Ga naar hoofdinhoud

Inspiratie nodig voor je communicatie? Schrijf je in voor onze GRATIS NEWSLETTER. Geen spam of wollige blabla. Alleen direct toepasbare tips.

Groeien als freelancer: zo kan het ook

Hoezo, je laat regelmatig opdrachten aan je voorbijgaan? Als je het zo druk hebt als freelancer, waarom werf je dan geen medewerker aan? Wanneer begin je eindelijk je agency?

Dat klopt, onze kijk op groeien is niet de – volgens velen – meest vanzelfsprekende. Wij kiezen voor Working Apart Together: we blijven als freelance copywriters schrijven voor onze klanten, daarnaast delen we bij WAT alles wat we weten met andere freelancers en ondernemers. Waarom? Dat lees je hier.

De volgende stap als freelancer

Linde, Karlien en ik (Griet) zijn freelance copywriters slash communicatie-adviseurs met elk zo’n 15 jaar ervaring op de teller. We werken als copywriter, redacteur en eindredacteur, communicatie- marketingmedewerker voor uiteenlopende bedrijven, organisaties, ngo’s en magazines.

Anno 2022 delen we het lief en leed van het freelance-leven met elkaar via een 24/7 WhatsApp-groep. En we delen opdrachten: grote projecten pakken we samen aan, of we spelen opdrachten door aan een van de anderen.

Tof ✅
Meer dan genoeg werk ✅
Boeiend leven ✅

Maar ook … what’s next?
Want nog 25 jaar in hetzelfde stramien, welke millennial wordt daar happy van?

WAT presentatie voor Creative Shelter

We vertelden over onze keuze om anders-dan-verwacht te groeien als freelancer op het event dat Creative Shelter op 23 september organiseerde in het S.M.A.K. in Gent.

Groeien als eenmanszaak

Deze vaststellingen lieten ons stilstaan bij onze freelance business:

1. We willen blijven doen wat we nu doen.

We houden van onze eenpersoonszaken. Personeel aansturen en zelf nauwelijks nog aan schrijven toekomen? We mogen er niet aan denken. We werden net freelancer om het grootste deel van onze tijd bezig te zijn met wat we het liefste doen: schrijven. ‘s Ochtends bijleren over loodgieterij, ‘s namiddags schrijven over vrouwenrechten in Afghanistan? Heerlijk, die eindeloze variatie aan onderwerpen waarover we ons mogen buigen.

2. En we willen óók groeien.

Het idee om nog zeker 25 jaar aan datzelfde bureau te zitten schrijven – meestal alleen – maakt ons niet 100% blij. We voelen na enkele jaren de nood aan zelfontplooiing, aan iets anders, iets extra. Een tijdje geleden beseften we: als zelfstandige kan je je werk blijven aanpassen. De invulling die je aan je job geeft, mag gerust veranderen over de jaren heen.

Plots had ik een aha-moment: als zelfstandige is er geen vast pad dat je moet volgen. Je kan je job aanpassen tot hij helemaal bij jou past.

Karlien

3. Als eenpersoonszaak kan je niet iedereen helpen.

Onze agenda’s zitten bij momenten meer dan vol. We leerden ‘nee’ te zeggen, maar mét het nodige hartzeer. Daarnaast merken we dat de ondernemers die we adviseren opbloeien en resultaten boeken met onze no-nonsense-aanpak: geen grote marketingstrategieën, wel tips die je communicatie morgen beter maken dan vandaag.

4. Niet elke ondernemer heeft collega’s om álles aan te vragen.

Dat wij over elke stap in ons ondernemen kunnen pingpongen met elkaar, is ongelooflijk waardevol. Iets wat we ook andere collega-ondernemers gunnen!

Deze vier 👆 vaststellingen leidden tot de oprichting van ons platform WAT (Working Apart Together.) Samenwerken deden we al jaren, dus samen ondernemen was een logische volgende stap.

We hebben hetzelfde idee over wat succes en groei voor ons als ondernemers betekent.

Working Apart Together: als freelancers samen ondernemen

Vandaag delen we met WAT onze vakkennis over communicatie en marketing met ondernemers en freelancers die daar minder in thuis zijn. Van loodgieters over juweelontwerpers, van relatietherapeuten tot freelance IT’ers … onze volgers zijn gepassioneerd door hun vak, én beseffen dat ze met authentieke communicatie en marketing meer en betere klanten bereiken. Dankzij WAT weten ze nu ook hóe.

Op onze blog en op Instagram, LinkedIn en Facebook serveren we praktische trucs en hands-on advies om je beter in de kijker te werken bij potentiële klanten.

Gratis download bij je eerste WAT-nieuwsbrief

Kickstart je brein en bedenk keer op keer toffe onderwerpen voor je communicatie

De abonnees van de WAT-nieuwsbrief krijgen om de twee weken een heldere communicatietip. En omdat we weten hoe druk het leven als ondernemer is, maken we die kort en praktisch: 1 minuut lezen, maar forever een meerwaarde in je zaak.

Achter de schermen werken we aan een online cursus. We bundelen dé marketing en communicatie-essentials waarmee elke freelancer of ondernemer direct heel concreet iets kan. Helemaal in WAT-stijl: kort, krachtig en tof.

Wil je het als eerste weten als de cursus klaar is? Of krijg jij graag die toptips om je communicatie en marketing meteen te verbeteren?

P.S.: Waarom Creative Shelter ons uitnodigde? Wel, wij factureren sinds jaar en dag via hun platform, zodat we deels in auteursrechten uitbetaald worden. Als creatieve freelancer kan je op die manier méér verdienen, terwijl je klant hetzelfde betaalt. Het team van Creative Shelter was van bij de start fan van het Working Apart Together-idee 🤗en vroeg ons dus om andere freelancers te inspireren met ons verhaal over samenwerken.

Andere posts

Inspiratie & motivatie
op een plateautje

Om de veertien dagen sturen we - drie communicatieprofessionals - een korte, to the point nieuwsbrief waarmee je élke keer een inzicht opsteekt of een vaardigheid bijleert. Een nieuwsbrief waar abonnees écht naar uitkijken, zo blijkt.


Klinkt goed? Schrijf je snel in! 👇🏽