Skip to content

đź’Ś Abonneer op de WAT-mail en krijg om de 14 dagen een marketingtip recht in je inbox. Zo'n tip waar je Ă©cht iets mee bent. đź‘Ś

Podcast S4 A2 | Hoe communiceer je een moeilijke boodschap naar je klanten

Surf mee met Linde, Karlien en Griet op de golven van de zee die freelancen en ondernemen heet. Leer van die keren dat wij in onze eigen voet schoten, lach ongegeneerd om onze bloopers en ga aan de slag met onze concrete tips voor marketing en communicatie zonder crap.

In de ‘Vraag van een WATje’ beantwoorden we dit keer deze vraag: Hoe breng je een vervelende boodschap op een sympathieke manier over naar je klanten? Ook als je klant zelf in de fout is, of traag van begrip, of je het k*tsbeu bent om hetzelfde altijd maar te moeten herhalen …

Ontdek snel het antwoord in deze aflevering van onze podcast Working Apart Together! 

Snel doorzappen naar je favoriete rubriek? Dit vind je in de podcast:

3’27’’ Vraag van WATje Camille, die een kledingzaak runt: klanten blijven met een oude klantenkaart langskomen, die al 2 jaar niet meer geldig is. Hoe communiceer ik vriendelijk, maar duidelijk, dat ze hun korting gemist hebben?

8’50” In eigen voet geschoten, maar wel iets geleerd: Linde dacht dat ze een megagoeie offerte gemaakt had voor een freelance project waarbij ze zowel een coördinerende rol opnam, als een deel van het werk uitvoerde. En toch kwam ze financieel ferm bedrogen uit.

moeilijke boodschap communiceren aan klanten

14’03” Aan de koffiemachine: random tips en weetjes waar niemand om vroeg. Alle linkjes naar onze app-, podcast- en andere tips vind je in de shownotes XL.

23’09” Marketinglingo: buzzwords en marketingtermen verklaard, met deze keer een glansrol voor het woord Search Engine Optimization, SEO dus. Plus een resem tips over hoe je dat integreert in je eigen marketing.

Vraag van een WATje

Hoe communiceer ik een moeilijke boodschap aan klanten?

Twee jaar geleden al schafte Camille in haar kledingzaak de papieren klantenkaarten af, sindsdien bouwen trouwe klanten korting via het computersysteem. Toch blijven er regelmatig klanten met die oude kaarten om korting vragen (soms zelfs eisen). Camille is het beu en roept onze hulp in: hoe kan ik dit duidelijk communiceren en toch klantvriendelijk blijven?

Wij stellen voor om het tweeledig aan te pakken:

  1. Een toffe, vriendelijke, maar toch duidelijke boodschap over de oude kaart bij de kassa plaatsen. Zo zien klanten nog voor ze in hun portemonnee naar die kaart beginnen te graven meteen dat ze te laat zijn.
  2. Een ‘troostprijs’ geven aan wie 2 jaar te laat nog met zo’n papieren kaart op korting hoopte, zoals een leuke totebag of een pin.

Zo bezorg je die klanten in Ă©Ă©n beweging zowel de moeilijke boodschap ‘je hebt die korting gemist en dat is je eigen schuld’ áls een fijn gevoel, want ze gaan wel buiten met een gratis extraatje.

Meer nuances en waaroms achter dit advies, hoor je in de podcast!

Ook op zoek naar praktische marketing- en communicatietips?

Dan zal je de WATmail zĂ©ker kunnen smaken: om de twee weken een to-the-point marketingtip in je mailbox. Zo’n tip waarmee je als solo-ondernemer direct aan de slag kunt.

Mail me die tips maar

In eigen voet geschoten, maar wel iets geleerd

Freelance-opdrachten: vergeet het overhead-werk niet!

In deze rubriek evalueren we hoe een bepaald freelanceproject verlopen is, waar we de mist in gingen en wat er beter kan voor een volgende opdracht.

Takeaway in deze aflevering: bij elk project dat je als freelance dienstverlener opneemt, komt overheadwerk kijken. Sta daar langer bij stil dan je vandaag doet en schrijf voor jezelf op wat dit allemaal zal of kan inhouden. Ga je mensen moeten bellen of mailen, moet je veel opzoekingswerk doen, verwacht je veel of weinig meetings met de klant, is het jouw taak om ook af te stemmen met collega-freelancers …?

Al die uren die bovenop je eigenlijke werk komen, moet je meetellen wanneer je een prijsvoorstel doet aan de klant. Anders schiet je in je eigen voet. Auw!

Aan de koffiemachine

Random tips en weetjes waar niemand om vroeg

Als freelancers hebben wij geen vaste collega’s en geen vaste werkplek. En duhusss… ook geen koffiemachine om even te babbelen met collega’s. Daar passen we in deze rubriek een mouw aan! Aan de auditieve koffiemachine hebben we het in deze aflevering over:

  • De podcast Achter De Schermen, vol grappige anekdotes over wat er in de coulissen van de Vlaamse media gebeurt, staat op de vaste luisterlijst van Linde en Griet. In deze aflevering hoor je waarom Linde tijdens het luisteren bijna een hartstilstand kreeg.
  • Wanneer Griet vertelt over haar onmisbare Loop Earplugs, blijkt dat de andere WATjes bijna even grote fans zijn. Karlien bedacht in de cinema (ze ging naar Dune 2) trouwens een extra toepassing van deze all purpose-oordopjes. (Trouwens, we worden voorlopig 🤪 niet gesponsord, maar maken met plezier reclame voor het Belgische bedrijf dat deze voor ons geniale uitvinding op de markt brengt.)
  • Karlien tipt een handige app om reels te bewerken en ondertitelen: Capcut. Wel even opletten met die automatische ondertitelen, artificiĂ«le intelligentie is ook maar een mens en lijkt af en toe state of the art oordopjes in te hebben …

Marketinglingo

Wat is SEO, Search Engine Optimization?

In de rubriek Marketinglingo verklaren we telkens Ă©Ă©n marketingterm, bepaald door een balletje uit ons Lingo-ballenbad.

Alles draait om balletjes met daarop een letter. Wij trokken uit onze very own marketinglingo-trommel deze keer de letter S. En dus bespraken we het veelgehoorde ‘Search Engine Optimization’. De verklaring van die term vind je ook in dit blogartikel.

Zag jij graag nog ander marketingjargon verklaard? Of heb je andere vragen over marketing en communicatie? Mail of DM ons.

Misschien komt jouw vraag dan in een van de volgende afleveringen aan bod. 🤩 En sowieso sturen we je ook een persoonlijk antwoord toe!

Andere posts

Winkelwagen