Heb je de afgelopen maanden of jaren een paar fantastische posts en populaire reels gepost? Goed bezig! Het zou zonde zijn om die waardevolle Instagramposts maar één keer te gebruiken. Je hebt er zo veel werk ingestoken, dus recycleer die content gerust. Maar hoe doe je dat nu? Dit zijn je opties.
Oude posts, nieuwe volgers
Consistent posten is essentieel om zichtbaar te blijven op sociale media, en om uiteindelijk meer volgers aan te trekken. Maar voortdurend nieuwe content bedenken is tijdrovend. En misschien zit jij wel op een bergje goud: heb je posts van vroeger die telkens nieuwe volgers opleverden? Super: die mag je gerust hergebruiken.
Trouwens, we wijdden ook al eens een podcastaflevering aan de vraag ‘Hoe krijg ik meer volgers op Instagram?’ Check die zeker als ook jij je account wil laten groeien, maar lees hieronder al: dat hoeft niet altijd met nieuwe content of zware inspanningen te zijn.
Posts recycleren: wanneer?
Wanneer kan je een post opnieuw posten? Simpel: als er alweer enkele weken, maanden of een jaar zijn verstreken sinds je de post gebruikte. Of als het opnieuw het seizoen is voor het onderwerp, als je vaak terugkerende vragen over het onderwerp in kwestie krijgt, … Een post waarin je jezelf voorstelt, kan je opnieuw posten als er een flink aantal nieuwe volgers zijn bijgekomen: zo leren die je ook weer beter kennen. Scroll door je eigen feed, en noteer welke posts in aanmerking komen om opnieuw op de planning te worden gezet. Is het tijd om te posten? Beslis dan hoe je de inhoud opnieuw zal gebruiken. Aan de slag!
Eerst het slechte nieuws: een post opnieuw posten met één druk op de knop, dat kan niet. Er is dus altijd een beetje klikwerk, of knip- en plakwerk nodig. Maar dat hoeft niet veel te zijn, en het gaat nog altijd sneller dan een nieuwe post verzinnen én maken.
Natuurlijk is de allereerste mogelijkheid, als je bijvoorbeeld je posts in Canva maakt en ergens op je computer bijhoudt: post je beelden en tekst opnieuw, zonder meer, alsof het om een gloednieuwe post gaat.
Vertrek je vanuit Instagram, dan kan je het volgende doen:
Een caroussel opnieuw posten
Een caroussel is een post die bestaat uit verschillende foto’s of goed doordachte tekstslides. En zo’n post die goed heeft gewerkt, kan je op verschillende manieren hergebruiken.
Je kan een caroussel recycleren door elke slide apart te downloaden, en dan weer op te laden, met de tekst van de vorige keer erbij als die nog altijd relevant is. Dan heb je opnieuw een caroussel.
Maar klik je op de drie bolletjes rechts bovenaan je post, dan krijg je ook de optie: Maak een reel van dit bericht. DAT is tof! Instagram breit de slides zelf aan elkaar en stelt zelfs een muziekje voor om erop te zetten. Dan hoef je enkel nog tekst te voorzien – dat mag dezelfde zijn als vorige keer – en klaar. Woehoe!

Een reel opnieuw posten
Om een reel te hergebruiken heb je deze opties:
- Remixen: tik op de 3 bolletjes en kies ‘remixen’. Verander 1 klein ding: zet een emoji op je video, kort de video een seconde in, … De aanpassing mag minimaal zijn. Zet er eventueel een nieuw trending muziekje op, tekst erbij en post!
- Download je video en laad hem opnieuw op, met dezelfde tekst in de caption of een geüpdatete versie. Enig nadeel: het watermerk van Instagram staat er nu op. Je kan dit omzeilen, maar dat wordt weer wat bewerkelijker.
Stoort het je echt, dan ga je naar de reel die je opnieuw wil gebruiken, klik op het pijltje waarmee je de reel kan verzenden, en bij de opties kies je ‘Link kopiëren’. Dan surf je naar saveclip.app, plak de link in het lege zoekbalkje en kies download. Er verschijnen helaas heel wat reclames: klik die zeker allemaal dicht. Je download kan je nu bewaren in je galerij, zonder watermerk.

Stories of Instagramverhalen recycleren
Yes, zo leuk om de stories waarin je soms ook veel werk steekt, opnieuw te kunnen gebruiken. De stories zijn de verhalen die 24 uur lang blijven staan in de bolletjes bovenaan op Instagram. Maar je kan ze ook samenvoegen tot een reel.
Dat gaat zo:
- Klik op het hamburgermenu (de 3 streepjes) in je Instagram-profiel.
- Klik op Archief.
- Selecteer één per één de verhalen die je wil gebruiken voor je reel, en download ze. Dat doe je door rechts onderaan op ‘Meer’ te klikken en dan te kiezen voor ‘Bewaar video’ of ‘Foto opslaan’.
- Ga terug naar je profiel, klik op het plusje en dan op Reel.
- Selecteer de verhalen in je galerij door ze ingedrukt te houden tot er een cijfer op verschijnt. Dit is de volgorde waarin ze in je reel verschijnen.
- Klik op ‘Volgende’. Kies een muziekje.
- Je kan de video nu nog bewerken zoals gewoonlijk.
- Klaar? Klik volgende en voeg nog je bijschrift toe.
- Deel je reel!
Bijna 10 stappen lijkt veel, maar dit gaat supersnel: beloofd.
Be like de kringwinkel
We zeggen het telkens opnieuw, en recycleren dus ook kwistig dit advies: je hoeft niet telkens nieuwe dingen te verzinnen om te posten op sociale media. Herhalen is broodnodig, want wie door sociale media scrollt, is bijlange niet altijd even aandachtig. Heb jij dus posts die de essentie van jouw onderneming of verhaal fantastisch samenvatten, gebruik ze dan opnieuw en opnieuw en opnieuw… Er zullen altijd mensen blij verrast zijn om te horen dat jij nét biedt waar zij naar op zoek zijn. Want dat wisten ze nog niet!
Samen kijken naar je strategie op socials?
Worstel je met Instagram, en zou je graag leren werken met de app? Of post je maar wat, zonder doordachte strategie? En dus ook… zonder resultaten van je inspanningen? Boek een één-op-één adviesgesprek met Linde, Griet of Karlien van WAT en krijg marketingadvies op maat. Tijdens een Spreekuur bekijken we graag jouw specifieke vragen, waardoor je na afloop gericht – én met plezier – verder kan.