Skip to content

💌 Abonneer op de WAT-mail en krijg om de 14 dagen een marketingtip recht in je inbox. Zo'n tip waar je écht iets mee bent. 👌

PODCAST | S2 A1 | Klanten vinden

Hoe gaan klanten in godsnaam weten dat ik besta?

Veel beginnende freelancers of mensen die nog twijfelen over ‘starten of niet starten’  vragen het zich af. En zelfs als je al even zelfstandig bent, zoals wij, steekt deze vraag regelmatig de kop op.

We buigen ons in de eerste aflevering van podcastseizoen 2 van Working Apart Together dan ook eens grondig over deze vraag.

Beluister hier de aflevering:

Klanten vinden als freelancer? Hier zijn onze tips

En dit op netjes gestructureerde wijze (unlike ons gebabbel in de podcast) en op een bedje van eigen ervaringen.

Jobhop for the win

Als je freelancer wordt in dezelfde branche als waarin je eerst in dienstverband hebt gewerkt, dan vormen je vroegere collega’s een mooi netwerk van potentiële leads. Enige voorwaarde is dat je er zonder slaande deuren vertrekt, natuurlijk.

Werkte je — zoals Linde — op 10 jaar bij 4 werkgevers, dan is dat netwerk van ex-collega’s nog groter én heeft het dus meer potentieel. Dit netwerk komt bovenop de brede waaier aan ervaringen die je als jobhopper opdoet en die je freelance-kennis verrijken.

Ik heb onbewust aan de koffiemachine bij al die werkgevers een heel netwerk opgebouwd.

Je vroegere werkgever als eerste klant

Zowel Griet als Karlien konden bij de overstap naar het freelancen hun werkgever overtuigen om klant te worden. Ze zetten dus hun eerste stappen als freelancers in een iets comfortabelere positie, met al een vaste opdracht op de plank.

Een open gesprek met je werkgever over deze mogelijkheid, idealiter meteen met een pakketvoorstel, da’s dus een goed idee — als jij je daar goed bij voelt, wel te verstaan.

Opdrachten via andere freelancers

Collega-freelancers zijn sowieso een meerwaarde in je leven. Het is een geruststelling als je af en toe eens een beslissing kan aftoetsen bij iemand die in hetzelfde schuitje zit of nét een paar stapjes verder staat dan jij. En als ze ook nog eens opdrachten aan je kunnen doorspelen, dan is dat heel mooi meegenomen.

Heb vertrouwen

Je hebt opdrachtjes, leuk leuk. En plots merk je: na deze opdracht is er niets meer.

Het gebeurt de eerste jaren van je freelancerschap vast regelmatig dat er plots een gapende leegte in je agenda opdoemt. Heb er vertrouwen in dat dat gat zich wel vult met nieuwe opdrachten. En maak niet de fout om dan desperate op alles meteen ‘ja’ te zeggen, zodat je jezelf in tijdsnood of andere nesten werkt.

Heel belangrijk: om opdrachten te krijgen, moet je zichtbaar zijn. Want op je zolderkamertje zitten te wachten op een mirakel, dat werkt doorgaans niet. Verderop meer over hoe je jezelf zichtbaar maakt, ook als je niet graag in de kijker loopt.

Terugkerende klanten

Kan je je aanbod (deels) als abonnementsformule verkopen? Als je voor bepaalde klanten langdurig werkt — bijvoorbeeld een halve of hele dag per week — ben je toch al zeker van dát maandelijks inkomen. Dat kan je dan gaandeweg aanvullen met ad-hoc-opdrachten.

Zichtbaar zijn: online & offline

Het is essentieel dat mensen weten dat je bestaat en wat je exact doet. Dat je zichtbaar bent, dus. En daarover kunnen wij wel een boompje of drie opzetten. Het is onze job constant de zichtbaarheid van onze klanten te verhogen. Al geven we toe: het op onszelf toepassen is niet altijd evident – maar áls we het doen, steevast met succes, dus keep readin’.

Start bij de start: weet wie je bent & wat je doet

Alles start bij een duidelijk plaatje. Je moet goed weten welke diensten je precies (en heel specifiek) aanbiedt. En voor welke exacte doelgroep. Lijn dat voor jezelf goed af, want deze informatie moet bij de buitenwereld geraken. En als je zelf niet duidelijk kan omschrijven wat je doet, hoe kunnen potentiële klanten het dan weten? Een soort elevator pitch voor jezelf als freelancer is dus superbelangrijk.

Extra – überbelangrijke – tip : zeg nóóit Ik ben een beginnende [vul beroep in] of Ik ga nu van mijn hobby mijn beroep maken en [vaardigheid] aanbieden tegen betaling. Nee, je bent vanaf dag 1 een freelance [vul beroep in]. Je stáát er. En je biedt je product of dienst aan. Dat je pas bent gestart, of dit in bijberoep doet, is voor een klant zero relevant.

Welke (merk)naam kies je?

Dit sluit aan bij de vorige tip, want je bedrijfsnaam of merknaam zegt veel over hoe je je bedrijf in de toekomst ziet evolueren.

Wij kozen verschillend: Linde en Griet opereren onder hun eigen naam. Karlien koos voor lifestyleteksten.be. In de podcast hoor je waarom.

Netwerkevents

Op netwerkevents leer andere ondernemers uit uiteenlopende sectoren kennen. Ze kunnen jouw klant worden, of ze kunnen je aanbevelen bij hún netwerk. En wanneer ze je in ‘t echt hebben gezien, zullen ze je een pak langer onthouden.

Je website als online vertegenwoordiger

Een propere, overzichtelijke en frisse website straalt af op jou als professional. Hij staat online voor jou te netwerken, als het ware.

Zelfs als je grote fan bent van live netwerken, is een goeie site de kers op de taart. Mensen gaan je site na het event bekijken en zien de straffe indruk die je op hen maakte bevestigd. Ze zullen ook sneller geneigd zijn om je aan hun omgeving aan te bevelen, omdat ze er minder moeite voor moeten doen. Ze hoeven enkel maar te zeggen: check deze site!

Unieke content op je website

Zorg dat je website geen statisch ding is, maar vul hem regelmatig aan met iets nieuws. Als er unieke content (= inhoud) op je site verschijnt over jouw branche, dan klim je hoger in de zoekresultaten van Google. Dat kan door een blog bij te houden. Maar bijvoorbeeld ook door op je portfolio iets uitgebreidere cases te plaatsen met telkens een tekst bij.

Je sociale media als etalage

Soms checken mensen, live terwijl ik erbij sta, mijn sociale media. Zo van: wat doe jij eigenlijk?

Je sociale media showcasen aan je potentiële klanten met welke opdrachten je zoal bezig bent. Het aantal likes en shares doet er op dat moment minder toe. Ze willen gewoon zien of de opdrachten die je daar toont aansluiten bij wat zij op dat moment nodig hebben.

Door selectief te zijn in wat je daar toont, kan je dus (écht) veranderen en bijsturen welk soort opdrachten je aangeboden krijgt. Magic! En toch simpel: toon online méér van wat je méér wil doen. Post enkel je droomprojecten en je krijgt er vast nog enkele bij.

Ook als je niet zo into socials bent, is het dus een goed idee om regelmatig iets over je werk te posten. Ondernemers die méér delen, en die graag reels en stories maken op Instagram, zijn in het voordeel hier. Hoe meer, hoe beter. Maar ook een basic up-to-date aanwezigheid op socials doet haar werk!

Op welke socialemediakanalen moet je dan als ondernemer aanwezig zijn? Wel: overal waar jouw potentiële klanten zich bevinden. Het belang van wéten wie de mensen zijn die jou inhuren, is dus ook hier van belang.

Wees een nice persoon

In ‘t echt, maar zeker ook op sociale media, is het belangrijk om je hulpvaardig op te stellen. Wij deden dat niet bewust, maar we merken wel dat mensen graag samenwerken met iemand die hen sympathiek lijkt. Beantwoord dus enthousiast vragen van mensen in je netwerk op pakweg LinkedIn — wel énkel als je het antwoord weet of oprecht iemand kunt aanbevelen, niet louter om je zegje te doen.

Wat je beter niet doet: in elke comment je website of diensten droppen. Want dat is niet hulpvaardig, maar eerder ongepast en opdringerig.

Maak een plan

Maak van je eigen communicatie en marketing een vaste todo in je planning. Dat kan stukken beter aan de hand van een communicatieplan, afgestemd op je strategie en je droomopdrachten. Hou je je aan dat plan, dan zien je potentiële klanten je regelmatig en sympathiek verschijnen. En zullen ze aan je denken op het moment dat ze nood hebben aan je diensten.

Communicatie en marketing doordacht aanpakken

Omdat deze aflevering belachelijk goed aansluit bij wat wij hele dagen voor onze klanten doen, maken we hier schaamteloos promo voor onze online cursus Marketing- en communicatie-essentials.

Een cursus waarin alles zit dat je nodig hebt om als zelfstandige je marketing en communicatie aan te pakken en zo meer klanten en meer omzet te realiseren. Wij stopten er alle technieken in die we succesvol bij onze klanten toepassen, waarvan we dus weten dat ze werken.

Je krijgt onder andere een template voor een communicatieplan, een heel hoofdstuk over je website transformeren én een hoofdstuk over sociale media. Om maar een paar van de tools te noemen die je communicatie naar een hoger level zullen tillen.

Kortom: alles wat we in de podcast en in deze blog toeteren, kan je ook zelf leren, zonder te ploeteren. Ga maar eens kijken naar de cursus en ga ermee aan de slag. 💪

Variapuntjes en fun facts

  • Oproep aan alle loodgieters en dakdekkers: Karlien heeft jullie nodig. Een lekkende kraan, een lekkend dak en … een lekkend communicatieplan? Je hoort het in de podcast.
  • Het woord freelancer dateert uit de tijd van de ridders, toen vrije (free) huurling-ridders hun degen (lance) aan de beste bieder aanboden. Ze stonden bekend als free lancers. Vraagje wel: hoe vonden ZIJ hun klanten? 🤔
  • Wie kind of mensenschuw is, heeft nóg meer baat bij een goeie site en veel posts op socials, ook al klinkt dat contradictorisch.

Nog even over sponsor Creative Shelter 🎉

(omg, we hebben een sponsor!)

Waar wij ons volledig in kunnen vinden 🤗

Al jaar en dag factureren wij als freelance copywriters ons creatieve werk (= al het werk dat als uniek wordt beschouwd) via Creative Shelter. Zij zorgen ervoor dat we deels in auteursrechten uitbetaald worden, zonder dat onze klanten daar iets voor moeten doen. Concreet wil dat zeggen dat we netto bijna 30% meer op onze bankrekening krijgen. En da’s veel.

Aansluiten met korting van WAT

Bij de start van Working Apart Together kregen we vanuit Creative Shelter superenthousiaste reacties – ahja, alles wat freelancers samenbrengt, vinden zij cool.

Dus toen we vroegen of ze het tweede seizoen van onze podcast wilden ondersteunen, zeiden ze volmondig yes!  En daarvan profiteer jij als luisteraar (of lezer) mee . Want als je bij Creative Shelter aansluit met de promocode WATpodcast, krijg je een jaar lang een premiumplan aan de voorwaarden van een classic plan. Maak dan zeker je eerste factuur binnen 30 dagen nadat je je account hebt opgestart.

Heb je hier vragen over? Stuur ons een mailtje, offf vraag het aan de sympathieke helpdesk van Creative Shelter zelf. 🤗

Andere posts