Skip to content

💌 Abonneer op de WAT-mail en krijg om de 14 dagen een marketingtip recht in je inbox. Zo'n tip waar je écht iets mee bent. 👌

Winactie op Instagram: wat zijn de regels in België? (+ voorbeeld wedstrijdreglement)

Je wil meer volgers op Instagram? Een winactie of giveaway op Instagram doet het nog altijd goed. Maar hoe zit het juist met de regels voor wedstrijden op sociale media? Je wil wél meer volgers op je account krijgen, maar liever geen wetten overtreden. Of erger: van Instagram of Facebook getrapt worden 😮

We zochten het nog eens op voor de winactie die we zelf organiseerden. Kort samengevat: een gratis cadeau weggeven via een wedstrijd op Instagram mag, op voorwaarde dat je enkele regels respecteert. Helemaal onderaan dit artikel vind je een voorbeeld van een wedstrijdreglement!

WIN een gratis WAT-scan op Instagram!

Of bekijk het wedstrijdreglement

Meer volgers krijgen met een giveaway

Instagram kan een schitterende tool zijn om je zaak en je aanbod bij meer mensen bekend te maken, maar dan heb je wel eerst een stapeltje volgers nodig. We wijdden al eens een podcastaflevering aan de vraag ‘Hoe krijg ik meer volgers op Instagram?’, maar de kern van de zaak is: werk jezelf vollenbak in het zicht!

En dat lukt je door te doen wat het algoritme wil: zorgen voor interactie. Je volgers motiveren om te liken of commenten dus, en idealiter zelfs te sharen. Dat kan zeker met goed gemaakte posts of reels, maar mag het wat meer zijn? Organiseer dan eens een wedstrijd op je Instagram-account.

Maar kijk uit: zowel de Belgische wetgever als Instagram hebben daar regels voor opgesteld. Dit zijn de grote lijnen:

1. Iets verloten op Instagram? Mag niet!

Een loterij organiseren op Instagram is in België verboden: je mag de winnaar niet door het toeval laten bepalen.

Laat deelnemers dus een béétje moeite doen om kans te maken op jouw waardevolle prijs: ze moeten bijvoorbeeld een kennisvraag

Winactie op Instagram vergeleken met een slots-machine in een casino

beantwoorden of een creatief antwoord formuleren op een kwestie die jij voorlegt. Dat maak je hen beter niet té makkelijk, want dan kan de wetgever je actie alsnog als een loterij beschouwen. Je komt er met andere woorden niet vanaf met een ‘kennisvraag’ als ‘Hoeveel is 1 + 1?’ In onze giveaway op Instagram vroegen wij bijvoorbeeld: ‘Wat is jouw grootste marketingstruggle?’

2. Maak je wedstrijd op Instagram gratis

Je mag de deelnemers aan je wedstrijd of giveaway niet verplichten om iets te kopen en je mag geen geld vragen om kans te maken op een prijs (en natuurlijk mag je geen verzendkosten vragen om de gewonnen prijs te ontvangen).

3. Kijk de promotieregels van Instagram na

Net als alle social mediakanalen heeft Instagram (en het moederbedrijf Meta) regels over wat op het platform mag en wat niet. Die durven al eens te veranderen, dus sla er Instagrams actuele spelregels op na.

Daarom ben je bij onze giveaway bijvoorbeeld niet verplicht om een collega-ondernemer te taggen. Maar sharing blijft natuurlijk caring, nietwaar? 🫶

4. Pas op met persoonsgegevens

Onze wedstrijd speelt zich enkel op Instagram af en we vragen niemand naar extra persoonsgegevens zoals een volledige naam of een e-mailadres. Doe je dat wel, dan moet je rekening houden met de GDPR-regelgeving (ook AVG genoemd). Die Europese wetgeving beschermt de privacy van je volgers en zegt dat je hun uitdrukkelijke toestemming moet vragen om hun persoonsgegevens te gebruiken. Dat mag je bovendien uitsluitend in het kader van je wedstrijd doen. Wil je hen nadien ook je nieuwsbrief toesturen? Vraag ze daarvoor dan om aparte toestemming, bijvoorbeeld door die optie te laten aanvinken.

5. Wedstrijdreglement?

Niet wettelijk verplicht, maar wel sterk aangeraden! Een helder wedstrijdreglement voorkomt twijfel en discussie. En uit ervaring voegen we daar nog aan toe: het zorgt ervoor dat je zelf goed nadenkt over alle aspecten van je giveaway op Instagram.

Vermeld zeker de deelnamevoorwaarden, de duur van de wedstrijd, de manier waarop je de winnaar gaat selecteren en wat er precies te winnen valt. Hieronder stelden we een wedstrijdreglement op volgens de regels van de kunst. Gebruik het gerust als voorbeeld … en doe mee met onze winactie!

Samengevat:

Organiseer je een winactie op Instagram in België, let dan op deze regels:

  • Laat je deelnemers iets doen (loterij mag niet)
  • Maar vraag geen aankoop of geld
  • Check de actuele regels van Instagram
  • Respecteer de GDPR
  • Speel op zeker met een wedstrijdreglement, hieronder vind je een voorbeeld.

Twijfel je? Stop met googelen naar ‘Wetgeving wedstrijd Instagram België’ en vraag een jurist om jouw specifieke wedstrijd op punt te zetten.

Wedstrijdreglement: WIN een gratis WAT-scan op Instagram

1. Organisator

WAT – Working Apart Together, met ondernemingsnummer BE0783.614.993, organiseert deze wedstrijd op Instagram, in deze post.

2. De wedstrijd

Als je deelneemt op Instagram, maak je kans op een gratis marketingscan (‘WAT-scan’) t.w.v. €695. Meedoen is volledig gratis en verplicht je niet iets te kopen of te betalen. (Maar het mág hé, het mag 😜)

3. Deelnamevoorwaarden

Wat maakt je deelname geldig? 

  1. Schrijf in een comment onder de oorspronkelijke Instagram-post van WAT jouw antwoord op de vraag: ‘Wat is jouw grootste marketingstruggle?’
  2. Tag in je comment een bevriende ondernemer die ook blij zou zijn met zo’n WAT-scan. Dit is geen verplichte voorwaarde voor deelname, maar vergroot je winstkansen.

De wedstrijd staat open voor meerderjarige zelfstandigen, ondernemers of zaakvoerders die in België wonen of er hun zaak hebben. Medewerkers van WAT en hun familieleden zijn uitgesloten van deelname.

4. Duur van de wedstrijd

De wedstrijd loopt van 10 tot en met 20 juni 2025 om 23.59 uur. Deelname na dit tijdstip is ongeldig.

5. Selectie van de winnaar

De interne jury a.k.a. Linde, Karlien en Griet van WAT kiezen de winnaar. De criteria? De relevantie, duidelijkheid en/of originaliteit van het antwoord.

Vanaf maandag 23 juni 2025 maken we de winnaar bekend op Instagram en zullen we die taggen. Als je gewonnen hebt, krijg je een persoonlijk bericht via DM op Instagram, waarin we je naar je e-mailadres vragen.

WAT team - Griet Rebry, Karlien De Vrieze en Linde Jacobs
De jury wikt en weegt wie de gratis WAT-marketingscan wint.

6. Prijs: een scan van je marketing

De hoofdprijs is een marketingscreening (WAT-scan) van de onderneming van de winnaar, mét een schriftelijk rapport en nabespreking in een onlinegesprek. De waarde van deze prijs bedraagt €695 excl. btw. De prijs is persoonlijk, niet overdraagbaar en niet inwisselbaar voor geld.

Iedere deelnemer krijgt een troostprijs: een korting op een of meerdere producten uit het WAT-aanbod op www.ditiswat.be.

7. Persoonsgegevens (GDPR)

Je hoeft om deel te nemen geen persoonsgegevens aan WAT door te geven. Alleen als je wint, vragen we je e-mailadres zodat we met je kunnen afspreken over de gewonnen marketingscan. Vanaf dat moment kom je op de e-mailmarketinglijst van WAT en zal je de tweewekelijkse WATmail met praktische marketingtips krijgen. Daarvoor geldt het privacy-beleid van WAT.

8. Aansprakelijkheid

WAT – Working Apart Together kan niet aansprakelijk worden gesteld voor technische problemen, vertragingen, fouten of onderbrekingen met betrekking tot de Instagram-actie. Instagram is niet betrokken bij deze wedstrijd: deze actie is op geen enkele manier gesponsord, goedgekeurd of beheerd door Instagram of geassocieerd met Instagram.

9. Klachten en geschillen

Bij vragen, geschillen of klachten over deze actie, kan je contact opnemen via hallo@ditiswat.be. We helpen graag en indien nodig zal de klacht schriftelijk worden behandeld. Het Belgische recht is van toepassing. De rechtbanken van Oost-Vlaanderen zijn exclusief bevoegd.

10. Akkoord met reglement

Als je deelneemt aan deze wedstrijd op Instagram, verklaar je je akkoord met dit reglement en de beslissingen van de organisator.

Foto’s Linde, Karlien en Griet van WAT-Working Apart Together door I Shoot You
Stockfoto’s: Jan Vašek via Pixabay

Andere posts

Winkelwagen