Skip to content

💌 Abonneer op de WAT-mail en krijg om de 14 dagen een marketingtip recht in je inbox. Zo'n tip waar je écht iets mee bent. 👌

PODCAST | S1 A1 | Procrastineren: met deze tips maak je nu (direct) komaf met uitstelgedrag

Procrastinatie. Een ‘aandoening’ waar freelancers al eens mee sukkelen. Het klinkt een beetje als iets waar je een zalfje aan moet smeren, maar eigenlijk is het gewoon: uitstelgedrag.

En het komt ontzettend veel voor. Daarom hebben we er onze allereerste podcast ooit (woehooe) aan gewijd. 🥳 Daarin ontdekken we onder andere dat er verschillende types uitstellers bestaan, én we delen op welke manier wij de strijd aanbinden met die eeuwige interne uitsteller.

 

De belangrijkste tips uit de podcast vind je 👇 hier.

Uitstelgedrag aanpakken: zo doe je het 

1. Schakel afleiding uit

Het is verleidelijk om toe te geven aan FOMO en niets te willen missen op sociale media. Maar een ‘ping’ van een nieuwssite of een berichtje van een Facebookvriend verstoren altijd weer je concentratie.

Door je te laten afleiden, raak je nooit echt in de flow. Zorg dat de beslissing om naar Whatsapp, je mailbox of naar HLN (we don’t judge 🤪) te kijken bij jou ligt, en niet bij de verzenders van de berichten.

👉 Zet je notificaties dus af. Of kies voor vliegtuigmodus. 

 

2. Maak gebruik van de Pomodorotechniek

Pomodorotechniek?

De naam 🍅 Pomodoro (Italiaans voor tomaat) verwijst naar de tomaatvormige kookwekker die de bedenker van deze techniek gebruikte.

Het idee erachter is dat je je 25 minuten lang helemaal focust op één taak, daarna gaat een alarmbelletje af. Na 25 minuten mag je 5 minuutjes pauzeren. Schep een luchtje, zet koffie, doe squats of scroll 5 minuten door Instagram. En daarna weer 25 minuten opperste concentratie!

Door je tijd in te delen in blokken van 25 minuten, wordt je planning beter behapbaar. 

👉 WATje Griet gebruikt deze site, Linde downloadde een pomodoro-app.

 

3. Maak aan het begin van de dag een gedetailleerde todolijst

Verdeel taken op in subtaken, dan heb je niet alleen méér todootjes om af te vinken (= instant satisfaction). Kleinere, concrete taken zijn ook minder vatbaar voor uitstelgedrag. 

👉 Hoe concreter de taak, hoe waarschijnlijker dat je ze met veel plezier direct aanpakt. En afvinkt. 

 

4. Schat vooraf in hoeveel tijd elke taak zal kosten en plan ze in in je agenda

Met een goed ingeplande agenda behoud je het overzicht van al je taken en deadlines. 

Schat de tijd die een taak kost ruim genoeg in, zodat je zo weinig mogelijk taken moet verschuiven naar een ander moment. 

👉 WATje Karlien zet ook niet-werkgerelateerde taken in haar Google Agenda. Ook de dingen die ‘gewoon’ het huishouden draaiende houden, tellen als prestatie. De was ophangen is géén vrije tijd. 😉

 

5. Kies een accountability buddy

Als je vreest dat je inwendige procrastinator het roer gaat overnemen, deel dan je doel van de dag met een andere persoon. Deze accountability buddy checkt op een afgesproken tijdstip of jij hebt gedaan wat je je had voorgenomen.

👉 Als je het vooropgestelde doel niét bereikt, stel je niet alleen jezelf teleur, maar ook iemand die voor jou supportert. En dat willen we liever niet… dus het werkt. 

 

Wat als er niet veel werk is? Hoe voorkom je dat je je tijd verdoet?

Procrastinatie dreigt ook als er géén deadline uitgesproken wordt. Of tijdens vakantieperiodes, als bedrijven en opdrachtgevers een versnelling lager schakelen. Terwijl jij niet noodzakelijk met vakantie bent. 

Hoe gebruik je die luwere periode zinvol? Want je kan ook niet de héle tijd door LinkedIn zitten refreshen, right? Ook daarover hebben we het in onze podcast

 

Luister naar Working Apart Together in je favoriete podcast-app:

Luister nu!

De links uit onze podcast nog eens overzichtelijk op een rij:

 

 

Credits:

Foto: Unsplash
Muziek bij podcast: Rick De Vik
Montage: Ward Schouppe

 

Wil je de WATjes aan het woord laten in jouw eigen podcast voor freelancers en ondernemers? Graag! Stuur ons snel een mailtje.

Andere posts