Solo-ondernemers Karlien, Linde en Griet verkopen geen kat in een zak wanneer ze beweren 100% open te praten over het leven als freelancer in communicatie en marketing: in deze podcast hoor je telkens hoe iemand naast de flosj greep (of in eigen voet schoot). Ze beantwoorden een ‘Vraag van een WATje’, een marketingvraag van een collega solo-ondernemer. En brengen elke podcastaflevering op smaak met tips en weetjes die ze als collega’s-zonder-collega’s delen bij hun auditieve koffiemachine.
De ‘Vraag van een WATje’ luidt in deze aflevering:
hoe krijg ik meer volgers op Instagram?
Ontdek snel het antwoord in deze aflevering van onze podcast Working Apart Together!
Ook op zoek naar praktische marketing- en communicatietips?
Schrijf je in voor de WATmail. Dan stuurt om de twee weken één van de WATjes je een handige tip waar je direct iets mee kan.
Snel doorzappen naar je favoriete rubriek? Dit vind je in de podcast:
2’37” Vraag van een WATje: “Hoe krijg ik meer volgers op Instagram?”
12’49” In eigen voet geschoten, maar wel iets geleerd: een uitgebreid intake-gesprek doen met een potentiële klant, nog voor die beslist heeft om met jou in zee te gaan … yeay or nay?
21’00” Aan de koffiemachine: random tips en weetjes waar niemand om vroeg.
36’39” Marketinglingo: buzzwords en marketingtermen verklaard. Deze keer komt uit de trommel een bal met een S en bespreken we zin en onzin van ‘strategie’ in de marketing van een solo-onderneming.
Vraag van een WATje
Hoe krijg ik meer volgers op Instagram?
Tina runt in Zottegem een unieke combinatiezaak: een tweedehands boekenwinkel, voorleesatelier én koffiebar genaamd ’t Verhaal. Ze vraagt zich af hoe ze op Instagram meer mensen kan bereiken.
Een greep uit de tips:
- Consistent posten. Maar laat je niet gek maken door goeroes die roepen dat dat élke dag (meerdere keren) moet. Het belangrijkste is: kies een ritme dat je kunt volhouden.
- Breng jouw unieke verhaal. En deel af en toe een basisoverzicht van je aanbod. Voeg bijvoorbeeld aan een carouselpost een slide toe met ‘Wie ben ik?’ Nieuwe volgers willen meteen snappen wat je te bieden hebt.
- Experimenteer met marketingacties. Denk aan een winactie, een samenwerking met een lokale ondernemer of een post specifiek gericht op niet-volgers.
- Stories zijn je vriend. Daar hoef je al helemaal niet perfect te zijn, ze verdwijnen toch na 24 uur. Gebruik ze om spontaan iets te delen, of zet vraagstickers in om interactie te creëren. Zo geef je je zaak een persoonlijk gezicht.
Aan die laatste tip voegen we in de aflevering een belangrijke side note toe, zeker luisteren dus …
In eigen voet geschoten, maar wel iets geleerd
Waar liggen de grenzen voor een gratis kennismakingsgesprek?
Linde deelt een les die ze the hard way leerde: ze deed een uitgebreid intakegesprek bij een mogelijke klant, zonder dat ze al een goedgekeurde offerte had. Hoewel het bedrijf en het project interessant leken, bleek de opdracht nog heel vaag en ging die uiteindelijk zelfs niet door. Resultaat: een halve dag tijd geïnvesteerd zonder dat er ook maar één euro voor binnenkwam.
Dus denken we na over: hoe voorkom je zo’n gat in je voet? Hoe achterhaal je of een uitgebreid kennismakingsgesprek de investering waard zal zijn? Wanneer is het tijdverlies of net een slimme verkoopstrategie?
Aan de koffiemachine
Random tips en weetjes waar niemand om vroeg
Als solo-ondernemers hebben wij geen vaste collega’s en geen vaste werkplek. En duhusss … ook geen koffiemachine om bij te kletsen met collega-freelancers. Dat maken we goed in deze rubriek! Aan de auditieve koffiemachine hebben we het deze keer over:
- Voor een opdracht interviewde Karlien onlangs Elke Geraerts, auteur van Focus is het nieuwe goud. In deze aandachtscrisis (ja, we laten ons te graag afleiden) geeft ze simpele tips om meer gefocust te werken, en in de podcast deelt Karlien met jou welke haar bijblijven. In een adem noemt ze ook Op een dag ben je dood van Anouck Meier een aanrader.
- Linde geeft een social media-volgtip: Sjamadriaan, een wetenschapsjournalist die pseudowetenschap fileert. Een aanrader als je genoeg hebt van zweverige gezondheidsclaims op sociale media.
- En Griet ontdekte een podcast van toch wel een idool uit haar kindertijd: Tot onze grote spijt van Johan Terryn. Elke aflevering vertrekt vanuit een persoonlijk verhaal van iemand die ergens spijt van heeft. Zo belicht de podcast heel veel aspecten van het leven zoals het is.
Marketinglingo
In de rubriek Marketinglingo verklaren we telkens één marketingterm, bepaald door een balletje uit ons Lingo-ballenbad. Deze keer:
Strategie: wat betekent dat eigenlijk in marketing?
Wanneer je een strategie hebt, denk je bewuster na over je fundamenten en doelen. Je gaat bijvoorbeeld niet meer zomaar posten omdat het ‘moet’, maar je hebt een plan. Stel jezelf vragen zoals:
- Wat wil ik bereiken?
- Welke momenten of acties zijn belangrijk voor mijn onderneming?
- Hoe wil ik dat mensen mijn zaak zien?
Een strategie helpt je consistent te blijven én zorgt ervoor dat al die tijd die je in marketing steekt effectief resultaat oplevert. En ja, strategie kost tijd. Maar het maakt je marketing zoveel sterker. Heb je hulp nodig? In de WAT-workshops zit altijd een snuifje strategie, zonder té veel theoretische blablabla.
Nog meer marketinglingo vind je in onze blog met marketingjargon. Zag jij graag nog ander marketingjargon verklaard? Of heb je andere vragen over marketing en communicatie? Mail of DM ons.
Misschien komt jouw vraag dan in een van de volgende afleveringen aan bod. 🤩 En sowieso sturen we je ook een persoonlijk antwoord toe!
Vond je wat je in de podcastaflevering hoorde interessant?
Dan ga je zeker smullen van deze opties:
Omslagfoto: Bahram Jamalov op Pexels