Skip to content

💌 Abonneer op de WAT-mail en krijg om de 14 dagen een marketingtip recht in je inbox. Zo'n tip waar je écht iets mee bent. 👌

De pers halen met je zaak: 5 tips

Droom je er ook van om reacties te krijgen als:

Hé! Ik heb je in de krant gezien!

Goeie! Want in de pers komen met je onderneming geeft je zichtbaarheid en naamsbekendheid een boost. Bovendien word je sneller serieus genomen als een onafhankelijke journalist iets over je schrijft, dan wanneer je het zelf vertelt op je website of sociale media.

Hoe krijg je je zaak in de krant?

Begin met deze 5 tips!

1 | Kweek een ‘persreflex’ aan

Vroeg of laat heeft elke onderneming – elke persoon zelfs – een nieuwswaardig feit te vertellen. Je moet er alleen aan dénken om dat dan ook daadwerkelijk aan ‘de gazet’ te vertellen. Zoals ik deed voor dit Gentse koppel.

Enorm spectaculair hoeft je nieuws niet altijd te zijn. Op de een of andere manier opvallen in de massa volstaat.

2 | Begin vandaag met je perslijst

Verzamel continu e-mailadressen en telefoonnummers van journalisten die verslag uitbrengen over jouw regio en/of jouw vakgebied. Dan hoef je daar niet meer naar te zoeken op het moment dat er plots een gele pinguïn voor je neus staat of als volgende week de 1000ste hond langskomt in je hondentrimsalon en je daar iets feestelijks voor organiseert.

3 | Schrijf zélf je krantenartikel

Daarmee bedoel ik: stel je persbericht zo op dat een journalist het bij wijze van spreken kan copy-pasten. In de stijl en volgens de typische structuur van een persartikel, dus. Met duidelijke titels, een rechttoe rechtaan stijl en heldere feiten. En begin met het belangrijkste, recht met de deur in huis. En: vergeet de krantenkop niet!

4 | Zet de kat bij de melk

Maak het de redactie super-supergemakkelijk om iets over jouw onderneming te publiceren. Schrijf niet alleen een copy-pastebaar stuk tekst, maar stuur ook goede foto’s mee en wees vlot bereikbaar voor vragen.

5 | Vind het juiste moment

Ik ga er niet over zeveren: met een persbericht moet je altijd een beetje geluk hebben. Als je evenement net op dezelfde dag valt als een wereldschokkende gebeurtenis, dan ligt het niet aan jou dat er geen pers tot bij jou komt.

Los daarvan kan je wel wat mikken met het verzendmoment van je bericht. Zo beslissen de meeste redacties in de voormiddag wat ze die dag aan bod zullen laten komen. Als je ‘s morgens mailt, maak je daardoor meer kans om erbij te zijn.

👆 Dit zijn in een notendop dé tips die ik meenam uit mijn tijd als persverantwoordelijke bij Oxfam. Nood aan meer dan een notendop? Ik schreef een uitgebreide versie in een gastblog voor Starterslabo

Of ga meteen full on voor persaandacht en leer:

  • Hoe je nu écht een goed persbericht opstelt, met of zonder je AI-assistent.
  • Hoe je dat persbericht (en beeldmateriaal) verstuurt.
  • Naar welke adressen je je persbericht stuurt.
  • Wanneer iets ‘nieuwswaardig’ is.
  • Extra: hoe je collecties of seizoenaal nieuws naar je droommagazines stuurt.
  • Plus: een echt persbericht op de rooster (do’s en don’ts).

 

📰 Dit alles zit vervat in de compacte online cursus 📺

Tips zoals deze rechtstreeks krijgen?

Schrijf je in voor de WATmail! Om de 2 weken droppen we een direct toepasbare marketing- en communicatietip in je mailbox. Geen marketingjargon of wollige praat, alleen ideeën waar je echt iets mee kunt.

Yes please, mail me maar!

Dan communiceer je morgen alweer beter dan vandaag.

WAT team: Linde, Karlien en Griet

Andere posts

Winkelwagen