Skip to content

💌 Abonneer op de WAT-mail en krijg om de 14 dagen een marketingtip recht in je inbox. Zo'n tip waar je écht iets mee bent. 👌

Effectief communiceren? Je klanten hebben de waarheid in pacht

Van toevallige passanten klanten maken, doe je niet in een vingerknip. Eerst moet je ze weten te boeien. En blijven boeien. Stel je in hun plaats wanneer je communiceert en je zal ze automatisch beter soigneren. Maar hoe zoek je uit wat je (toekomstige) klanten willen, wat ze zich afvragen, wat ze verwachten?

Zoek uit wat je klanten willen

Je communicatie- en marketinginspanningen nemen een stevige hap uit je tijd en budget. Vaak in kleine, stiekeme beetjes tegelijk. Je – tot op zekere hoogte – laten sturen door de resultaten die je zwart op wit ziet staan, is dus zeker een goed idee.

Data driven marketing, heet dat. Een duur woord om te zeggen dat je afscheid neemt van de ‘ik doe maar wat’-werkwijze.

Je gaat er zo ver in als je zelf wilt, maar het punt is dat je op een gestructureerde manier bijhoudt hoe je doelgroep reageert op wat je doet op social media, op je website, in je newsletter, of in om het even welke communicatie. Door naar de objectieve cijfers (en de evolutie daarin) te kijken, leer je onwijs veel.

En zo kan je beter inspelen op wat je (potentiële) klanten nodig hebben.

Maar cijfers zijn maar cijfers

Cijfers liegen niet, dat maakt ze zo interessant. Maar even belangrijk zijn de mensen achter de cijfers. Want hoe kan je de gevoelige snaar bij hen raken als je hen niet kent? Hoe denk je het ideale product voor hen te maken als je niet weet wat hun noden zijn? Hoe vind je de juiste woorden om je dienst te verkopen als je hun taal niet spreekt?

Inderdaad. Je moet je zien in te leven in je doelgroep.

Daar bestaan talloze methodes voor, maar de ene manier die je niet mag overslaan is: het ze gewoon vragen.

  • Wat vind je van je aankoop?
  • Wat mis je in mijn aanbod?
  • Waarmee worstel je op het vlak van [jouw expertise]?
  • Kortom: hoe kan ik je beter helpen?

​Dat kan tijdens een babbeltje terwijl je afrekent, het telefoongesprek waarmee je de samenwerking afrondt, een e-mail of zelfs een korte enquête.

Of een blog, zoals deze. 😉 We practice what we preach, bij WAT. En dus stellen we jou ook de vraag: hoe kunnen we jou beter helpen, welke marketing- en communicatievragen branden op jouw lippen, wat ligt er op jouw freelancersmaag?

Stel ons rechtstreeks je vraag

Dieper in de leefwereld van je klanten duiken?

In onze online cursus Marketing- en communicatie-essentials bespreken we uitgebreid hoe je te weten komt met welke boodschappen jij je klanten het meest boeit.

Foto: Pexels – Andrea Piacquadio
Gif: giphy.com

Andere posts