In de podcast Working Apart Together praten solo-ondernemers Karlien, Linde en Griet (te) open over het leven als freelancer in communicatie en marketing. In elke podcastaflevering hoor je hoe iemand naast de flosj greep (of in eigen voet schoot). In de rubriek ‘Vraag van een WATje’ beantwoorden ze een marketingkwestie van een collega solo-ondernemer. Ter vertier en vermaak wisselen ze aan de auditieve koffiemachine random tips en weetjes uit.
De ‘Vraag van een WATje’ luidt in deze aflevering:
Een elevator pitch die mensen onthouden, hoe bedenk ik die?
Ontdek snel het antwoord in deze aflevering van onze podcast Working Apart Together!
Ook op zoek naar praktische marketing- en communicatietips?
Schrijf je in voor de WATmail. Dan stuurt om de twee weken één van de WATjes je een handige tip waar je direct iets mee kan.
Snel doorzappen naar je favoriete rubriek? Dit vind je in de podcast:
2’02” Vraag van een WATje: “Hoe maak je een elevator pitch – bijvoorbeeld voor een netwerkevent – die een afspiegeling is van wat je doet? Eentje die mensen onthouden? En niet saai?”
22’28” In eigen voet geschoten, maar wel iets geleerd: lees altijd de kleine lettertjes.
31’56” De koffiemachine: random tips en weetjes waar niemand om vroeg.
40’02” Marketinglingo: buzzwords en marketingtermen verklaard. Deze keer hebben we het over clickbait.

Vraag van een WATje
Primeur! Een trouwe – verder anonieme – WAT-luisteraar stuurde ons een ingesproken vraag.
“Hoe maak je een pitch – bijvoorbeeld voor een netwerkevent – die een afspiegeling is van wat je doet? Eentje die mensen onthouden? En niet saai?”
Fantastische vraag. Want het lijkt eenvoudig, maar wie al eens met klamme handjes in een kring stond te wachten op de vraag “en wat doe jij?”, weet: dit vraagt finesse.
De truc met de kreeft?
Bij de pitches die ons het meest zijn bijgebleven, kwamen vaak ‘accessoires’ kijken. In de podcast hoor je Karlien enkele mooie re-enactments uitvoeren, met als hoogtepunt (of dieptepunt?) … iets met een levende kreeft.
Als jij niet zó ver wil gaan, zal je wat verder moeten denken dan een slim gekozen attribuut. En dat begint bij: wie is je doelpubliek? Wat moeten zij écht over jou onthouden? Wat bied je hen precies aan – en waarom ben jij daar anders in dan anderen?
Dat blijkt moeilijker dan het klinkt, want tot onze grote spijt horen we op elk netwerkevenement ondernemers over hun woorden struikelen terwijl ze proberen uit te leggen wat ze doen. Je bereidt je pitch dus maar beter goed voor.
Tips voor een welgemikte pitch
▪️ Je precieze woordkeuze vertelt veel, daarin kan je je waarden tonen: ben je spiritueel of nuchter, rebels of conformistisch, zakelijk of speels? Kijk als oefening eens naar de merken die jou raken en steel met je ogen en oren van hun spreekstijl.
▪️ Richt je op dat deel van het publiek dat écht in je doelgroep zit. Op elk netwerkevent kom je mensen tegen die nooit van je zullen kopen, die hoef je met je pitch ook niet te pleasen.
▪️ Vermijd de val van de vage functietitel! Krijg je jeuk van de standaardtitel die ondernemers met jouw skills en aanbod doorgaans dragen? Helemaal oké, noem jezelf gerust ‘packleader’ of ‘oermoeder’ als je je geen ‘coach’ of ‘consultant’ voelt. Maar pas ermee op wanneer je maar 30 seconden hebt: daar primeert de duidelijkheid. Zorg ervoor dat mensen zich na je pitch niet hoeven af te vragen ‘maar wat doet die dan juist?’.

Hoezo: proberen?! Herbekijk je pitch en vraag je af of een chirurg het zo zou verwoorden vlak voor die je openknipt.
▪️ Formuleer, oefen, schaaf. Bedenk ultrakorte en net iets langere versies van je pitch, het liefst in verschillende inhoudelijke varianten. Dan kan je on the spot inspelen op wie er voor je staat. En: oefen je elevator pitch zó vaak dat hij klinkt alsof je hem ter plekke verzint. Niets zo cringe als een pitch waarvan iedereen merkt dat je hem uit je hoofd geleerd hebt.
▪️ Geloof jezelf. Als jij zegt ‘ik probeer vrouwen te helpen met… euh… denk ik toch?’, dan klinkt dat als: ‘Ik weet het ook allemaal niet goed.’ Dus: schrap de twijfelwoorden. Jij helpt. Punt.
In eigen voet geschoten, maar wel iets geleerd
In deze rubriek delen we een werkflater die uiteindelijk ook iets heeft opgeleverd. Enter onze eerste celebrity voetschieterij aller tijden: eentje van Average Rob. Youtuber, influencer, contentmaker, keynotespeaker. Tijdens een Starterslabo-event, waar we als vaste gastbloggers te gast waren, vertelde die over zijn grootste businessfail ooit.
Moraal van het verhaal? Krijg je een contract voorgeschoteld dat je niet 100% snapt? Laat het nakijken door een jurist.
Liefst voor je je handtekening zet.


Aan de koffiemachine
Average tips en weetjes waar niemand om vroeg
Als solo-ondernemers hebben wij geen vaste collega’s en geen vaste werkplek. En duhusss … ook geen koffiemachine om bij te kletsen met collega-freelancers. Dat maken we goed in deze rubriek! Aan de auditieve koffiemachine deze keer:
- Karliens soundtrack van het moment? Spotify-lijst Radio Khruangbin – voor instant terrasgevoel zonder gedoe.
- Met kinderen naar een concert? Griet tipt Tiny Tunes van Ha Concerts in Gent: artiesten geven een extra optreden speciaal voor jonge oren. Een écht concert, maar dan vroeg op de avond en wat korter.
- Linde gaf een feest en vertelt ló-vénd over de drankenservice van Oxfam-Wereldwinkels: je mag achteraf terugbrengen wat niet op raakte, kunt glazen en kopjes uitlenen en het is allemaal keilekker. Koppijnwijn verkopen ze daar al lang niet meer!
Marketinglingo
In de rubriek Marketinglingo verklaren we telkens één marketingterm (net zoals in deze blog). We graaien een bal uit de fuchsia trommel – en trekken de letter C van …
Clickbait
Clickbait is eigenlijk een hook gone wrong. Een hook is die onweerstaanbare eerste zin die je lezers (bijvoorbeeld op social media) bij hun kraag grijpt. Maar bij clickbait? Dan voel je je na de klik … gefopt. Want de inhoud voldoet niet aan de verwachting die de titel schiep.
De lijn tussen een straffe hook en clickbait is dun. Als je je publiek goed kent, kan een snuifje clickbait net een glimlach of nieuwsgierigheid opwekken. “Wat je van deze ondernemer kan leren over kreeften (het is niet wat je denkt)” kan werken. Maar alleen als je daarna iets deelt dat écht de moeite is.