Instagram Highlights, of hoogtepunten, zijn die bolletjes bovenaan in een Instagramprofiel. Je ziet ze meteen wanneer je een profiel bezoekt, en met een leuke cover zijn ze ook heel uitnodigend om aan te tikken. Heb jij een Instagramprofiel voor je onderneming? Dan zijn je highlights een superhandige manier om je aanbod netjes op een rij te zetten.
First things first: wat is een highlight?
Highlights op Instagram – of hoogtepunten in het Nederlands – zijn een manier om de vluchtige Instagramstories toch te bewaren. De hoogtepunten staan bovenaan je Insta-profiel als een soort etalage.
- Het is fijn om te weten dat je die stories waar je zoveel tijd in hebt gestoken langer dan 24u kan laten zien.
- Het is een manier om tóch linkjes te delen op Instagram, want dat kan niet via een gewone post. En in je profiel kan je maar 5 links plaatsen. Gebruik de highlights dus om volgers rechtstreeks naar je producten of aanbod te sturen.
- Bezoekers van je profiel bekijken je hoogtepunten bijna als een soort ‘presentatie’ om jou en je aanbod te leren kennen. Sta er dus even bij stil, bedenk een logische indeling en gebruik die highlights in je voordeel.
Wat zet je in je hoogtepunten?
Het is een goed idee om categorieën te bedenken waarin je je highlights logisch onderbrengt.
Een goed startpunt is:
✅ een voorstelling van je huidige aanbod: wat bied je, voor wie? Maak hiervoor stories met rechtstreekse links naar het aanbod.
✅ je verhaal: wie is de persoon achter je onderneming?
✅ achter de schermen: hier krijgen potentiële volgers de kans om echt een connectie te voelen met jou en je werk.
✅ getuigenissen van klanten
✅ antwoorden op veelgestelde vragen (FAQs)
Je kan je zeker ook laten inspireren door de indeling van je website, als je die hebt.
Hoe maak je een nieuwe highlight op Instagram?
- Ga naar je profiel en klik op de bol met een plusje erin, en ‘Nieuw’ eronder.
- Je krijgt dan al je ooit gepubliceerde verhalen te zien. Selecteer de stories die thuishoren onder het thema dat je voor je highlight hebt gekozen.
- Klik rechtsboven op ‘Volgende’.
- Geef je thema een korte naam, en kies ‘omslag bewerken’ om je eigen foto of afbeelding toe te voegen.
- Je Instagram-highlight is klaar!
Wil je iets toevoegen aan een bestaand hoogtepunt?
- Ga dan naar ‘Archief’ > ‘Verhalenarchief’.
- Tik op de story die je wil uitlichten.
- Klik onderaan de story op het sterretje met ‘uitlichten’.
- Kies de highlight waar deze story in thuishoort.
Et voilà!
Staat er niets bruikbaars in je archief, maak dan bewust enkele nieuwe verhalen met in het achterhoofd die mooie shiny highlight 😁 Giet je aanbod in stories, deel ze (dat kan sowieso alleen maar goed zijn voor je zichtbaarheid) en breng ze één voor één onder in een highlight.
Kan je stories in verschillende highlights tegelijk zetten?
Heb je bijvoorbeeld een hoogtepunt ‘Gratis’ om daarin je freebies op een rij te zetten?
Maar wil je ook elke freebie makkelijk terugvindbaar maken aan de hand van het thema?
Dat kan!
Ga in je archief naar de story in kwestie en klik onderaan op ‘uitlichten’. Daar kies je in welke highlight of hoogtepunt je de story wil zetten. Je kan dit dus meerdere keren herhalen.
Voorbeeldje: je werft iemand aan en maakte daar een story over. Je wil deze story zowel uitlichten in de highlight ‘Jobs’ als in de highlight ‘Ons team’.
Verschijnen de stories in je highlights in chronologische volgorde?
Wanneer je een story uit je archief toevoegt aan een hoogtepunt, zal die verschijnen in de chronologische volgorde waarin ze ooit is gepost. Je kan dus niet zelf de volgorde van de verhalen in je highlight cureren.
Hoe zet je een highlight vooraan in de rij?
De highlight of het hoogtepunt dat je als laatste hebt ‘gevoed’ met een nieuwe story komt vooraan te staan in de rij. Wil je dus graag een bepaalde highlight toch vooraan zetten? Dan kan je er snel even een nieuwe story aan toevoegen, of je verwijdert even een story en voegt ze meteen daarna terug toe.
Jaja, de truken van de foor. Maar het werkt wel. 💪
Word je soms zot van sociale media?
Snappen we he-le-maal. Vloeken, wanhoop of ronduit krekelgeluiden als je alleen al maar aan je sociale media denkt? Wij geven je graag houvast, een template, een inspiratieboost én een ferme dosis motivatie.
Want je bent tenslotte geen ondernemer geworden om socials te doen, maar je beseft wél dat ze je flink vooruit kunnen helpen. 💪
Kom af naar de Workshop: Maak een social mediaplan 🚀