Het valt ons op dat freelancers of zelfstandigen soms hun eigen grootste saboteur zijn, puur door wat ze over zichzelf of anderen denken. Door hun mindset dus. En doordat we zien wat mindset doet bij anderen, merken we het subtiel ook bij onszelf op.
Nu we met WAT nog veel meer met solo-ondernemers in contact staan, sijpelt het besef binnen: je mindset is misschien wel het allerbelangrijkste wapen dat je als ondernemer hebt. Maar het kan ook je grootste saboteur zijn.
Vastberaden om met WAT vooral niet met nonsens te komen aanzetten, maar met superconcrete tips, moesten we vaststellen dat – vooraleer je die concrete, praktische, handige tips kán toepassen, je éérst die blokkerende shizzle moet aanpakken.
In deze aflevering duiken we dus losjes (en niet too deep) in the human mind.
Sommige mensen kunnen gewoon geen concrete tip uitvoeren omdat er iets in de weg staat. Weerstand, jezelf niet naar buiten durven brengen als professional of jezelf kapot relativeren.
Linde
Eerst in jezelf geloven
Vooraleer iemand jou inschakelt omdat die in je gelooft, moet je natuurlijk eerst zélf geloven dat je worthy bent. Zelftwijfel is iets waar iedereen wel eens mee kampt, maar het kan ook problematische proporties aannemen. Waar dat vandaan komt? Dat kan ergens in je jeugd liggen, een volwassene die iets vernietigends heeft gezegd, maar de vraag is: wat kan je vandaag doen om dat zelfbeeld op te krikken?
Het oordeel van anderen
Angst voor wat ‘de mensen’ zullen denken, is ook een bekende factor die mensen tegenhoudt om enthousiast naar buiten te treden met hun vak. Maar de vraag is: wie zijn dan ‘de mensen’ die volgens jou klaarstaan met een vernietigend oordeel? En zijn de mensen door wie jij je klein houdt ook écht je doelgroep? Meestal is het antwoord ‘nee’. En dus moet je die angst zien te overwinnen en jezelf overstijgen. Want – zoals Griet Rutger citeert in de podcast – de meeste mensen deugen echt wel en wensen jou het beste toe.
Vraag jezelf af: wat als je niet naar buiten treedt?
Waarom werd je zelfstandig ondernemer? Wellicht is dat deels omdat je heel graag doet wat je doet. Maar wat als je vervolgens niet naar buiten durft treden in je professionele hoedanigheid? Dan is dat enerzijds heel jammer voor alle potentiële klanten die jij zou kunnen helpen. Erger nog: het kan ervoor zorgen dat niemand je kent en dat je je zaak moet opdoeken. Zonde toch!
De meeste mensen die jou op social media volgen, zitten niet te wachten tot ze je betrappen op een fout. Ze gaan je net aanmoedigen. En wie niet geïnteresseerd is, scrollt gewoon verder. Zoals Rutger zegt: de meeste mensen deugen.
Griet
Hoe streng ben je voor jezelf?
Ben je voor jezelf extra streng? Wellicht wel. Want als je je werk of je post zou bekijken alsof het het werk zou zijn van een vriend of vriendin, zou je het vast goed vinden. Bekijk alles wat je doet of maakt dus met de ogen van een good friend, of toets het af bij iemand vertrouwds. Be your own bestie, dus ‘n beetje.
Perfectionisme is een killer
Heel veel mensen durven niet op ‘post’, ‘send’ of ‘publish’ klikken omdat ze de post ‘niet goed genoeg’ oftewel niet perfect vinden. Maar opnieuw: voor wie is het niet goed genoeg? Het is een dunne lijn: kritisch genoeg zijn voor je werk, en tegelijk niet te perfectionistisch.
Het moeilijkste van alles, voor iedereen is …
Praten over jezelf is niet makkelijk, misschien zelfs het moeilijkste wat er is. En dat is voor iedereen zo. Ook voor mensen die naar de buitenwereld toe blaken van zelfvertrouwen op hun socials, hebben vast ook een en ander moeten overwinnen om dat te durven. En het blijft voor iedereen best spannend om dergelijke zaken te posten. Maar eerlijk: als het niet meer spannend is, als het je niet meer raakt, dan is het wellicht ook maar half zo fun.
.
Je gaat niet bij een bakker die als slogan heeft ‘Ik probeer brood te bakken’. Gebruik dan zelf ook geen zinnen als ‘Wij proberen mensen te helpen die …’. Schrap aarzelwoorden uit je communicatie. Dat maakt een gigantisch verschil in hoe mensen je zien als professional.
Linde
Money mindset
Ook op vlak van tarieven bepalen of geld vragen voor je werk. Het is belangrijk om goed te kijken naar wat je werk waard is voor de klant. Om niet te twijfelen over ‘zou ik nu wel mijn vast tarief vragen voor die klant’? Om niet in de plaats van de klant al in te vullen: dat zal vast te duur zijn. Meer daarover vertelden we in de podcast over tarieven bepalen als zelfstandige.
Schrap denigrerende woorden
Vooral startende zelfstandigen of bijberoepers hebben soms de neiging om zichzelf in hun bio – het kleine tekstje op socials dat omschrijft wie je bent – flink te relativeren. Ik doe maar wat met pen en papier, Having fun met activiteit y, een uit de hand gelopen hobby, …. Als mensen jou als professional moeten inhuren, dan willen ze dat niet zien staan. Net als ‘startende’, ‘beginnende’, ‘amateur’, enz. Gewoon schrappen en ronduit schrijven Ik ben een [vul je beroep in].
“Ja, maar, ik kan mezelf toch nog geen fotograaf / illustrator / juwelenmaker / copywriter / programmeur / eventplanner / kledingontwerper noemen?” is een vaak gehoord bezwaar. De vraag is: is dat wel zo? En vanaf welk punt mag je dat dan wel? Wij roepen op: noem jezelf toch maar zo. Dan bén je het ook echt, zien mensen je zo, schakelen ze je in, en hé, je bént het!
Coach en / of buddies
Lukt dat allemaal niet zo goed op je eentje? Helemaal te begrijpen. Dat is ook zot en straf om het allemaal alleen te doen en allll die beslissingen alleen te nemen. We hebben er zelf geen ervaring mee, maar we hebben een sterk vermoeden dat een goeie business coach daar zeker bij kan helpen. Eerlijke feedback, de juiste vragen waardoor je de juiste richting vindt, enzoverder.
Wij hebben natuurlijk ook elkaar als mede-freelancers. Feedback vragen, bevestiging vragen. Het is gigantisch belangrijk, en wij kunnen daarvoor volop bij elkaar terecht. Dus een goeie business buddy zoeken voor wie jij die persoon bent en omgekeerd: doe het! Omring je met mensen die in je geloven, die je kennen en die je vooral goeie energie en goeie vibes geven.
Andere mensen waarmee je op gezette tijden eens kan praten: het helpt je ook om eens stil te staan bij wat je bereikt hebt of bij wat je nog wil bereiken. Da’s een heel niet-zweverige en dus nuchtere manier om aan het concept ‘mindset’ te werken.
Een groepje accountability buddies doet je ook stilstaan bij wat je eigenlijk al bereikt hebt en waar je naartoe wil. Waar je anders maar zou doordoen met je dag-tot-dag werk.
Karlien
Wat is uwe WHY?
Soms word je onder druk gezet om als ondernemer een indrukwekkende ‘why’ te hebben. Een reden waarom jij een bedrijf of freelance business hebt. En zo’n goeie ‘why’ zou dan het geheim zijn om eindeloze stromen klanten aan te trekken. Maar hé, die ‘why’ hoeft niet per se op een soort heldenniveau te zitten.
Het mag ook gewoon zijn ‘Ik wil geld verdienen met wat ik tof vind.’ Maar bedenk dan ook waarvoor je dat geld exact wil verdienen: om je leven tof te kunnen inrichten zoals je wil. En da’s een mooie motivatie voor jezelf om enthousiast en gepassioneerd te werken – maar je klanten hebben dáár inderdaad weinig aan.
Toch is ‘met wat ik tof vind‘ belangrijk voor je klanten. Want als jij heel graag en gepassioneerd doet wat je doet, dan voelen klanten dat gegarandeerd. Je straalt dat uit.
Bij sommige ondernemers houdt hun ‘why’ hen effectief staande op moeilijke momenten. Het doet dus wel iets met je mindset, je wilskracht en doorzettingsvermogen om een stevige why te hebben.
Je mindset fixen & niet verlammen door anderen
Je mindset bijstellen. Dat doe je niet van vandaag op morgen. Er zit sowieso evolutie in hoe je in het leven staat. Naarmate je ouder wordt, ervaring opdoet, leert en groeit, verandert je mindset mee.
Bij velen blijft het over je diensten praten een mega horde. Maar dan is het ook belangrijk om niet te vergelijken met anderen en vooral: er niet van uit te gaan dat het bij anderen allemaal vanzelf gaat. Ook de grootste businessgoeroes zijn nerveus als ze een podium opmoeten of live gaan op Instagram, ook al lijkt dat allemaal vanzelf te gaan.
Gezonde zenuwen horen er hoe dan ook bij. En naar buiten treden is vaak eng. Maar weet dat je daarin niet alleen staat en dat het beter wordt als je het vaker doet.
Wat helpt is een klik maken bij bijvoorbeeld een post op socials. Denk niet: oei, wat post ik nu op socials? Maar denk: deze post maakt deel uit van de marketing van mijn zaak. Je hebt dan een heel ander petje op: het petje van de ondernemer, waardoor een groot stuk weerstand wegvalt.
Meer motivational inzichten lezen of horen?
Check de blog en podcastaflevering over uitpakken met je zaak zonder je een asshole te voelen.