Solo-ondernemers Karlien, Linde en Griet verkopen geen kat in een zak wanneer ze beweren 100% open te praten over het leven als freelancer in communicatie en marketing: in deze podcast hoor je telkens hoe iemand naast de flosj greep (of in eigen voet schoot). Ze beantwoorden een ‘Vraag van een WATje’, een marketingvraag van een collega solo-ondernemer. En brengen elke podcastaflevering op smaak met tips en weetjes die ze als collega’s-zonder-collega’s delen bij hun auditieve koffiemachine.
De ‘Vraag van een WATje’ luidt in deze aflevering:
hoe weet ik of mijn marketing effect heeft?
Ontdek snel het antwoord in deze aflevering van onze podcast Working Apart Together!
Ook op zoek naar praktische marketing- en communicatietips?
Schrijf je in voor de WATmail. Dan stuurt om de twee weken één van de WATjes je een handige tip waar je direct iets mee kan.
Snel doorzappen naar je favoriete rubriek? Dit vind je in de podcast:
2’08” Vraag van een WATje: “Hoe weet ik of mijn marketinginspanningen effect hebben?”
14’02” In eigen voet geschoten, maar wel iets geleerd: in deze aflevering bekennen de WATjes een gezamenlijke voetschieting over de waardevolle, zéér complete marketingcursus die ze lanceerden.
23’28” Aan de koffiemachine: random tips en weetjes waar niemand om vroeg.
32’16” Marketinglingo: buzzwords en marketingtermen verklaard. Deze keer komt uit de trommel een bal met een H erop: waarover hebben mensen het in godsnaam als ze spreken over een Hook?

Vraag van een WATje
Hoe weet ik of mijn marketinginspanningen effect hebben?
Dé tip die we je willen meegeven: vergelijk alleen met jezelf. Dat is de beste manier om te zien of je in de goede richting evolueert.
Het eerste wat je daarvoor nodig hebt, is een nulmeting: noteer hoe de toestand nu is, hoeveel volgers je hebt op elk kanaal, hoeveel inschrijvers op je nieuwsbrief, hoeveel klanten komen er over de vloer?
Ga aan de slag met je marketing en spreek met jezelf af om de hoeveel tijd je de balans opmaakt. Zo werk je ook veel doelgerichter toe naar je gewenste resultaat. Wat dat resultaat dan is? Daarvoor moet je natuurlijk ook een duidelijk en meetbaar doel bepalen. In de aflevering vertellen we hoe je daarvoor te werk kan gaan. Want: je kan niet schieten op een doel dat je niet ziet. Hielden we – als rasechte taalmensen – nu echt een pleidooi voor cijfers? 😮
Uit de chat komt nog een aanvullende vraag van een kijker die live naar de podcastopname keek: in welke marketing stop je nu het best je beperkte tijd om resultaat te boeken? Ook hier blijken cijfers het antwoord!
In eigen voet geschoten, maar wel iets geleerd
Met WAT lanceerden we heel enthousiast een online cursus, die ZO uitgebreid is dat niemand hem wil.
Of allez, bijna niemand. Wat wij zagen als een pluspunt, namelijk een marketingcursus die megacompleet is, blijkt voor anderen een soort van uniefcursus die eerder afschrikwekkend dan aantrekkelijk is. Maar goed, ook uit zulke fails vallen waardevolle lessen te leren!
Wat wij meenemen naar de toekomst, en vooral naar ons cursusaanbod:
- Less is more: liever een kleinere cursus rond één specifiek thema dan een naslagwerk over all the things. Hoe concreter je aanbod, hoe gerichter je je doelgroep kan aanspreken. En dat geldt niet alleen voor cursussen: hoe concreter je bijvoorbeeld jouw product in actie kan laten zien, hoe beter potentiële klanten zich kunnen voorstellen hoe zij het zullen gebruiken.
- Live is more: veel ondernemers leren graag live bij, en zeker solo-ondernemers genieten van deze gelegenheid om te connecteren met andere deelnemers.
- Passief bestaat niet. Ook een online cursus aan de man brengen vergt héél veel werk, ook al lijkt het bij bepaalde online ondernemers vanzelf te gaan. Ook hier weer: vergelijk jezelf niet met andere aanbieders, alleen met jezelf.
Toch benieuwd geworden naar die megacomplete, waardevolle uniefcursus over marketing? 😉 Check hier waarover we het in de aflevering hebben!

Aan de koffiemachine
Random tips en weetjes waar niemand om vroeg
Als solo-ondernemers hebben wij geen vaste collega’s en geen vaste werkplek. En duhusss … ook geen koffiemachine om bij te kletsen met collega-freelancers. Dat maken we goed in deze rubriek! Aan de auditieve koffiemachine deze keer:
- Linde beveelt Drie boeken aan, een podcast waarin radiopresentator Wim Oosterlinck met gasten praat over hun 3 favoriete boeken en waarom die hen zo aanspreken.
- Karlien ontdekte nu pas de serie Mad Men en was direct verkocht. Superleuk, die inkijk in de wereld van marketing en copywriting in de jaren zestig, maar ook confronterend om te zien hoe de positie van de vrouw in die tijd was.
- Griet heeft niet echt een tip, maar deelt wel graag een leuke toevalligheid: via het autodeelplatform Dégage botste ze op een opruimcoach én trouwe volger van WAT. Ze bleken elkaar te kennen via Instagram! Netwerken kan op de gekste plekken, besluit Griet. En zo werd het toch nog een tip: door veel te vertellen over wat je doet, overal waar je komt, zélfs op een autodeelplatform, kan je mensen leren kennen met wie je misschien wel wil samenwerken.
Marketinglingo
In de rubriek Marketinglingo verklaren we telkens één marketingterm, bepaald door een balletje uit ons Lingo-ballenbad. Deze keer:
Hook: wat wordt op sociale media bedoeld met een hook?
Een hook of een haakje grijpt de aandacht, en doet mensen dus stoppen met scrollen. Op Facebook en Instagram zitten mensen snel en verstrooid te scrollen, dus moet je hen meteen kunnen boeien met het eerste lijntje van je bericht – of de eerste scène in een reel.
Een effectieve hook maakt mensen nieuwsgierig of roept direct een emotie op. Verwerk in zo’n hook waarom je de rest zou willen weten, waarom je dus op ‘lees meer’ zou klikken: bij magazines zijn dat vaak ‘roddels’ over beroemdheden, bij solo-ondernemers zijn dat eerder waardevolle inzichten of praktische tools waarmee je in je eigen leven impact kan maken.
Gebruik in elk geval geen clichés, maar ook en vooral: hou het kort. Een hook moet je eigenlijk in 1 à 2 korte zinnen gezegd krijgen.
Wil je meer weten over hoe je verleidelijke teksten schrijft die mensen doen stoppen met scrollen? Check dan snel onze superpraktische workshop Schrijven voor socials, waar je in een halve dag schrijfkneepjes leert waar je meteen je voordeel mee doet.
Nog meer marketinglingo vind je in onze blog met marketingjargon. Zag jij graag nog ander marketingjargon verklaard? Of heb je andere vragen over marketing en communicatie? Mail of DM ons.
Misschien komt jouw vraag dan in een van de volgende afleveringen aan bod. 🤩 En sowieso sturen we je ook een persoonlijk antwoord toe!
Vond je deze podcastaflevering interessant?
Dan ga je zeker smullen van deze opties:
Omslagfoto: Jacqueline Munguía via Unsplash