In de podcast Working Apart Together praten solo-ondernemers Karlien, Linde en Griet (te) open over het leven als freelancer in communicatie en marketing. In elke podcastaflevering hoor je hoe iemand naast de flosj greep (of in eigen voet schoot). In de rubriek ‘Vraag van een WATje’ beantwoorden ze een marketingkwestie van een collega solo-ondernemer. Ter vertier en vermaak wisselen ze aan de auditieve koffiemachine random tips en weetjes uit.
De ‘Vraag van een WATje’ luidt in deze aflevering:
Hoe bereik ik de juiste mensen met mijn marketing?
Ontdek snel het antwoord in deze aflevering van onze podcast Working Apart Together!
Ook op zoek naar praktische marketing- en communicatietips?
Schrijf je in voor de WATmail. Dan stuurt om de twee weken één van de WATjes je een handige tip waar je direct iets mee kan.
Snel doorzappen naar je favoriete rubriek? Dit vind je in de podcast:
1’50” Vraag van een WATje: “Hoe bereik ik de juiste mensen met mijn marketing?”
18’45” In eigen voet geschoten, maar wel iets geleerd: goede redenen om toch naar netwerkevents te gaan.
25’10” De koffiemachine: random tips en weetjes waar niemand om vroeg.
38’21” Marketinglingo: buzzwords en marketingtermen verklaard. Deze keer hebben we het over zero-click content.

Vraag van een WATje
Tijdens de opname van deze aflevering vlak voor de zomer blijkt onze fuchsia vragentrommel al met vakantie, maar niet getreurd: we haalden voor de Vraag van een WATje deze keer inspiratie op onze eigen Instagrampagina.
We organiseerden daar namelijk een winactie waarmee je een WATscan kon winnen. Zo’n WATscan is een deep marketingscan van je zaak: wij evalueren je site, je socials, je nieuwsbrieven, je flyers, … en bezorgen jou een gedetailleerd rapport met concrete to do-lijst en quick wins waarmee je instant aan de slag kan.
Om deel te nemen aan de wedstrijd moesten solo-ondernemers onder de post hun grootste marketingstruggle formuleren. Wat heel vaak terugkwam: ‘hoe kan ik zorgen dat de juiste mensen me zien’, ‘hoe bereik ik de juiste mensen’, ‘hoe kan ik gerichter aan marketing doen, mijn gedroomde doelgroep bereiken én hoe zorg ik er dan voor dat dat publiek zich ook aangesproken voelt.’
We buigen ons daarom dit keer over de FAQ:
“Hoe bereik je de juiste mensen met je marketing?”
Wij zien twee luiken aan die vraag:
-
Wie is je doelgroep exact?
Wie tegen iedereen praat, raakt niemand écht. We geven tips om je ideale klant helder te krijgen en leggen uit waarom een ijkpersoon zoveel verschil maakt in je communicatie. Een concrete, meteen uitvoerbare actie daarbij: doe een mini-marktonderzoek bij een goede klant om te ontdekken wat jou uniek maakt in hun ogen.
-
Hoe bereik je meer mensen in je doelgroep?
Enerzijds door content te maken die die mensen willen lezen, anderzijds door jezelf in de kijker te spelen. Dus: focus in je content op concrete vragen van klanten en formuleer daar een waardevol antwoord op. Je eigen ervaringen en expertise toevoegen is hier key! Om jezelf in het blikveld van nieuwe mensen te werken, kan je experimenteren met video. Op Instagram bijvoorbeeld doen reels het nog altijd goed. Een concrete, meteen uitvoerbare actie daarbij: post eens een reel en evalueer hoe het bereik is ten opzichte van je gewoonlijke posts.
Belangrijke toevoeging: laat je niet ontmoedigen door het aantal likes. Het is niet omdat mensen niet liken, dat ze het niet hebben gezien. Karlien las dat daar ook een term voor bestaat: dark social. Die term komt voor in het boek Het Contentkanon, van Chantal Smink, een boek waar we zeker nog op terugkomen in een volgende aflevering.
Linde denkt verder nog aan een collab met andere ondernemers (met een groot bereik) of next level: haal de pers met je zaak. Daarover hebben we trouwens een superconcrete cursus, waarmee je zelf een persbericht opstelt en verstuurt.
💡 Nog meer bruikbare tips om mensen in je doelgroep te bereiken? Luister ook eens naar aflevering #18 – Hoe krijg ik meer volgers op Instagram?
In eigen voet geschoten, maar wel iets geleerd
Ondernemen is vallen en opstaan, en daar komen dus ook soms flagrante missers bij kijken. Of dingen die je achteraf gezien toch wel wat efficiënter had kunnen aanpakken. In deze aflevering is de voetschieting eigenlijk ook eerder een vraag van een WATje, want tijdens onze laatste afterworkdrink – drinks met de titel WATdrinkte – vroeg Greet Tanghe, juweelontwerpster onder de naam Fleur Fatale, zich af:

Schiet ik in eigen voet door niet naar netwerkevents te gaan?
En wij geven in de aflevering grif toe: awel ja. Onder de mensen komen is natuurlijk dé manier bij uitstek om ook offline je bereik te vergroten. Gelukkig zijn er verschillende soorten netwerkevents, waardoor er uiteindelijk toch voor elk wat wils is. Zoals onze eigen afterworkdrinks dus, waar Greet wel graag naartoe kwam.
Griet is dan weer fan van netwerkwandelingen, zoals bij Overondernemers.be. En af en toe coworken met andere solo-ondernemers vinden wij ook enorm verrijkend. Zo gaat Griet geregeld langs bij Magnifika.be, voor een coworkingdag in open lucht.
We organiseren ook zelf af en toe coworkdagen, die omschreven worden als werken plus 100% informeel netwerken. Ook altijd welkom daar!

Aan de koffiemachine
Random tips en weetjes waar niemand om vroeg
Als solo-ondernemers hebben wij geen vaste collega’s en geen vaste werkplek. En duhusss … ook geen koffiemachine om bij te kletsen met collega-freelancers. Dat maken we goed in deze rubriek! Aan de auditieve koffiemachine deze keer:
- Karlien schreef een artikel over breintraining, en deelt enkele eenvoudige tips waarmee je je hersenen zowaar soepeler kan maken, op eender welke leeftijd!
- Linde – notoir vogelkijker – tipt haar favoriete gezelschapsspel van het moment: Wingspan. Wingspan is Engels voor vleugelspanwijdte en draait – uiteraard – rond vogels.
- Griet zag een goed gebruikte gepersonaliseerde nummerplaat, en vraagt of wij die ook zo goed gevonden vinden. Benieuwd? Snel naar de aflevering! 😜
Marketinglingo
Uh-oh, als een echte kleine zelfstandige moet de fuchsia trommel even terug uit congé, want we hebben een bal nodig voor onze rubriek Marketinglingo. In die rubriek verklaren we telkens één marketingterm (net zoals in deze blog) die begint met de letter op de getrokken bal. Deze keer is dat de Z van…
Zero-click content
Misschien nu nog niet vaak gehoord, maar oh yes, het komt eraan: de toename van zero-click content. Da’s het soort content – artikels online of posts op sociale media – die je meteen alle info biedt zonder dat je naar ergens anders moet doorklikken.
De algoritmen van sociale media verkiezen het als je in één post alle info aan je lezer geeft: zij verdienen immers meer geld als gebruikers langer op hun platform blijven. Maar ook op Google is zero-click content in opmars: denk maar aan de door AI gegenereerde samenvattingen die bovenaan op de pagina met zoekresultaten verschijnen.
Die fenomenen zorgen voor een heuse shift in contentmarketing, die ook wordt besproken in het boek van Chantal Smink. To be continued, da’s zeker!