Jij bént je zaak, als solo-ondernemer of kleine kmo. Je kent je klanten echt, snapt wat ze nodig hebben, weet wat ze belangrijk vinden. Alleen is het niet altijd simpel om dat uit je teksten te laten blijken. WAT is er voor jou! Gebruik deze tips en schrijf direct betere teksten voor je onderneming.
Gaat praten met je klant vlotter dan schrijven?
Je bent niet alleen. Veel van onze cursisten, vaak solo-ondernemers, worstelen daarmee. Maar weet: terwijl multinationals hun stinkende best doen om in hun marketing persoonlijk over te komen, bén jij gewoon persoonlijk. Een klant die jou ontmoet, twijfelt geen moment aan je kennis, je ervaring en je oprechtheid. Maar in de teksten voor je onderneming kan het een stukje moeilijker zijn om dat allemaal te laten voelen.
Gelukkig kan je dat leren. Met deze schrijftechnieken die wij als copywriters dagelijks benutten, maak je de teksten die je als ondernemer schrijft direct een stuk aantrekkelijker … en dus effectiever!
Begin je tekst met een ‘hook’
Zeker op sociale media, maar eigenlijk in elke tekst, doe je er goed aan de eerste zin van je tekst extra te soigneren. Want die eerste zin is de hook, en die zorgt ervoor dat mensen stoppen met scrollen.
Een goeie hook grijpt de aandacht. Het is een🪝 ‘haakje waar ogen aan blijven hangen’. Een effectieve hook maakt mensen nieuwsgierig of roept direct emotie op. Je volgers moeten en zullen meer weten. Op magazinecovers zijn hooks vaak roddels over beroemdheden, op nieuwswebsites verrassende conclusies uit onderzoek. Bij jou kan het een stukje info zijn dat de meeste van je volgers nog niet kennen.

Een ‘hook’ is een eerste zin die de aandacht trekt van de lezer. Een haak waaraan het scannende oog van de lezer blijft hangen. 👀
Schrijven is schrappen herschrijven
Het cliché ‘schrijven is schrappen’ klopt ook, want een kortere tekst is vaak beter. Maar weet je wat nog meer ondernemers over het hoofd zien? Dat ze, zodra ze beginnen te typen, niet meer als zichzelf klinken.
Herken je ook die ingebakken reflex om chique of ouderwetse woorden boven te halen? ‘Moeten’ verandert plots in ‘dienen te’ en ‘als’ wordt ‘indien’. Waarom eigenlijk? Schrijf zoals je praat, dan worden je teksten een weerspiegeling van een persoonlijk gesprek met jou.
Ook jargonwoorden die alleen professionals uit jouw sector (en héél ervaren klanten) kennen, laat je maar beter achterwege. Ze laten je niet beter overkomen, want mensen begrijpen niet waar je het over hebt. 🤷♀️
Bonustip
Heb je een idee voor een post, nieuwsbrief of blog, begin dan niet meteen te schrijven. Bedenk wat je wil vertellen en spreek het in op je telefoon. Vertrek daarna van je eigen spontane bewoordingen om de tekst uit te schrijven.
Steel de woorden van je klant
Gebruik in je teksten letterlijk de woorden van je bestaande klanten. Want andere mensen die willen wat jij aanbiedt, lijken op hen. Ze hebben dezelfde zorgen waarop jouw onderneming een antwoord biedt.
Bedenk dus welke opmerkingen en vragen je geregeld van klanten krijgt. Noteer die zo letterlijk mogelijk en ga daarmee aan de slag. Je zal merken dat je teksten vanzelf authentieker worden en beter gaan lijken op een persoonlijk gesprek met jou.

Zeg de lezer wat te doen
Een doeltreffende commerciële tekst – een social mediapost, nieuwsbrief, blog … – eindigt met een call to action (of CTA). Zeg op het einde van je tekst letterlijk wat je van de lezer verwacht. In de gebiedende wijs, als een ‘bevel’ dus.
Dat klinkt terwijl je het schrijft misschien ‘bevelend’, maar het komt bij je lezer binnen als een duidelijke uitnodiging. Je geeft gewoon de hint om iets te doen. Dat hoeft niet altijd ‘koop nu’ of ‘bestel snel’ te zijn. Maar als je van je lezer verwacht dat die iets doet (‘lees meer tips’), zal je het wél expliciet moeten zeggen. Als je dat te voorzichtig formuleert, riskeer je dat mensen verdwalen en dus afhaken. Zeker op sociale media.
Schrijven met Chat GPT, goed idee?
Zeker. AI-tools zoals Chat GPT schrijven tegenwoordig best oké teksten … Maar zo’n robot kan onmogelijk jouw verhaal, jouw vibe overbrengen zoals jij het zelf kan. Artificiële intelligentie kan alleen tekst genereren, het gebruikt dus uitsluitend elementen uit teksten die al eens geschreven zijn. En naarmate meer online teksten door AI gegenereerd werden, hoe meer AI die AI recycleert. Ben je nog mee? 😅
Terug naar het begin van dit artikel: jij bént je zaak. Hoe vlot de door Chat GPT geschreven teksten ook klinken, het blijft een computerprogramma dat zelf niks belééft. En jij wel. Laat je dus gerust assisteren door AI, maar blijf altijd zelf aan het roer staan. Voed je AI-tool met wat jij beleefd hebt, wat een echte klant jou vertelde over jouw product of dienst, wat je opmerkt in je vakgebied … en vraag om een tekst, die je daarna nog eens overgiet met jouw persoonlijke saus.
Want als je tekst klinkt zoals je live praat, dan voelen je volgers dat.
Betere teksten schrijven = effectievere marketing
En dat kan je in een halve dag leren tijdens de workshop Schrijven voor socials: van aiai naar amai🤩.
Want als je tekst klinkt zoals je live praat, dan voelen je volgers dat.
Je krijgt er in één klap alle ervaring mee die wij opdeden in 45 jaar in marketing (samen hé):
- Hoe zorg je dat (de juiste!) mensen jouw socialmediaprofiel vinden?
- Waarover kan je schrijven?
- Zo schrijf je teksten voor je onderneming die volgers daadwerkelijk lézen.
- Slimme ingrepen waardoor je teksten de lezer raken.
- Hoe nodig je je volgers uit om te reageren, commenten, delen?
Allemaal heel concreet en direct toepasbaar!