Ga naar hoofdinhoud

Inspiratie nodig voor je communicatie? Schrijf je in voor onze GRATIS NEWSLETTER. Geen spam of wollige blabla. Alleen direct toepasbare tips.

De pers halen als ondernemer: test hier je neus voor nieuws!

Je staat met je zaak in de krant!

Klinkt dat behoorlijk ongeloofwaardig? Omdat je vindt dat wat jij doet ‘geen nieuws’ is?

Wij hebben het als freelance communicatie-experts alvast anders ervaren bij onze klanten (ondernemers, bedrijven en organisaties).

We merken:

élke ondernemer heeft op een bepaald moment nieuwswaardige zaken te vertellen.

Akkoord als je de bedenking maakt ‘Ik ben de zoveelste [vul je beroep in] op rij.

Dat je simpelweg bestáát is dan ook niet meteen iets dat je naar de krant stuurt — tenzij je een unieke dienst of service brengt die ongezien is in jouw regio.

Hoe weet je dan wat wél nieuws is?

Hou altijd de ogen en oren open en vraag jezelf af en toe afWacht eens, is dit nu niet een megatof nieuwtje dat mooi zou staan in de krant of op een nieuwssite?

Verderop in deze blog kan je via een kort quizje alvast je neus voor nieuws testen. 🤭

Met een bericht in de krant bereik je een breed en nieuw publiek

Waarom is de krant halen goed voor je zaak?

Simpel: je bereikt een heleboel extra mensen (= klanten), soms uit onverwachte hoek.

EN: op een heel betrouwbare manier. Want wanneer iets in de (online) krant staat, dan is dat voor de buitenwereld het ultieme bewijs dat het écht waar is.

Trouwens: het hoeft ook niet meteen een nationale kwaliteitskrant of het tv-nieuws te zijn.

Lokale of regionale bladen, radiozenders en magazines worden minstens even gretig geconsumeerd.

En vaak zijn hun redacties en journalisten makkelijker bereikbaar.

Hoe verhoog je je kans om in de krant of op de radio te komen?

Drie snelle tips!

  1. Leg een lijst aan met perscontacten die regelmatig schrijven over jouw sector of regio.
  2. Schrijf je persbericht in de stijl van een krantenartikel. Bestudeer hoe een krantenartikel is opgebouwd en stuur jouw nieuws op dezelfde manier naar je lijst met perscontacten.
  3. Stuur enkel een persbericht als er écht een nieuwtje of een tof verhaal te vertellen valt. Je bent ergens de eerste, de enige. Of je hebt een hartverwarmend (klant)verhaal. Of je maakte iets unieks mee.

QUIZ-time! Test je neus voor nieuws

Is dit nieuws of is dit geen nieuws? 👇🏽

  1. Een gids van je reisbureau maakte een foto van een geel gekleurde koningspinguïn, een kleurafwijking die haast nooit voorkomt.
  2. Als opticien kreeg je zonet de zomercollectie brillen binnen. Er zitten heel wat verrassende monturen bij.
  3. Je ontwikkelde als fotograaf een nieuwe Instagram-wandelroute doorheen een stad en wil dit graag voor meer steden doen.
  4. Je startte met het hele gezin een nieuw familiebedrijf op.
  5. Je hebt een eerste buitenlandse klant, die ook nog eens een bekend tv-gezicht is.

En hier zijn de oplossingen:

  1. Nieuws! Kijk wat er gebeurde nadat we een persbericht uitstuurden
  2. Geen nieuws. Er komen om de 6 maanden nieuwe collecties uit. Ben je de enige in België die déze collectie verkoopt, dan heb je wél een verhaal.
  3. Nieuws! Zie ze shinen in de gazet
  4. Nieuws! Want het gebeurt niet elke dag dat je met je ouders een business begint.
  5. Nieuws! Onze tip naar de pers leverde onder andere dit artikel op


Zo, je oog voor nieuws staat nu op scherp. Begin alvast met het aanleggen van die perslijst. 💪🏽

Veel succes! Stuur je ons een mailtje als je de pers haalt? 🤗

 

💌 Oh ja, ontvang je graag dit soort concrete tips om de twee weken in je mailbox?

Schrijf je dan easy en quick in op onze nieuwsbrief!

Foto’s: Unsplash

Andere posts

Inspiratie & motivatie
op een plateautje

Om de veertien dagen sturen we - drie communicatieprofessionals - een korte, to the point nieuwsbrief waarmee je élke keer een inzicht opsteekt of een vaardigheid bijleert. Een nieuwsbrief waar abonnees écht naar uitkijken, zo blijkt.


Klinkt goed? Schrijf je snel in! 👇🏽