Skip to content

💌 Abonneer op de WAT-mail en krijg om de 14 dagen een marketingtip recht in je inbox. Zo'n tip waar je écht iets mee bent. 👌

Inspiratie of informatie: wat willen mijn klanten?

Consistent op sociale media posten is belangrijk, hoor je overal. En dat klopt: door regelmatig te posten, blijf je top-of-mind bij potentiële klanten. Ze zien dat je nog in business bent en op het moment dat ze je nodig hebben, kloppen ze aan. Maar wat post je dan het best? Informatie? Inspiratie? Entertainment? Wat willen je klanten eigenlijk? 

Ik ken iemand die fan is van de nieuwsbrief van een tegelbedrijf. Die nieuwsbrief bevat géén informatie over hun tegels. 🤯

Wat dan wel? YouTube-filmpjes met muziek of interviews. Links naar grappige slideshows van internationale bloggers. Beelden met drie woorden tekst. Quotes van kunstenaars, fotografen, designers.

Toffe dingen die zelden rechtstreeks verwant zijn aan vloeren en tegels. Geen concrete informatie of praktische tips, puur inspiratie. Maar ondertussen blijft dat tegelbedrijf wel top-of-mind bij de nieuwsbrieflezers. 

Dat doet me denken aan een quote die ik al jaren bijhoud:

Personally, I have always preferred inspiration over information.
Man Ray, fotograaf en kunstenaar

Sommige mensen houden méér van het gevoel geïnspireerd dan geïnformeerd te worden.

En ik kan het hen niet kwalijk nemen: we worden elke dag gebombardeerd met informatie. Soms snak je dan naar iets waarbij je gewoon iets voelt, in plaats van iets waarbij je moet nadenken.

Dus, ben jij soms overweldigd door het witte blad? Vraag je je af: waarover zal ik eens een nieuwsbrief schrijven of posten op sociale media?

👉 Deel dan iets wat jou interesseert, iets wat je deed lachen of nadenken. Hou quotes, filmpjes, beelden en teksten waarbij je sterke gevoelens krijgt, bij in een document. Ik heb een Word-document vol halve ideeën, onbruikbaar op het eerste gezicht, maar als ik op zoek ben naar inspiratie, dan is het een enorme kickstarter. 

👉 Vul eventueel nog aan met je eigen gedachten erbij, beelden van een project dat je hebt afgewerkt, of een achter de schermen-foto. Zorg voor een persoonlijke touch: in een rijtje vol gelijkaardige aanbieders is het je persoonlijkheid die eruit springt. 

👉 Experimenteer, hou bij waarop je goeie respons krijgt, stuur bij. 

Weet: mensen onthouden niet per se wat je zegt, wél welk gevoel je hen geeft.

Effectief communiceren: bewaak de balans

Wil je effectief communiceren, dan is een evenwichtige balans tussen het type content dat je post aangewezen. Inspireren en entertainen kan en mag, maar zorg ook geregeld voor posts waaruit je expertise blijkt. En heb je een webshop? Natuurlijk zet je dan voornamelijk je producten in de kijker.

Elke klant legt een hele weg af wanneer hij een aankoop plant, en afhankelijk van waar hij zich bevindt op die weg, geniet hij van een ander soort content. Blijf dus zeker je commerciële posts genoeg love geven, maar feel free om af en toe wat creatiever te zijn. De sociale media van je zaak verzorgen, is het allerleukst als wat je post helemaal past bij jou.

Het evenwicht bewaken, ruimte creëren voor creativiteit, plezier beleven aan je marketing via sociale media: het kan, met een overzichtelijk contentplan (of social mediaplan).

Zin om zo’n social mediaplan te maken in één dag?

Da’s exact wat we doen tijdens onze LIVE workshop: een gevuld social mediaplan in één dag 😁 Check snel wanneer de volgende editie plaatsvindt!

Vertel me meer over die workshop!

Beeld header: AbsolutVision via Unsplash

Andere posts