Skip to content

💌 Abonneer op de WAT-mail en krijg om de 14 dagen een marketingtip recht in je inbox. Zo'n tip waar je écht iets mee bent. 👌

Instagramposts niet meer vierkant: fix je grid in 3 stappen

Frustratie, verdriet & woede op Instagram. Want de app veranderde zonder al te veel aankondiging het formaat van posts. De typische vierkantjes veranderden overnight in rechthoeken en dat suckt big time als je met veel zorg, tijd en energie gebouwd hebt aan een mooie ‘grid’ met vierkante visuals.

Instagram posts van vierkant naar verticaal: waarom doet Insta dat?

Je zou kunnen vermoeden dat Meta z’n best doet om ons zoveel mogelijk tijd te doen verspillen op hun platform, zodat we onze tijd en aandacht niet kunnen steken in belangrijke dingen zoals pakweg wereldvrede, het redden van het klimaat of het onderhouden van onze real life connectie met mensen om ons heen.

Maar dat vermoeden is natuurlijk to-taal uit de lucht gegrepen, want zo’n bedrijf zou dat nooooit doen. 😎

We zoomen even in op wat Meta zelf aangeeft als reden waarom ze in godsnaam besloten om het supervertrouwde gegeven van Instagram visuals zijn vierkant in één klap te veranderen, waardoor posts er in het overzicht nu ‘afgesneden’ uitzien.

  • Instagramgebruikers plaatsen heel vaak reels (filmpjes) en stories, en die hebben beide dat rechthoekige 4:5-formaat.
  • Instagram kijkt natuurlijk met argusogen naar andere razend populaire platformen zoals Snapchat en TikTok waar alle content verticaal staat en massaal gedeeld wordt.
  • Ze stelden vast: de allervaakst gedeelde content op sociale media – ook op Instagram – is vandaag verticaal van formaat, ook bij foto’s.

En dus besloot Insta: laten we nekeer een nieuwe look proberen. 🤷‍♀️

Weinig aan te doen, en we plaatsen het dan ook graag in perspectief: efkes héél hard vloeken mag, maar laat er je hele dag niet door verpesten, want dat verdient een social mediaplatform niet.

Je Instagram grid fixen: dit kan je doen

De verandering van het vierkante (1:1-formaat) naar verticale rechthoek (4:5-formaat) roept bij Instagram-gebruikers een hoop frustratie op, vooral als je zwoegend en zwetend de ‘esthetic’ van je profiel op punt hebt gezet met nette vierkante thumbnails. Plots klopt de look van je Instagram-grid niet meer.

Het belangrijkste

Blijf rustig ademen.

Als je nu denkt: die verandering kan me écht niet schelen

Yes! Laat dan vooral alles zoals het is. En maak nieuwe Instagramposts dan gewoon wel in het verticale 4:5 formaat.

Als je nog geen honderden posts hebt

… en je stoort je echt aan de nieuwe lay-out. Dan kan je de tijd nemen om elk voorblad aan te passen naar een verticaal voorblad, zodat je grid er opnieuw mooi uitziet. Je moet dan niet de volledige posts editen, maar past enkel de look aan door te kiezen voor witte of zwarte balken boven en onder je visual (zie verderop hoe je dat stap voor stap precies doet).

Vind je de aangepaste thumbnails maar niets? Dan kan je in Meta al je posts editen door een nieuw voorblad toe te voegen. Je maakt dan (bv. in Canva) nieuwe voorbladen in formaat 4:5 en vervangt overal de eerste foto. Disclaimer wel: vraag je hierbij oprecht af of het sop de kool waard is (of de return je investment).

Als je wél al heel veel posts hebt

… en je stoort je óók aan de nieuwe layout? Dan kan je kiezen om van bijvoorbeeld de eerste 30 posts het ‘voorbeeld’ of de thumbnail aan te passen (zie verderop hoe je dat stap voor stap doet). Voor je andere posts raden we je aan om het los te laten en vanaf vandaag posts te maken in een 4:5-formaat in plaats van 1:1. 

Let’s look at the bright side

Een kleine troost alvast voor wie z’n perfecte Instagram-grid in rook ziet opgaan: van die heel nette feeds zijn vandaag een stuk minder populair dan vroeger. Meer dan het esthetische vinden volgers nu authenticiteit (= imperfectie) belangrijk.

En verder: je verticale posts die je voortaan zal plaatsen, zullen wél goed zijn voor het aantal views en je bereik. Hoe langer het stuk beeld dat je in beslag neemt op iemands scherm, hoe groter de kans dat je de aandacht trekt.

Dus: steek geen energie in boosheid op een irritant bedrijf als Meta. Maar wel in connectie en interactie met je volgers.

Fix je Instagram grid in 3 stappen

Je kan in je overzicht met je posts (= je grid) je mooie visuals weer zichtbaar maken zonder dat je alle foto’s en visuals moet vervangen. Het is wel een ‘snelle’ workaround, dus perfectionisten gaan hier mogelijk niet 100% tevreden mee zijn. Probeer het uit en kijk of het ‘goed genoeg’ is. Want goed genoeg is vaak ook gewoon goed. 💪

  1. Tik bij je post op de 3 bolletjes
  2. Tik op ‘voorbeeld aanpassen’
  3. Tik dan op ‘passend maken’ en kies voor een witte of zwarte achtergrond.

Het kan dat je bij ‘passend maken’ nog steeds een afgesneden beeld krijgt. Dan helpt het om even te stoppen en het daarna opnieuw te proberen (dat gebeurde effectief toen ik deze screenshots maakte, dus ik zet dat hier al even bij).

De tekst van deze post is afgesneden. Let's fix it! Tik op de post die je wil aanpassen.

Tik op de 3 bolletjes rechts bovenaan aan je post

Tik op 'Voorbeeld aanpassen'

Je ziet nu hoe de post eruit ziet in je Instagram grid. Tik op 'passend maken'. Kies bij 'achtergrond' voor zwart of wit.

Zo, de post ziet er terug netjes en leesbaar uit, met boven en onder een witte balk.

Veel belangrijker voor je bereik: consistent posten

Wist je dat er iets is dat een pak belangrijker is voor je bereik dan hoe je grid eruit ziet? En dat is consistent posten.

Want vraagje:

  • hoe regelmatig post jij?
  • hoe doelgericht zijn je posts?
  • zit er een plan achter je social mediaposts?

Exact dáár ligt de sleutel tot het vergroten van je bereik: regelmaat en consistentie is dé manier om een veel groter aantal mensen te bereiken met je social mediaposts.

Hoe doe je dat, consistent posten?

Alles start met een plan! Een goed gefundeerd & doordacht social mediaplan. Eentje dat je kan volhouden, op jouw tempo en ritme (maar wel mét een tempo én een ritme).

Hoe maak je dat, zo’n social mediaplan?

Wel, je kan dat googelen.

OF je zet met onze hulp in een halve dag je eigen social mediaplan op poten. Zo eentje dat je forever kan gebruiken.

Klinkt goed? Schrijf je in voor deze workshop 👇

Headerfoto: Alexander Shatov via Unsplash

Andere posts

Winkelwagen