Regelmatig krijgen we van ondernemers de vraag: wat vertel ik altijd weer op sociale media? We geven je graag een concreet voorbeeld, om de theorie vooral heel tastbaar te maken.
Een abonnee op onze nieuwsbrief mailde ons:
“Ik heb een webshop in tweedehands kinderkleding, speelgoed en boeken en ik vind social media echt moeilijk, maar wel het enige kanaal waarmee ik het juiste publiek bereik, heb ik de indruk. Ik vind het moeilijk om telkens leuke berichtjes te maken en eens ‘iets anders’ te posten, dan telkens weer dezelfde kledingfoto.”
Deze ondernemer is absoluut niet de enige bij wie de inspiratiebron soms opdroogt. Ook wij, als professionele copywriters, moeten regelmatig onze creativiteit aanzwengelen met enkele slimme trucs.
Maar dat doen we niet zomaar in het wilde weg. We volgen deze stappen om onze creativiteit te laten flowen.
Hoe kom je altijd weer op ideeën voor posts op sociale media?
1. First things first: bedenk bredere thema’s
Wat wij als allereerste doen, is grotere thema’s bedenken die aansluiten bij ons vakgebied – of dat van onze klant.
Voor de zaakvoerder met de webshop in tweedehands kinderkleding zouden dat, naast haar commerciële aanbod, de volgende thema’s kunnen zijn:
– ‘Slim tweedehands kopen’
– ‘Styling’
– ‘Trends die blijven’
– ‘Buiten spelen’
– ‘Tips voor onderhoud’
– ‘Upcycling of herstellen’
– ‘Achter de schermen’
– …
Wat vinden jouw klanten leuk, waarnaar zijn ze op zoek? Waarmee kan je hen helpen, los van je product?
2. Evenwicht tussen verkopen en niet verkopen
Je hoeft je niet te beperken tot enkel verkoopsboodschappen. Je kan als merk ook een toffe aanwezigheid zijn in de feed van je volgers. Vergeet ook niet om jezelf af en toe opnieuw voor te stellen. Mensen vinden het super om te zien wie er achter het merk aan de weg timmert en gepassioneerd bezig is met een zaak.
3. Bedenk posts per thema
Als je eenmaal een lijst met thema’s hebt, bedenk je per thema een reeks posts.
Als we nog even de thema’s van onze nieuwsbriefabonnee erbij nemen, kunnen we die bijvoorbeeld zo concreet maken:
Mogelijke posts onder ‘Slim tweedehands kopen’:
- Hoe vermijd je miskopen? Checklist!
- Zo koop je op de groei
- Waarop let je bij het keuren van een tweedehands stuk?
- Hardnekkige vlek op een tweedehands vondst: de opstrijkpatch en andere trucs
Mogelijke posts onder ‘Styling’:
- Show leuke combinaties (vb. twee totaal verschillende outfits met eenzelfde t-shirt en volgers laten stemmen op hun favoriet)
- Focus per post op één kleur en toon een reeks gele kleertjes, dan weer blauwe, enz.
- Toon laagjesoutfits die makkelijk aanpasbaar zijn voor binnen/buiten spelen…
Door te beginnen met een brainstorm over de thema’s, kom je veel sneller tot originele ideeën voor je individuele posts.
En zo wordt het stap voor stap makkelijker om dat contentplan steeds opnieuw te vullen met gevarieerde content.
Wat het NOG makkelijker maakt? Onze gratis brainstormhulp!
Van toffe social posts naar écht effectief communiceren
Nu je je hoofd niet meer hoeft te breken over eens iets anders te posten, is het alleen nog zaak om effectieve posts te maken en regelmatig te communiceren. Want consistent zichtbaar zijn is dé sleutel tot resultaat.
Daarvoor maak je een overzichtelijk contentplan (of social mediaplan, of communicatieplan, noem het zoals je wil). Dat zorgt ervoor dat je je volgers vertelt wat ze interessant vinden, op de manier en de momenten die het best bij hen past. Terwijl je nog altijd helemaal als jezelf klinkt, want ook voor jou moet het plezant blijven hé.
Zin om je social mediaplan te vullen in één dag?
Da’s exact wat we doen tijdens onze LIVE workshop: een gevuld social mediaplan in één dag 😁 Check snel wanneer de volgende editie plaatsvindt!
Beeld header: Firmbee.com via Unsplash
Foto kinderen: Alexandr Podvalny via Unsplash