Er zijn zo van die zinnen die mij onmiddellijk een Justin Timberlakeiaans Cry me a river-momentje bezorgen.
NIET omdat er spellingfouten in staan. [Kan iedereen overkomen, al zorg je beter voor een foutloos parcours, maar daar gaat het nu even niet over.]
WEL omdat diegene die de zinnen schreef – helemaal onbewust en zónder het te beseffen:
- zichzelf minimaliseert
- haar/zijn diensten of producten neerhaalt
- wantrouwen aanwakkert bij potentiële klanten
En dat is zó spijtig.💔
Wacht. Ik maak het concreet.
Wat zou je ervan denken als je op de website van een ziekenhuis zou lezen:
Onze topchirurgen proberen je correct te opereren.
Of wanneer een restaurant schrijft:
We trachten smakelijke gerechten te serveren.
Een loodgieter:
Ik ga je waterleiding goed proberen aan te sluiten.
Een weddingplanner:
Ik ben waarschijnlijk de persoon die je zoekt voor een vlekkeloze huwelijksdag.
Nee, dat wil je écht niet horen als klant.
Listen to Yoda. 👇
Je probeert niet te doen waar je goed in bent. Je doet waar je goed in bent.
- Gebruik dus nooit – maar echt never – de woorden proberen, trachten en nastreven.
- Schrap de misschiens en de waarschijnlijks.
- Van Ik denk dat ik je kan helpen maak je Ik help je daarbij.
- En of zo is al helemaal overbodig.
Denk je nu “Maar ik kan toch niet opscheppen over mijzelf?”
Luister: dergelijke aarzelwoorden komen niet beleefd en bescheiden over (want zo had je ze natuurlijk bedoeld).
Wél stralen ze uit dat je het zelf allemaal niet zo goed weet. En overtuig dán nog maar eens klanten.
Geef toe: duidelijk vertellen wat je doet, is dat opscheppen?
En ik eindig met deze tenenkrullende reclamezin, gewoon omdat het kan – en ik meen het nog ook.
🤩 Want je bent het waard!