Solo-ondernemers Karlien, Linde en Griet verkopen geen kat in een zak wanneer ze beweren 100% open te praten over het leven als freelancer in communicatie en marketing: in deze podcast hoor je telkens hoe iemand naast de flosj greep (of in eigen voet schoot). Ze beantwoorden een ‘Vraag van een WATje’, een marketingvraag van een collega solo-ondernemer. En brengen elke podcastaflevering op smaak met tips en weetjes die ze als collega’s-zonder-collega’s delen bij hun auditieve koffiemachine.
De ‘Vraag van een WATje’ luidt in deze aflevering:
hoe zorg ik ervoor dat klanten blijven terugkomen?
Ontdek snel het antwoord in deze aflevering van onze podcast Working Apart Together!
Ook op zoek naar praktische marketing- en communicatietips?
Schrijf je in voor de WATmail. Dan stuurt om de twee weken één van de WATjes je een handige tip waar je direct iets mee kan.
Snel doorzappen naar je favoriete rubriek? Dit vind je in de podcast:
2’45” Vraag van een WATje: “Hoe zorg ik ervoor dat klanten blijven terugkomen?”
20’43” In eigen voet geschoten, maar wel iets geleerd: een klant vraagt je om een opdracht te doen die éigenlijk niet meer in je aanbod zit. Aannemen? Of toch maar niet?
27’35” Aan de koffiemachine: random tips en weetjes waar niemand om vroeg.
36’12” Marketinglingo: buzzwords en marketingtermen verklaard. Deze keer komt uit de trommel een bal met een C erop en bespreken we wat crossmediaal communiceren precies inhoudt.
Vraag van een WATje
Hoe zorg ik ervoor dat klanten terug blijven komen?
Uitstekende vraag, want het is effectief makkelijker om een bestaande klant te overtuigen opnieuw iets van je te kopen, dan om een volledig nieuwe klant binnen te halen.
In de aflevering opperen we onder meer deze opties om client love aan te wakkeren:
- Extreem behulpzaam zijn. Door de juiste vragen te stellen, begeleid je klanten in hun zoektocht naar ‘wat heb ik nu eigenlijk echt nodig?’ Misschien blijkt dat iets anders dan zij zelf dachten! Van copywriter tot winkeluitbater: wanneer je meedenkt, appreciëren klanten dat altijd. En komen ze terug voor jouw advies. Een mogelijke valkuil? Dat je gaat overdeliveren, of dat klanten iets te enthousiast een hele arm nemen nadat je een vinger hebt geboden. Daarover hadden we het al eens uitgebreid in onze podcastaflevering over ‘je grenzen bewaken als freelancer‘.
- Je aanbod zo uitwerken dat het automatisch een terugkerende opdracht is. Als aanbieder van diensten én producten is het vaak mogelijk om je aanbod in een terugkerend pakket of abonnement te gieten. Zo heeft Griet als copywriter een aantal klanten die meteen kozen voor een contentabonnement in plaats van eenmalig teksten te bestellen, maar we spotten ook al abonnementen op koffie, schoonheidsproducten, wc-papier en zelfs een wenskaartjesabonnement.
- Producten aanbieden die logisch op elkaar volgen. Bij een dansles bijvoorbeeld zou dat dan eerst een les voor beginners zijn, en daarna voor gevorderden, niveaus zijn een bekend voorbeeld. Maar ook thematisch kunnen producten logisch op elkaar aansluiten. Om bij het voorbeeld van de dansles te blijven: je zou na solo-danslessen met twee personen kunnen gaan dansen bijvoorbeeld.
- Zet in op het gevoel dat klanten bij je krijgen. Als klanten dankzij jou een kleine glimlach op hun gezicht krijgen, dan koppelen ze onbewust dat geluksgevoel aan jouw product of dienst of persoon. Ze gaan je onthouden, en je diensten aanbevelen. Ook grote merken hebben dat begrepen. Zoals Apple of Coolblue. Oproep / opdracht: bedenk voor jouw zaak één kleine actie die je klant instant blij maakt.
- Hou contact met mensen die iets bij je kopen. Blijf hen inspireren met bijvoorbeeld tips over hoe ze extra lang plezier kunnen hebben van hun aankoop, of over andere zaken die hen óók zullen interesseren … Dan kan op sociale media of – extra persoonlijk en dus nog doeltreffender – via e-mail.
De kijkers die meekeken naar de aflevering, deden in de chat nog meer interessante suggesties. Check zeker de aflevering voor hun 2 cents!
In eigen voet geschoten, maar wel iets geleerd
Je wil een bepaald soort werk afbouwen. Maar net dan vraagt een klant om een opdracht van dat type uit te voeren… Toch nog doen of niet?
Een anoniem WATje (laten we haar voor ‘t gemak ‘Els’ noemen) vroeg advies aan Griet. Els had telefoon gekregen van een klant die haar opnieuw wilde inschakelen voor een soort werk dat ze eigenlijk wil afbouwen. Ze werkte destijds graag voor die klant, maar twijfelde toch om deze opdracht aan te nemen. Want het zou geen portfoliomateriaal zijn, gezien ze zich wil focussen op een ander aanbod.
Griet stond klaar met een doordachte beslissingsboom, waarmee knopen van dat genre net iets makkelijker door te hakken zijn. En waarmee je dus ook voorkomt dat je in je eigen (strategische) voet gaat schieten. Check de doorslaggevende vragen die je jezelf kan stellen zeker in de aflevering. O ja, en beslis je uiteindelijk om het toch nog te doen, vraag dan zéker genoeg geld voor de opdracht. Beluister onze aflevering ‘Als freelancer je tarieven bepalen‘ als je daarbij hulp kan gebruiken.
Aan de koffiemachine
Random tips en weetjes waar niemand om vroeg
Als solo-ondernemers hebben wij geen vaste collega’s en geen vaste werkplek. En duhusss … ook geen koffiemachine om bij te kletsen met collega-freelancers. Dat maken we goed in deze rubriek! Aan de auditieve koffiemachine deze keer:
- Griet is wild enthousiast over Modest in Gent, waar ze beweegles volgt. Na een lange periode van links noch rechts kunnen kijken vanwege een stijve nek, begeleidden Karel en Maarten van Modest haar op een unieke manier naar bewegen op een heel originele manier.
- Linde, die een rasechte paper lover is, tipt toch een e-reader. Ze leest nu weer veel meer, en vond het ook op reis de max dat ze tientallen boeken kon meenemen zonder het bijbehorende gewicht in de valies.
- En Karlien is dan weer wild enthousiast over improvisatietheater spelen: dat is voor vanalles goed. Het blijkt per ongeluk therapeutisch en zorgde bij haar ook voor meer zelfvertrouwen bij het spreken voor groepen. Meer durf, minder last van perfectionisme, maar ook en vooral dolle pret en veel lachen: allemaal redenen waarom Karlien inmiddels al bijna 3 jaar verkocht is. Spelen doet ze bij FUS!, dat lessenreeksen aanbiedt in Gent en Antwerpen.
Marketinglingo
In de rubriek Marketinglingo verklaren we telkens één marketingterm, bepaald door een balletje uit ons Lingo-ballenbad. Deze keer:
Crossmediaal: wat is crossmediaal communiceren?
Crossmediaal een boodschap communiceren, betekent dat je op al je communicatiekanalen tegelijk dezelfde boodschap brengt. Een goed idee, want wanneer een volger zowel op je sociale media, in je nieuwsbrief, als in je fysieke winkel én op je website gewezen wordt op een product of een event, dan vergroot de kans op een aankoop beduidend.
‘Multichannel marketing’ komt op hetzelfde neer. Het punt is: marketing bestaat altijd uit verschillende kanalen en die versterken elkaar; klop dus in dezelfde periode op dezelfde nagel.
Daarvoor is een contentplan handig, waarbij je eerst bepaalt: wat moet ik wanneer communiceren, wie is mijn doelpubliek en welke communicatiekanalen gebruiken die? Om daarna veel doelgerichter en dus effectiever te communiceren via je socials, je nieuwsbrief, flyers …
Kan je hulp gebruiken bij het opstellen van zo’n contentplan? Check dan zeker eens de WAT-workshop Maak je social mediaplan, waar we samen in een halve dag in de ins en outs duiken van strategisch, evenwichtig en slim communiceren op sociale media.
Nog meer marketinglingo vind je in onze blog met marketingjargon. Zag jij graag nog ander marketingjargon verklaard? Of heb je andere vragen over marketing en communicatie? Mail of DM ons.
Misschien komt jouw vraag dan in een van de volgende afleveringen aan bod. 🤩 En sowieso sturen we je ook een persoonlijk antwoord toe!
Vond je deze podcastaflevering interessant?
Dan ga je zeker smullen van deze opties:
Omslagfoto: Jacqueline Munguía via Unsplash