Aaaah, voor sommige ondernemers is het echt een nachtmerrie om de spotlights op zichzelf te richten. Nochtans hoeft dat bijlange niet zo ‘cringe’ of schaamtelijk te zijn als je denkt. Bovendien is laten zien wat je nu eigenlijk doet een noodzakelijk deel van je marketing als ondernemer. Wat als je ronduit jeuk krijgt van al dat ‘ik! ik! ik!’ op Instagram, LinkedIn en co? Lastig, maar we beloven je: het werpt echt zijn vruchten af als je volgers (en dus potentiële klanten) laat zien wat je kan. En dat kan ook op een manier die wél comfortabel voor je voelt.
Deel de spotlight met deze 7 hooks
Wringt het voor jou om de camera in selfiemodus op jezelf te richten terwijl je vertelt wat je doet? Voelt het niet naturel om social mediaposts te maken over jouw dagelijkse bezigheden? Stretch dan rustig aan je comfortzone door de spotlight te delen.Â
Laat je inspireren door deze insteken (haakjes of ‘hooks‘) om je werkwijze, mooie projecten of standpunten te delen op een andere manier dan ‘vandaag maak ik dit’ of ‘ik werk deze week op locatie in x’:
👉 Interessant inzicht van [collega-ondernemer x]: [het inzicht]. Deze week werkten we samen aan [project] en toen bleek dat [we hetzelfde probleem al jarenlang hélemaal anders aanpakken/…].Â
👉 Gehoord in de coworkspace/workshopruimte/van een leraar tijdens een les lang geleden: [standpunt + jouw blik op dat standpunt].
👉 Terwijl de ideeën bij [klant/collega] op [manier x] opborrelen, gaat het bij mij meestal anders: [licht toe hoe het bij jou gaat].Â
👉 Gewéldig om samen te werken met [collega/klant]: [verklaring waarom jij energie krijgt van die samenwerking]
👉 Voor [project x], een prachtige realisatie van [klant/team], leverde ik de [jouw deel van de verwezenlijking]. Zalig om te zien hoe alles nu in elkaar klikt.
👉 Wat een nieuwe klant me het vaakst zegt/vraagt? [woorden van de klant]. [Formuleer jouw antwoord op de frequently asked question of schets hoe jij een vaak voorkomend probleem aanpakt]
👉 Hoe het soms helemaal anders loopt dan gepland: [een verrassende gebeurtenis/verrassende opmerking/project dat vlotter/moeilijker verliep + hoe jij daarmee omging]

Tevreden klanten aan het woord
Nog nét iets makkelijker is het om klanten gewoon zelf over jou te laten vertellen. Krijg je weleens spontaan heel enthousiaste reacties van klanten in je mailbox? Waarschijnlijk bedank je hen met een mailtje terug, en daarin kan je gerust vragen of je die reactie mag gebruiken in je communicatie. Een screenshot kan andere geïnteresseerden al over de streep trekken!Â
Heb je dergelijke mails niet rondslingeren, vraag recente klanten dan nog om een review, of bel hen even op om te vragen wat ze van jullie samenwerking vonden. En zet voor de toekomst alvast een standaard mailtje klaar om naar reviews te vragen.
Een makkelijke tool om reviews te verzamelen, is Google Mijn Bedrijf. Je maakt er een link aan die je naar een klant kan doorsturen. (Check de videotutorial om te zien hoe je dat doet!) Via die link laten ze makkelijk een review achter of geven je een aantal sterren, die dan publiekelijk op Google voor jou staan te blinken.Â
Verlaag drempels of nog beter: haal ze weg
En wat doe je dan met die mooie reviews? Giet ze in een lay-out met behulp van een gebruiksvriendelijke tool als Canva.
Door voor een terugkerend format te kiezen, vermijd je dat er telkens weer brainspace gaat naar: zou ik dat nu wel delen, die reviews? Je beslist één keer dat je het wel of niet zal doen – wij raden aan van wel! – en hoe vaak, maakt een sjabloon dat je tof vindt en kan zo je reviews inplannen met veel minder tijd en moeite. Â
Niet alleen verlaag je zo de drempel voor jezelf, dat geldt ook voor je klant. En onthoud, wanneer je over jezelf gaat vertellen: hoe beter iemand zich kan voorstellen hoe het zal zijn om met jou te werken, hoe lager de drempel voor hen wordt om je te contacteren. Door jezelf te laten zien, doe je potentiële klanten dus ook een groot plezier.Â
Kan je motivatie om ermee aan de slag te gaan nog een boostje gebruiken? We maakten over dit thema ook een podcastaflevering. Luister hier!
Hoe beter iemand zich kan voorstellen hoe het zal zijn om met jou te werken, hoe lager de drempel om je te contacteren. Door jezelf te laten zien, doe je potentiële klanten dus een groot plezier.Â
Effectief communiceren: check je evenwicht
Natuurlijk bestaat effectieve communicatie niet uitsluitend uit het tonen van je verwezenlijkingen. De sleutel zit ‘m in een evenwichtige mix van posts, zodat je een volledig plaatje van je (professionele) zelf laat zien. Exact dat doen we, samen, tijdens de workshop ‘Maak je social mediaplan’. In een halve dag zet je een haalbaar plan voor je sociale media op poten.Â
Zin om zo’n social mediaplan te maken?
Check snel wanneer de volgende editie van onze workshop: maak je social mediaplan plaatsvindt!