Skip to content

💌 Abonneer op de WAT-mail en krijg om de 14 dagen een marketingtip recht in je inbox. Zo'n tip waar je écht iets mee bent. 👌

Bloggen als freelancer: waarom zou je?

Een tijdje geleden vroeg HR-freelancer Antje Bracke me:

“Bloggen, moet ik dat doen?”

Wat mij daarin vooral opviel, is dat ze het woord ‘moeten’ gebruikte. Dat hoor ik wel meer ondernemers doen wanneer het over bloggen gaat. En ik snap het zeker. Schrijven gaat niet iedereen even vlot af.

Daarom antwoord ik op die vraag steevast:

Bloggen: ja of nee of ja of nee?

Ja, een blog is een goed idee. Maar nee, je móét er geen hebben.

3 voordelen van een blog op je website

Waarom zou je er wél aan beginnen? Wij ervaren alvast deze positieve effecten van een blog op websites:

– Met blogartikels win je het vertrouwen van je ideale klant.

Je toont jezelf er als een expert in jouw gebied, iemand die ‘mee’ is. Zonder dat je expliciet diensten of producten aanprijst, voelt een lezer op je blog dat je kennis van zaken hebt.

– Een blog lokt bezoekers naar je website. Allemaal potentiële klanten.

Dankzij je blog voeg je regelmatig interessante informatie toe aan je site. Waardoor lezers, maar ook zoekmachines à la Google, je website steeds relevanter vinden. Zeker wanneer je op je socials of in je nieuwsbrief naar je blogposts verwijst, pieken de bezoekerscijfers op je website.

– Op je blog geef je je ‘merk’ een persoonlijke touch.

Hier zet je je verkoperspetje af en vertel je tegen je klanten alsof je ze fysiek voor je hebt. Je geeft hen enkele weetjes mee over je producten. Of je vertelt hoe je een gelijkaardige uitdaging aanpakte voor een andere klant …

Bonus! Je leert zelf bij door te bloggen.

Ah ja, want vóór je op het wereldwijde web iets durft poneren, wil je heel zeker van je stuk zijn. Dus ga je op zoek naar onafhankelijke informatie die staaft wat jij al weet of aanvoelt.

Waarom zou ik níét bloggen?

Laat het duidelijk zijn: wij zien alleen maar voordelen aan een blog. Het is een gouden manier om je klanten iets bij te leren en nieuwe klanten voor je te winnen.

Maar.

Bij WAT weten we uit ondervinding dat een blog levendig houden geen kinderspel is. Het vraagt discipline. En als schrijven je fort niet is, moet je ook die drempel telkens weer over.

Gelukkig kan je ook zonder blog succesvol ondernemen. 😅

Beloof ons dan wél dat je jezelf op andere manieren laat zien! Op social media of in je newsletters bijvoorbeeld.

Serveer je volgers informatie, verhalen, tips … om vingers en duimen bij af te likken. Dat levert jou op termijn een feestelijk buffet aan verkoop op, hoe je het ook doet.

Bon appétit!

 

Waarover zou jij kunnen bloggen? Hoe kom je ook op social media helemaal als jezelf over? En moet je eigenlijk wel op Facebook, LinkedIn én Instagram aanwezig zijn?
In onze gratis nieuwsbrief lees je om de twee weken de antwoorden op deze en veel meer andere communicatie- en marketingvragen.

Andere posts