Skip to content

💌 Abonneer op de WAT-mail en krijg om de 14 dagen een marketingtip recht in je inbox. Zo'n tip waar je écht iets mee bent. 👌

Het nut van … een contentplan 👀

Maandag begon als een perfecte dag.

Clean desk, verse koffie en nog vóór de online meeting van 10u30 met de andere twee WATjes stond er al een tekst voor een klant op papier.

Deze week wordt superproductief, dacht ik gemotiveerd.

Lang verhaal kort: in de drie uren die volgen, duiken plots twee vergeten vergaderingen op, die ik last-minute en zonder kleerscheuren doorkom, maar die me toch van m’n superproductieve sokken blazen.

Fietsend door de Gentse straten vraag ik me vertwijfeld af: wat ging er nu mis dat zo’n veelbelovende dag in totale chaos ontaardde?

Ik had in mijn agenda wél meetings gepland, maar ze overduidelijk niet opgeslagen in mijn hoofd. Mijn natuurlijke hang naar going with the flow had het overgenomen.

Jarenlang leefde ik in het idee dat planning en structuur mijn creativiteit en productiviteit om zeep zouden helpen.

Maar ik ondervond al véél vaker dan vorige maandag dat (spoiler alert) plannen net hélpt om ruimte voor creativiteit te maken.

Door wat tijd vrij te maken om goed te plannen wat er écht moet gebeuren, en daarvoor een online agenda als houvast te gebruiken:

  • ben je veel beter voorbereid op wat komen zal
  • worden je plannen niet standaard doorkruist
  • verdwijnt de ‘ruis’ uit je brein
  • komt er ruimte vrij voor net méér creativiteit

Feest! 🎉

Echt álles plannen? Nooo

Echt álles plannen? Dat kan uiteraard niet. Ik go óók nog altijd graag met de flow. Maar bijvoorbeeld een consistente communicatie en marketing voor je zaak, dat kan makkelijk in een plan. Besef je als zelfstandige ook dat goeie en regelmatige communicatie een must is? Maar kom je er simpelweg nooit aan toe?

Met de hand op het hart beloven we je dat er een oplossing is. We hebben er namelijk een gemaakt, met behulp van – *onderdrukt een rilling* – Excel. Dé oplossing voor een consistente communicatie is: een contentplan.

Content plan?

Een contentplan (kort voor een communicatieplan waarin je optekent waarover je op welk kanaal zal communiceren) vormt het kloppend hart van je communicatie, in combinatie met enkele vaste momenten tijd.

  • Je vult eenmaal per maand het plan aan met ideeën.
  • En eenmaal per week trek je wat tijd uit om het plan uit te voeren.
  • Nooit moet je nog wakker liggen van je lege website, zieltogende Instagram of stuiptrekkende LinkedIn.

Zo bekom je als ondernemer een reeks heldere, interessante communicaties in de richting van jouw ideale doelgroep. Resultaat: je trekt méér klanten aan, en ze passen beter bij jou en je zaak.

Hoe dan?

Maak een excel of spreadsheet, bepaal je doelgroepen en communicatiekanalen en zet ze in kolommen. Links zet je een datumlijst. Bedenk onderwerpen, zet ze in de vakjes en check of je een afwisselend, gebalanceerd geheel bekomt.

Ingewikkeld of moeilijk? Nee, hoor. En al zeker niet met onze template. Die krijg je van ons in de workshop Een gevuld social mediaplan in één dag. We vertellen je hoe je een gevarieerd social mediaplan maakt, en verliezen daarbij de andere communicatiekanalen niet uit het oog.

We duiken ook de diepte in: welke boodschap vindt jouw doelgroep interessant? Welke thema’s boeien jouw publiek? Zo communiceer jij straks heel gericht, op de juiste plekken, en laat je succesvol aan je doelpubliek weten dat je zaak bestaat en dat ze bij jou moeten zijn.

Het contentplan zorgt ervoor dat communicatie niet méér tijd in beslag neemt dan noodzakelijk, zodat je vooral kan doen waar je goed in bent. Dat ondervond ook workshopper Eveline Cloet, lichaamsgericht therapeut bij Sprankel Vanbinnenuit:

Het contentplan dat ik bij WAT maakte bespaart me veel tijd, want ik hoef niet meer bij elke post alles opnieuw uit te vinden.

Het is simpel: na de workshop ‘Een gevuld social mediaplan in één dag’ komen marketing en communicatie nooit meer in de vergeetput terecht. En dat weerspiegelt zich in je agenda én in je omzet 💪

Header foto: Cody Hiscox – Unsplash

Andere posts