Misschien heb jij ook al gehoord van funnels, of heb je zelfs al geprobeerd om ze in te zetten. Maar wat is zo’n funnel nu eigenlijk? Funnel is Engels voor trechter, en is een fancy woord voor het pad dat jij voor een potentiële klant uitstippelt. Van het moment dat ze zich bewust worden van je bedrijf tot ze de actie ondernemen die jij wil. Â
Een funnel kan een supersimpel pad zijn dat je klant volgt naar je aanbod: van advertentie naar webshop, tot aankoop. Een e-mailfunnel kan bestaan uit een gratis weggever als beginpunt, waardevolle e-mails tussendoor en uiteindelijk een kortingscode op een gerelateerd product. Een funnel kan ook heel complex zijn, inclusief bijvoorbeeld die mailtjes die je misschien kent: ‘Hey, er ligt nog iets in je winkelwagen. Wil je deze nog?’
Het is in elke funnel essentieel dat je potentiële klant vlot doorheen je aanbod geloodst wordt – of het nu in veel of weinig stappen is.
Het doel van een funnel
Je zet je het best eerst even aan het denken:
👉 Welke bedrijfsdoelen wil je bereiken met je funnel? Wat wil je je volgers of bezoekers op je site laten doen? Vertaal dat doel in een cijfer ter evaluatie (x aanvragen per maand, x verkopen per kwartaal, x extra subscribers op een podcast).
👉 Wat moeten de mensen die je bereikt daarvoor doen? Bijvoorbeeld: inschrijven op je nieuwsbrief, abonneren op je podcast, een freebie downloaden.
👉 Hoe kan je hen die actie laten doen?
Wat wil je je volgers of bezoekers op je site laten doen? Vertaal dat doel in een cijfer ter evaluatie.
Van kennismaking tot actie
Een funnel kan je ‘opzetten’ door heel breed (bovenkant van de trechter, dus) je aanbod bekend te maken en vervolgens te verfijnen.
Is je doel bijvoorbeeld: inschrijvers voor een workshop halen uit een nieuwsbrief? Dan start je funnel met: mensen laten weten dat er een nieuwsbrief Ãs – door er op verschillende plekken over te communiceren. Vervolgens voorzie je een motivatie om in te schrijven voor die nieuwsbrief. Bied een korting, een leuke download of een ander waardevol cadeautje aan. Blijf daarna toffe mails sturen, zodat je lezers je leren kennen en je aanbod zien passeren. Kondig tijdig aan dat er workshops komen, en eindig uiteindelijk met de oproep om in te schrijven.
Complexere funnels splitsen bijvoorbeeld verder op in ‘mails voor iemand die niet doorklikt’ en ‘mails voor iemand die doorklikt maar niet koopt’.
Eenvoudig starten, testen en evalueren
Afhankelijk van je doel, je doelgroep, je aanbod zijn er massa’s mogelijkheden om die funnels ook telkens toe te spitsen op de ideale klant. Je kan veel bijschaven tot het stevig in de stellingen staat. Complexere funnels splitsen bijvoorbeeld verder op in ‘mails voor iemand die niet doorklikt’ en ‘mails voor iemand die doorklikt maar niet koopt’ enzovoort.Â
Hoe dan ook: start eenvoudig, experimenteer en evalueer. Geef het tijd. En durf op tijd en stond te vragen aan je klanten wat zij nu eigenlijk graag van jou zouden willen als die funnels niet de verhoopte vruchten afwerpen.
Meer marketingjargon vind je ook hier terug. Zijn er nog jargonwoorden die je graag verhelderd ziet, of heb je een andere communicatievraag? Stuur ons snel een mail.
Beeld header: Kenny Eliason via Unsplash