Ga naar hoofdinhoud

Inspiratie nodig voor je communicatie? Schrijf je in voor onze GRATIS NEWSLETTER. Geen spam of wollige blabla. Alleen direct toepasbare tips.

Het belang van de call to action

Zijn vuist zweeft in de lucht voor mij.

Ik ben in een café, afgeleid door andere gesprekken en het rumoer rondom mij.

Het duurt een tel te lang voor ik begrijp wat zijn bedoeling is.

Zie je, sommige mensen hebben sinds corona het ‘vuistje’ in hun register van begroetingen opgenomen als alternatief voor de soms te intieme zoen op de wang, de te formele handdruk of de te afstandelijke zwaai bij de deur.

Andere mensen gebruiken het vuistje als alternatief voor een high five als ze ergens enthousiast over zijn.

Ik behoor tot geen van beide categorieën. En dus sta ik ietwat beduusd te kijken naar de vuist van de persoon met wie ik eerder op de avond kort heb gepraat.

Tot hij ‘Vuistje!’ zegt en de verwarring uit de wereld helpt.

Met je communicatie gaat het net zo.

Mensen lezen je tekst, afgeleid door van alles en nog wat. Sommigen zijn het gewend om spontaan enthousiaste comments te geven of te replyen op je mail. Anderen gaan gewoon rustig verder met wat ze aan het doen waren.

In het slechtste geval zitten ze verward te kijken: wat verwacht je hier nu eigenlijk van mij?

Dus: neem je lezers bij de hand (of het vuistje, zo je wil) en zeg expliciet wat je verwacht.

☑️ ‘Neem nu contact met me op’

☑️ ‘Heb je dit ook al meegemaakt? Deel het in de comments!’

☑️ ‘Download meteen’

☑️ ‘Bekijk de video’

☑️ ‘Ga naar de webshop’

Die gebiedende wijs noemen we in communicatiejargon een call to action, een oproep tot actie dus, en het is een goed idee om die in elke marketingboodschap te verwerken.

Hou je call to action eenvoudig en duidelijk. Zeg er letterlijk bij welke actie je lezer moet ondernemen.

Hoe simpeler de actie die je verwacht van je lezers,
hoe groter de kans dat ze het gewoon doen.
Enneuh… we practice what we preach, dus:
En je ontvangt concrete communicatietips – net als deze – recht in je inbox!

 

Beeld: foto door Markus Spiske op Unsplash

Andere posts

Inspiratie & motivatie
op een plateautje

Om de veertien dagen sturen we - drie communicatieprofessionals - een korte, to the point nieuwsbrief waarmee je élke keer een inzicht opsteekt of een vaardigheid bijleert. Een nieuwsbrief waar abonnees écht naar uitkijken, zo blijkt.


Klinkt goed? Schrijf je snel in! 👇🏽