Skip to content

💌 Abonneer op de WAT-mail en krijg om de 14 dagen een marketingtip recht in je inbox. Zo'n tip waar je écht iets mee bent. 👌

Is e-mailmarketing nog relevant in 2025?

We kunnen meteen met de deur in huis vallen.

Want het antwoord op de vraag in de titel ‘Is e-mailmarketing nog relevant in 2025’ luidt volmondig: ja!

In tijden van wankelende social mediaplatformen en grillige algoritmen is het extra belangrijk om je klanten op andere manieren te bereiken dan via socials. 

Bovendien is e-mailmarketing een heel betaalbare, zeer toegankelijke en authentieke marketingtool. Een perfecte combinatie voor solo-ondernemers die elke investering extra goed moeten afwegen. Sop, kool, en al. Maar dus: ja, absoluut doen!

Wat is e-mailmarketing juist?

Want zeg, je bent in de eerste plaats ondernemer geworden om van je passie je beroep te maken. Niet om een doctoraat in de marketing te behalen. Al die marketingtermen worden wat te veel.

Maar oké, de term ‘e-mailmarketing’ zegt het gelukkig al zelf: je doet aan marketing door e-mails of nieuwsbrieven te versturen naar klanten die jou hun mailadres hebben bezorgd.

Als je deze marketingtechniek goed aanpakt: toffe mails, niet louter ‘koop nu’-boodschappen en mét een persoonlijk tintje, dan kan je nieuwsbrief echt het topverkoopskanaal van je business worden.

Linde Jacobs van WAT adviseert ondernemer over marketing en communicatie

Misschien later eens

Ik zat laatst in een jury om startende ondernemers feedback te geven. Tot mijn verbazing was er geen enkele startende ondernemer die e-mailmarketing als belangrijk verkoopkanaal op de planning had staan. Integendeel. ALS het er al op stond, voegden de meesten er een ‘misschien’ aan toe, gevolgd door ‘da’s iets voor later’.

Terwijl exact dat – e-mails sturen naar je klanten – een rechtstreekse, superpersoonlijke, mega authentieke manier is om aan marketing te doen.

Zéker als starter, zéker als je nog weinig of geen klanten hebt, zéker als je budget niet gigantisch is. Maar dus eigenlijk ook voor álle ondernemers. Waarom denk je dat ook grote bedrijven je graag mailtjes sturen? Ook zij merken dat ze op die manier:

  • top of mind blijven bij klanten (= je denkt als klant meteen aan merk X als je een bepaald type product of dienst nodig hebt. Dat komt omdat je merk X met de regelmaat van de klok ziet verschijnen in je mailbox).
  • bij elke verstuurde nieuwsbrief nieuwe verkopen zien verschijnen in hun webshops.
  • hun omzet verhogen.

Wanneer moet ik dat er nog bij doen, die nieuwsbrief?

Als we aan ondernemers vragen wat hun grootste bezwaar is om te starten met e-mailmarketing, dan is het aspect tijd een hele belangrijke.

  • Wanneer moet ik dat er nog bij doen, die nieuwsbrief?
  • Hoe vaak kan ik sturen, ik wil de mensen niet lastigvallen.
  • Ik ben bang dat ik het niet volhoud, dus ik start dan maar niet.

Terwijl: e-mailmarketing is een makkelijke en misschien wel de belangrijkste manier om je diensten of producten aan te prijzen. 

Dus: plan in je agenda een vast moment om je nieuwsbrief te schrijven en versturen. Het neemt tijd in beslag, maar het levert je veel op. Alles kost tijd, het is een kwestie van de juiste keuzes te maken. Misschien besteed je je kostbare uren wel doelgerichter via een nieuwsbrief dan met social media?

En ja: er zijn enkele manieren om e-mailmarketing en je nieuwsbrief efficiënter aan te pakken, echt waar! 

Reacties op een Instagram-vraagsticker: welke issues hebben ondernemers met e-mailmarketing?
👆 Zo reageerden ondernemers op onze Instagram vraagsticker die peilde naar hun issues met 'een nieuwsbrief versturen'

Naar wie stuur ik dan een nieuwsbrief? Ik wil niemand lastigvallen

Vanaf het moment dat je één adres hebt, kan je een nieuwsbrief uitsturen. Start vandaag met het verzamelen van mailadressen van klanten en geïnteresseerden. Alles start met de eerste stap. (Cliché? YES & I love it. 😁) 

Heel wat ondernemers voelen een grote weerstand omdat ze vinden dat ze mensen lastigvallen met hun e-mail. Of omdat ze toch niets te vertellen hebben. Dan wijs ik hen er graag op dat mensen vrijwillig en heel bewust hun mailadres hebben achtergelaten. Ze wíllen met andere woorden ABSOLUUT & GRAAG een mail van je krijgen.

Terwijl jij jezelf of je boodschap dus de grond in boort, zitten zij te smachten naar een teken van leven (om nu eens écht heel dramatisch uit de hoek te komen).

🧂 Hier is een zoutvatje om even mee over de vorige zin te strooien, maar serieus. Daar komt het in the end wel op neer.

Wat moet ik altijd weer in een ‘nieuwsbrief’ zetten? Ik heb niet altijd nieuws

Vergeet even het woord ‘nieuws’ in ‘nieuwsbrief’ en bekijk de mails die je naar geïnteresseerden stuurt eerder als een boeiend en inspirerend magazine dan als een krant of Het Journaal.

Een interessant weetje over een van je producten, een anekdote uit je leven, iets tofs dat je bezocht en wil aanraden of een blik achter de schermen van je zaak, dát zijn heerlijke snacks voor je abonnees.

Omdat je zelf zo dicht op je zaak zit, besef je het misschien niet, maar je hebt een bérg toffe onderwerpen waarover je klanten graag lezen. Bekijk het eens van een afstandje: wat vragen je klanten vaak, wat vertel je hen als ze live voor je staan, heb je een aanrader die je ook met je vrienden zou delen, is er een fijn detail bij een bepaald product, een weetje dat voor jou logisch is en voor hen totaal ‘WAUW’?

Maak ook een strategische afweging: welke diensten of producten wil je vaker verkopen? Praat daar rechtstreeks of onrechtstreeks het vaakst over. Echt, hier kunnen we bij elke ondernemer uren over doorgaan (boek een spreekuur als je dat graag wil, lol).

Het onmiskenbare effect van een nieuwsbrief

Zelf verstuurden we in onze carrière als copywriters/marketeers zonder overdrijven tienduizenden nieuwsbrieven en we kunnen – ook zonder overdrijven – vertellen dat dit een fantastische manier is om je warmste klanten dicht bij jou te houden en je omzet dichter bij je doelen te krijgen.

En ja, tuurlijk was ik gigantisch nerveus toen ik tien jaar geleden voor het eerst op ‘send’ moest drukken om een nieuwsbrief naar 56.000 mensen 😱 te versturen bij mijn kersverse werkgever. Maar ik deed het toch. En de keer daarna was het al minder scary. Wat is tenslotte het ergste dat er kan gebeuren?

Jij wil (nu eens echt goed) starten met e-mailmarketing 💪

Je wil je e-mailmarketing nu eens echt goed op de rails zetten? Goed idee!

Of je nu nog nooit een nieuwsbrief verstuurde of je deed het wel al, maar niet regelmatig genoeg. Of je stuurt wél regelmatig, maar je nieuwsbrieven worden niet gelezen?

In een halve dag leren we je de knepen van het vak en beantwoorden we jouw specifieke vragen rond nieuwsbrieven, zoals daar zijn: Hoe vaak moet ik sturen? Hoe begin ik daaraan? Welke nieuwsbrief-tool gebruik ik het best? Kan ik die ook gebruiken om nieuwe collecties te sturen naar de pers of naar verkooppunten?

Schrijf nu in op de

Workshop Nieuwsbrieven: van spam naar BAM 💥

In een halve dag krijg je live en persoonlijk de concrete ins & outs van e-mailmarketing. Of je nu al gestart bent met een nieuwsbrief of nog in de twijfelfase zit: hier ga je knopen doorhakken en beslissingen nemen. Tegelijk krijg je motivatie en inspiratie. Goed voor een boost die nog lang nazindert 🔥

Afbeelding van von_Italz via Pixabay

Andere posts

Winkelwagen