Na een vermoeiende dag plof ik ’s avonds in de zetel. De zoon van zes kijkt op van zijn Lego, bekijkt me lang. Hij komt dichterbij, neemt mijn hoofd in zijn handen, kijkt in mijn ogen en zegt:
“Weet je wat ik het allermooist vind aan jou, mama?”
Oh wauw. Ik zet me schrap voor een ongelooflijk compliment.
“Jouw kousen.”
Zo.
Ongelooflijk compliment? Check. Ik denk er nog regelmatig aan, gewoon omdat het zo verrassend was. Het was niet per se waar ik naar op zoek was op dat moment, maar het bleef wel hangen.
Voel je ‘m al komen? 😁
Kies in je communicatie ook voor de verrassende optie
Denk verder dan de typische clichés.
Vermijd versleten woordcombinaties en uitdrukkingen als:
- ‘Een onvergetelijke ervaring’
- ‘Getest en goedgekeurd’
- ‘Een jong en dynamisch team’
- ‘Spek naar mijn bek’
- ‘Het is weer zover: [de lente][carnaval][…] is in het land.’
- ‘Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden.’
- ‘Wij ontzorgen klanten.’
- ‘Ik help je om in je kracht te staan.’
Stel je je product voor in actie
Hoe omzeil je die clichés dan? Wel, hoe zou je het aan een vriend vertellen? Vaag en afstandelijk? Of concreet en misschien zelfs grappig?
Stel je de ervaring, je dienst, je product voor in actie. Bij iemand thuis bijvoorbeeld. En beschrijf wat je ziet.
Schrijf niet op automatische piloot, want dan grijp je onbewust naar voor de hand liggende formuleringen. Experimenteer, vervang bijvoorbeeld eens een stukje van een klassieker: ‘getest en meteen in bulk besteld’.
Voel je ook niet verplicht om dezelfde boodschap te brengen als andere collega’s in je vakgebied. Integendeel: door iets anders te vertellen, spring jij er net uit. Je verrast.
En dat blijft plakken.
Maar hoe vertel je dan iets anders?
Volg WAT op Instagram, LinkedIn of Facebook, of schrijf je in op onze nieuwsbrief voor superbruikbare tips over origineel communiceren.