Skip to content

💌 Abonneer op de WAT-mail en krijg om de 14 dagen een marketingtip recht in je inbox. Zo'n tip waar je écht iets mee bent. 👌

Podcast | 27 | Hoe verschijn ik met mijn zaak in de AI-zoekresultaten

Luister:

Of kijk:

De ‘Vraag van een WATje’ luidt in deze aflevering:

Hoe verschijn ik in de AI zoekresultaten?

Ontdek snel het antwoord in deze aflevering van onze podcast Working Apart Together! 

In de podcast Working Apart Together praten solo-ondernemers Karlien, Linde en Griet (te) open over het leven als freelancer in communicatie en marketing. In elke podcastaflevering hoor je hoe iemand naast de flosj greep (of in eigen voet schoot). In de rubriek ‘Vraag van een WATje’ beantwoorden ze een marketingkwestie van een collega solo-ondernemer. Ter vertier en vermaak wisselen ze aan de auditieve koffiemachine random tips en weetjes uit.

Meer praktische marketing- en communicatietips?

Schrijf je in voor de WATmail. Dan stuurt om de twee weken één van de WATjes je een handige tip waar je direct iets mee kan.

Collega-ondernemers Linde Jacobs, Griet Rebry en Karlien De Vrieze praten bij rond de koffiemachine, in hun podcast Working Apart Together.

Snel doorzappen naar je favoriete rubriek? Dit vind je in de podcast:

2’50” Vraag van een WATje – verschijnen in de AI-zoekresultaten

18’00” In eigen voet geschoten maar wel iets geleerd – twijfelen over ‘wil ik nog wel zelfstandig zijn’.

34’35” De koffiemachine (voor de gelegenheid omgeturnd tot Tikibar) Random tips & weetjes waar niemand om vroeg

42’45” Marketinglingo We fileren het fenomeen Customer journey

Vraag van een WATje

Een van onze klanten liet een tijd geleden de content en het design van de bedrijfswebsite aanpassen. Na enkele weken deden ze de test: komen we als bedrijf voor in de zoekresultaten, en meer bepaald als je aan ChatGPT vraagt naar experts in de branche? Ze stelden vast: vóór de aanpassingen van de site was dat wel het geval, maar nu plots niet meer. Ze stuurden dus de vraag:

Hoe zorgen we dat we tóch verschijnen in de AI zoekresultaten?

Een topvraag. Want heel wat klanten gebruiken AI vandaag als zoekmachine. Als een soort ‘allesweter’.

Het verschil tussen zoeken in een AI-tool en met een klassieke zoekmachine

AI-tools zijn taalmodellen die zelf een antwoord op je zoekvraag genereren, dat doen ze op basis van duizenden teksten die ze vinden en op taalkundig logische manier na elkaar plaatsen.

Een zoekmachine zoals Google Search genereert een lijst van website waar je het antwoord op je vraag kan vinden.

In 2024 zochten mensen nog steeds 373 keer meer via Google Search dan via ChatGPT als ‘zoekmachine’.

Mensen zoeken anders in de AI-tools dan in de klassieke zoekmachines. Ze tikken lange vragen in. Vraag je dus af: op welk soort vragen wil jij als antwoord verschijnen? En stel je content bij op basis daarvan. Voeg daarvoor interessante content aan op je blog, of pas je bestaande aanbodpagina’s navenant aan door er bijvoorbeeld informatieve, concrete kaderstukjes aan toe te voegen.

Even tussendoor: kan je Gemini afzetten?

Ook als je Google Search gebruikt en liefst een lijst met zoekresultaten te zien krijgt, dan wordt je geplaagd door de niet te negeren AI-zoekresultaten van Gemini bovenaan.

Wil je dat uitzetten, dan kan dat wel degelijk (in de podcast beweerde ik eerst van niet). Hier staat stap voor stap hoe je de Gemini-aanwezigheid in je Google functies kan managen.

Verschijnen in de AI-tool als zoekresultaat

Een geruststellende gedachte: is je site SEO-gewijs goed opgebouwd, dan is dat ook goed voor de AI-tools. Wel geldt voor die tools nóg meer: hoe concreter de informatie op je webpagina’s, hoe beter voor AI.

Enkele snelle technische SEO-technieken (los van de content zelf): vul je meta-gegevens goed in, leg linken binnen je website (zodat het echt een web is) en buiten je website naar betrouwbare sites.

Laat aan Google weten dat z’n robot eens mag langskomen

Heb je aanpassingen gedaan aan je site of heb je een nieuwe site? Dan kan je Google expliciet laten weten dat de bot de nieuwe of vernieuwde pagina’s eens mag komen scannen oftewel indexeren.

In de podcast klonk dat als “Komt dat hier nekeer schrapen”, maar hier staat de echte uitleg.

Aan Google laten weten dat je nieuwe pagina’s hebt, kan in Google Search Console > URL indexer. Je voert de URL in van de nieuwe pagina en verstuurt met één druk op de knop de aanvraag tot indexering.

Uiteraard is dat geen garantie dat je site de volgende dag al zal opgenomen worden in alle resultaten, maar het helpt allemaal om sneller door de robots opgepikt te worden.

Heb geduld

Net zoals bij SEO geldt ook bij GEO (generative engine optimization = zoeken via AI) dat dit een langetermijnwerk is. Blijf gestaag op jouw manier content op je site en socials plaatsen. Doe dat op een zo concreet en behulpzaam mogelijke manier. En uiteindelijk werpt het vruchten af.

Meer weten over SEO en GEO?

We verwijzen met véél plezier en vertrouwen door naar twee keien in hun SEO-vak:

Myriam Beeckman (wel degelijk.com) en Indira Singh van SEO Studio.

In eigen voet geschoten, maar wel iets geleerd

Wil ik nog wel zelfstandig zijn?

Soms gebeuren er in ons leven als zelfstandige dingen waarvan je denkt: ‘shiiiiiiit’. Heel vaak zijn dat momenten die voor andere ondernemers een feest van herkenbaarheid vormen – of toch alleszins leiden tot een ik ben niet alleen-gevoel. En vandaag buigen we ons over zo’n shiiiit-ervaring van copywriter Ilse Criel.

Soms slaat de schrik en de onzekerheid toe

Een grote klant trekt zich terug, een opdracht gaat toch niet door, de rekeningen en sociale bijdragen blijven onverminderd doorlopen. Dan vraag je je soms met wanhoop af: waarom doe ik dit nog?

Aan de hand van een LinkedIn-post van copywriter Ilse Criel hebben we het over de cyclische verzuchting: zou ik niet beter in loondienst gaan, om deze struggle in te ruilen voor zekerheid?

Luister in de podcast hoe wij dat ervaren, wat Ilse en de 56 commenters onder haar post concludeerden en geniet van het feit dat je niet alleen bent met dit vraagstuk. 🤗

Aan de koffiemachine

Random tips en weetjes waar niemand om vroeg

Als solo-ondernemers hebben wij geen vaste collega’s en geen vaste werkplek. En dus ook geen koffiemachine om bij te kletsen met collega-freelancers. Dat maken we goed in deze rubriek! Aan de auditieve koffiemachine vertellen we wat ons de laatste tijd bezighoudt, naast marketing en communicatie:

  • Griet bracht een blaadje mee van haar Nerdland-scheurkalender. Want daarop stond uitgelegd wat een #Octothorpe is. En wij zijn kei-enthousiast. Ze eindigt met een kleine oproep aan de Nerdlanders om de puzzels makkelijker te maken.
  • Karlien maakte een trip down memory lane met de Netflix-documentaire A.k.a Charlie Sheen, waarin het verhaal van deze alom bekende acteur wordt verteld – inclusief een blik achter de schermen van de showbizz. Check hier de trailer op YouTube
  • Linde gooit de éigenlijke tip die ze meebracht met een welgemikte worp naar de volgende aflevering, want ze pikt in op Karliens liefde voor achter-de-schermen-verhalen uit Hollywood. De Amerikaanse podcast Even The Rich doet immers niets anders dan dergelijke verhalen vertellen. Je komt te weten hoe iconen (zoals Ru Paul, Dolly Parton, Angelina Jolie, en zo) opgroeiden, bekend werden en nu zijn wie ze geworden zijn.

Marketinglingo

Geen ongestelde vragen in onze fuchsia trommel, wél echte vragen van WATjes én ballen met letters op. Die laatste dienen voor deze lingo inspired rubriek, waarin we telkens één marketingterm verklaren (net als in deze ABC-blog) die begint met de letter op de getrokken bal.

Griet trekt deze keer een gele bal met de letter C, waarop Karliens interne Rolodex (krakend als een  oldskool inbelverbinding) de term Customer journey opdiept.

Customer journey 

We leggen netjes (of eerder rommelig doch leerrijk) uit wat de customer journey (ook wel klantreis) is, ofwel de weg die een klant aflegt vanaf dat hij je leert kennen tot ver voorbij de aankoop.

En waarom je er goed aan doet om aandacht te hebben voor die journey.

Veel luisterplezier!

Een vraag voor in de fuchsia trommel? Volgende keer live meekijken?

Krijg hier de kijklink

Vond je deze podcastaflevering interessant?

Dan ga je zeker smullen van deze opties:

Andere posts

Winkelwagen
0