Instagram Notities, gebruik jij die al voor je zaak? Nieuw is deze feature niet meer, maar het valt me op dat ondernemers hem nu pas echt inzetten. Waarom zou je zo’n notitie plaatsen, hoe doe je het en wat zet je er dan in? WAT zet je op weg.
Wat zijn Instagram Notities?
Je vindt deze Notities in het berichtenvenster van de Instagram-app: klik je rechts bovenaan op het vliegertje, dan zie je bovenaan een rij bolletjes met profielfoto’s van je contacten. Soms staat daar nog een tekstballon bij: dat korte tekstje is een Instagram Notitie.
Notities blijven 24 uur staan. Wie erop klikt, kan jou gemakkelijk een persoonlijk berichtje sturen (een DM of Direct Message). Kortom: een heel handige manier om de persoonlijke band met je volgers aan te halen.

De Instagram Notities zie je bovenaan in het berichtenvenster van de app.
Voordelen van Notities plaatsen?
Moest er echt – bovenop posts, stories en reels – nóg een extra ‘kanaal’ binnen Instagram komen? Tja, als bezige bij die de marketing er ook maar bijneemt, kun je het je afvragen. Maar wij geloven wel dat Notities je met weinig moeite kunnen helpen om meer te bereiken met Instagram. Hoe dan?
– Zichtbaarheid!
Als je Notitie ingevuld is, verschijnt je profiel als een van de eerste op de berichtenpagina van je volgers. Je werkt jezelf dus een extra keer in hun gezichtsveld. Extra tof: je kan bovenop een tekstje ook een ultrakorte video (zonder geluid) toevoegen. Daarmee val je nog meer op in het rijtje en groeit de kans dat je volgers erop klikken, want ze willen dat filmpje natuurlijk graag wat groter zien.
– Interesse wekken
Oké, je hebt maar 60 tekens om iets te zeggen, maar dat volstaat om je Instagramvolgers erop te wijzen dat ze op je profiel iets nieuws, leuks of waardevols kunnen vinden.
– Band met volgers versterken
Alleen wie je al volgt, ziet je Instagram Notities. Vergeleken met gewone posts kan je er hier dus iets meer vanuit gaan dat de lezer je al een beetje kent. Deze lezer staat al wat dichter bij jou en je bedrijf. Doe daar iets mee!
Zo maak je Instagram Notities die je zaak vooruithelpen
Je Instagram Notities invullen is héél laagdrempelig: je hoeft geen foto te kiezen, geen visuals te maken, geen video op te nemen. Eén zin tekst doet al z’n ding. Als je die 60 waardevolle tekens dagelijks invult, ben je dus al beter bezig dan concurrenten die dat niet doen.
Met deze tips bedenk je effectieve tekstjes
- Maak het actief en enthousiast. Schrijf liever een volzin dan een boodschap in telegramstijl. Beeld je in dat je live tegen je volger praat, dan gaat dat vanzelf makkelijker.
- Spreek de lezer aan. Met ‘je’, niet met ‘jullie’, want de meeste mensen kijken solo op hun smartphonescherm. Je wil je volger het gevoel geven ‘Oh, ze praat tegen mij!’
- Kruid je zin af met een snuifje persoonlijkheid. Iets dat ervoor zorgt dat je zin niet naar het profiel van iemand anders gecopy-paste zou kunnen worden. Wij beginnen bijvoorbeeld af en toe zo’n notitie met ‘Hé WATje!’ Dat zagen we nog maar weinig andere workshopgevers doen. 😉
Leuk extraatje: voeg een emoji toe aan je zinnetje tekst. Want dat is iets visueels en springt extra in het oog. Maar vooral: sommige emoji’s doen een extra kunstje wanneer je volgers op je Notitie klikken. Deze 🎉, bijvoorbeeld, laat de confetti over het scherm fladderen. Hoeveel enthousiasme kan je je wensen?
En inhoudelijk?
Wattahel vertel je in 60 schamele tekens?
Kies iets uit deze categorieën:
- Geef je volgers een zetje om een gesprek met je te beginnen. Stel een concrete (ja/nee-)vraag of doe een gedurfd statement.
- Doe een ‘call to action’: geef je volgers een concrete ‘opdracht’ zoals ‘Bekijk mijn nieuwe reel’ of ‘Schrijf nog snel in’.
- Zet een specifiek aanbod in de kijker. Een nieuw product, een promo of een gratis download, bijvoorbeeld.
En hé, wees niet te trots om je te laten helpen door Chat GPT of een andere AI tool. Die robots zijn prima assistenten als het aankomt op heldere formuleringen én exact binnen de 60 tekens blijven. Maar kopieer alsjeblieft niet letterlijk wat ze je voorstellen. Voeg jouw eigenste, menselijke sausje toe om je volgers écht te laten voelen dat jij – en geen anoniem bedrijf – achter dit Instagramaccount zit.
Je eigen stem = hét ingrediënt
Want dat is hoe je er vandaag uitspringt op sociale media. Met jouw eigen stem!
“Da’s voor jou gemakkelijk gezegd, hé Griet, jij bent al 20 jaar copywriter”, hoor ik je denken.
Misschien. Maar in al die jaren in marketing- en communicatiefuncties hebben wij van WAT ook ontdekt welke schrijftechnieken iedereen kan aanleren. Heel concrete trucs die ervoor zorgen dat mensen smullen van de teksten die bij je posts staan. Die je ook kan toepassen als je vindt dat je ‘geen schrijver’ bent.
We leren ze jou in de workshop die onze twee grote liefdes – schrijven & solo-ondernemers – verbindt: Schrijven voor socials: van aiai naar amai 🤩
Kom af en krijg de sleutel tot onze trukendoos vol manieren om meer connectie en interactie te krijgen met je volgers op sociale media. Je leert onmisbare schrijftechnieken en oefent meteen met je eigen posts.