervan kan je helemaal zelf in orde brengen. Begin bij de tips in onze blog over SEO.

Storytelling

Verhalen onthouden we beter dan feiten, da’s neurowetenschappelijk bewezen. Wanneer je wilt dat je boodschap een potentiële klant bijblijft, doe je er daarom goed aan er een snuifje (of een volledige zak) storytelling aan toe te voegen. Da’s het peper en zout op je content.

Extra voordelen: met storytelling uit het leven gegrepen – en dan kan gerust je professionele leven zijn – toon je ook een stukje van je persoonlijkheid. Verhalen maken je bedrijf menselijk.

Een goede zaak, want mensen kopen liever van andere mensen dan van anonieme ondernemingen.

Stopping power

Een social media post heeft stopping power wanneer die je zonder nadenken laat stoppen met doelloos scrollen. Bij een e-mail heeft de subject line stopping power nodig om ervoor te zorgen dat je hem niet negeert, maar opent en leest. Een advertentie op een bus heeft stopping power wanneer je trager gaat wandelen om ze helemaal te kunnen lezen.

Stopping power betekent dus: de kracht om de aandacht te trekken. Tussen al die andere boodschappen die jouw potentiële klanten continu bestoken. Dat kan je doen door uit te blinken in originaliteit, of net in eenvoud.

Strategie – strategisch communiceren

Wat bedoelen we met ‘strategie’ als het over marketing en communicatie gaat? Bij WAT zijn we sowieso meer geïnteresseerd in DOEN dan in geleuter, maar een vleugje strategie heb je nodig om wat je doet te laten wérken.

Strategisch communiceren betekent dus:

  • Kijken naar wat je wil bereiken en je communicatie daarop afstemmen: welke events, acties, belangrijke momenten in het jaar heeft jouw onderneming? Hoe wil je dat (mogelijke) klanten jou zien?
  • Niet als een kip zonder kop posten ‘omdat je toch iets moet posten’, maar vaste rode draden in je social media stoppen zodat je je volgers blijft boeien en afwisselend (info/tips) geeft en (een aankoop) vraagt.
  • Stoppen met tussen de soep en de patatten communiceren, maar je marketing beschouwen als het onmisbare aspect van ondernemen dat het is.

Als je een strategie hebt voor je marketing en communicatie, leveren al het werk en alle uren die je erin investeert vanzelf meer op. Geen idee waar te beginnen? De WAT-workshop Een gevuld social mediaplan in 1 dag is een degelijk beginpunt: daar mixen we strategie met instant actie.

wat is tone of voice - marketingjargon termen

Tone of voice

De toon en de taal die je hanteert, weerspiegelt hoe je als merk of bedrijf ‘bent’. Jouw unieke tone of voice zal bepalen hoe je klanten jou zien. Ons advies: praat (ook wanneer je schrijft) zoals je bent. Gebruik op je sociale media, website, nieuwsbrief woorden die je face-to-face ook tegen je klanten gebruikt. Zo leren ze jou en je stijl kennen en weten ze snel of je bij hen past.

Top topical

Een top topical is een communicatieboodschap die inhaakt op de actualiteit van het moment. Denk aan de klassieke feestdagen zoals Nieuwjaar, Valentijn en Moederdag. Maar ook aan minder alomtegenwoordige ‘dagen van …’ zoals de Dag van de Hamburger of de Dag van de Roodharigen. Google even op ‘dag van de’ of ‘international day of’ en je vindt zeker en vast een dag die aansluit bij jouw onderneming.

Webinar

‘Webinar’ is een samentrekking van ‘website’ en ‘seminar’, het is dus een ‘seminarie’ – zeg maar gewoon een les – dat online plaatsvindt. Je kunt webinars volgen over alle mogelijke onderwerpen, soms gratis, soms tegen betaling.

Als marketingtool is een webinar een interessante manier om je volgers een staaltje van je kunnen te laten zien. Je geeft hen in één beweging nuttige informatie en een blik op je stijl en persoonlijkheid. Plus: je krijgt rechtstreeks feedback van hen en hoort hun vragen en struggles, zodat je achteraf je aanbod kunt afstemmen op hun werkelijke noden.

Zelf geven we af en toe (gratis) webinars over marketing voor solo-ondernemers: hoe verbeter je die zelf, communiceer je efficiënter en bereik je er meer mee?

Working Apart Together

Dat zijn wij, maar ook jij! Working Apart Together gaat over samenwerken met collega-ondernemers en freelancers, over vakgebieden heen. Of je nu copywriter bent – net als wij – of pakweg een kledingzaak hebt. Of je consultant bent of loodgieter. We kunnen veel van elkaar leren als het op ondernemen aankomt.

Wij zijn beslagen in marketing en communicatie, en delen onze kennis daarover op deze website en in onze cursussen. Over het freelancen zelf, delen we onze inzichten in onze podcast.

Op andere vlakken laten wij ons inspireren én helpen door andere ondernemers. Ook door jou? Laat ons eens weten wat jij doet, misschien komt er een samenwerking van!

Welke marketingterm is Chinees voor jou?

Of heb je een andere communicatievraag?
Stuur ons gerust een mailtje!

Coverafbeelding: Vicki Becker via Pixabay
Gifs: giphy.com

Andere posts