Skip to content

💌 Abonneer op de WAT-mail en krijg om de 14 dagen een marketingtip recht in je inbox. Zo'n tip waar je écht iets mee bent. 👌

Podcast | 23 | Top of mind blijven bij klanten

In de podcast Working Apart Together praten solo-ondernemers Karlien, Linde en Griet (te) open over het leven als freelancer in communicatie en marketing. In elke podcastaflevering hoor je hoe iemand naast de flosj greep (of in eigen voet schoot). In de rubriek ‘Vraag van een WATje’ beantwoorden ze een marketingkwestie van een collega solo-ondernemer. Ter vertier en vermaak wisselen ze aan de auditieve koffiemachine random tips en weetjes uit.

De ‘Vraag van een WATje’ luidt in deze aflevering:

Hoe blijf ik top of mind bij klanten?

Ontdek snel het antwoord in deze aflevering van onze podcast Working Apart Together! 

Ook op zoek naar praktische marketing- en communicatietips?

Schrijf je in voor de WATmail. Dan stuurt om de twee weken één van de WATjes je een handige tip waar je direct iets mee kan.

Ik wil die tips!

Snel doorzappen naar je favoriete rubriek? Dit vind je in de podcast:

2’23” Vraag van een WATje: een grafisch vormgever vraagt “Hoe blijf ik top of mind bij klanten”

15’36” Naast de flosh gegrepen, maar wel iets geleerd: je auteursrechten té hard overdragen, het kan.

24’13” De koffiemachine: random tips en weetjes waar niemand om vroeg.

34’30” Marketinglingo: buzzwords en marketingtermen verklaard. Deze keer hebben we het over social proof.

Top of mind blijven bij klanten
Griet ziet de flosj zelfs niet hangen!

Vraag van een WATje

Tijdens de online opname van vorig aflevering kregen we deze vraag van Liesbeth De Backer, grafisch ontwerpster:

Wat kan ik doen om in beeld te blijven bij mijn klanten? Ik wil niet telkens mailen met ‘Hoe is’t? Heb je nog werk voor mij?’ – dat voelt zo geforceerd. Maar ik wil ook niet vergeten worden tussen opdrachten door.

Een herkenbare worsteling voor veel freelancers: zichtbaar blijven zonder opdringerig te zijn.

Een greep uit de ideeën die we aanhalen:

  • Stuur een papieren kaartje of visueel cadeautje – en doe dat eens niet tijdens de feestdagen, dan val je extra op.
  • Maak iets dat klanten willen ophangen of gebruiken – zoals een affiche, sticker of kaart met een knipoog of herkenbare uitspraak. Liesbeth keek tijdens deze opname ook mee en voegt via de chat spontaan toe dat ze een verjaardagskalender maakte voor haar klanten. Topidee dus!
  • Toon oprechte interesse: reageer op hun nieuws, productlanceringen of successen, bijvoorbeeld via LinkedIn of een spontane reactie op hun nieuwsbrief.
  • Comment regelmatig op hun posts, maar houd het informeel – zo blijf je top-of-mind zonder dat je iets ‘verkoopt’.
  • Mail spontaan met een aanbod om te helpen met project x. Soms ontvangen ze je hulp met grote opluchting.
  • Start een eigen ‘nieuwsbrief’ of ‘nieuwsflits’ speciaal voor klanten – deel je werk, inzichten of shout-outs naar klanten. Zo vergroot je je zichtbaarheid en je expertstatus. En laat je op subtiele (en niet desperate) wijze weten dat je nog enkele spots in je agenda hebt de komende tijd.
  • Organiseer een kleinschalig klantevent.

Goed om in ‘t achterhoofd te houden: vaak vinden klanten het minstens even belangrijk om iemand in te schakelen die ‘heel tof en makkelijk om mee te werken’ is, dan met iemand die ‘de allerbeste in het vak’ is.

Naast de flosj gegrepen, maar wel iets geleerd

In deze rubriek delen we een werkflater die uiteindelijk ook iets heeft opgeleverd. Deze keer: Griet verkocht (onbewust) haar auteursrechten mee bij het opmaken van een factuur voor template-teksten.

Gevolg? Haar klant wilde de teksten doorgeven aan derden – en … dat mocht, want de auteursrechten waren mee verkocht. Auwtch.

Sidenote: het is superinteressant om je als creatieve professional deels in auteursrechten te laten uitbetalen. Je houdt netto meer over en je klant betaalt evenveel. Wij doen dat zelf al jarenlang met onze teksten zonder gedoe (noch voor ons, noch voor onze klanten) dankzij Creative Shelter. Per factuur kan je aangeven in hoeverre je de rechten overdraagt. En in deze had Griet beter gekozen voor ‘gebruiksrecht’. Dan had zij zelf nog het auteursrecht in handen en kon de derde (en ook de 4de, 5de én 6de) partij nogmaals het gebruiksrecht op de teksten van haar kopen.

Wat leerden we hieruit?

  • Als je creatieve content maakt, denk dan bewust na over auteursrecht versus gebruiksrecht.

  • Wees je goed bewust van de meerwaarde van wat je maakt – en dat sommige teksten, ontwerpen of illustraties wél geschikt zijn voor hergebruik door anderen.

  • Dat Griet haar templates beestig goed waren. (pinkt traantje weg – ontroering meets frustratie)
Linde, Griet en Karlien van de podcast Working Apart Together delen tips en weetjes bij de koffiemachine.

Aan de koffiemachine

Random tips en weetjes waar niemand om vroeg

Als solo-ondernemers hebben wij geen vaste collega’s en geen vaste werkplek. En duhusss … ook geen koffiemachine om bij te kletsen met collega-freelancers. Dat maken we goed in deze rubriek! Aan de auditieve koffiemachine deze keer:

  • Karlien beveelt de kledingkast-app van COSH! aan. De app laat je je eigen kleren herontdekken en stylen, zodat je minder koopt en meer geniet van wat je al hebt. Los van deze app is COSH! ook een rijkelijk gevuld platform voor alles wat met fair fashion te maken heeft. Zeker een aanbeveling waard!
  • Linde deelt een (Engelstalige) podcasttip: The Moth – voor wie houdt van verhalen die verteld worden door mensen die ze hebben meegemaakt. The Moth vormde de inspiratiebron van Echt Gebeurd, Relaas en wellicht ook van Waar gebeurd (3 extra podcast-tips feitelijk, zelfde concept maar Nederlandstalig).
  • Griet luisterde dan weer de geestige podcast Ben ik de trut? Daarin bepaalt een tweekoppig moreel kompas (de hosts van deze podcast) of jij in een bepaalde situatie ‘de trut’ was of toch die andere persoon. Sappige, grappige en herkenbare situaties die je ook af en toe doen stilstaan bij je eigen gedrag.

Marketinglingo

In de rubriek Marketinglingo verklaren we telkens één marketingterm (net zoals in deze blog). De beginletter van de term wordt bepaald door een balletje uit onze roze Lingo-doos. Deze keer hebben we het over:

Social proof (whut)

Met een S, dus. En niet met de e van Bért (we gibberen hier over dit virale filmpje).

Wat is social proof en waarom is het belangrijk? Het betekent simpelweg dat anderen zichtbaar maken dat ze jouw dienst of product gebruiken of vertrouwen – en dat stelt potentiële klanten gerust. Denk aan:

  • Klantenreviews en testimonials

  • Foto’s van blije klanten of resultaten

  • Samenwerkingen met andere merken of experts

  • Gezien worden als spreker, docent of expert

Veel ondernemers vinden het opschepperig of ronduit gênant om testimonials te delen, maar:

  • Je hoeft het niet op te blazen – zelfs subtiele signalen van vertrouwen tellen mee

  • Verpak je review in een leuke foto of klantverhaal

  • Zie het als service, niet als opscheppen

 

Nog meer tips dan die waar wij in de aflevering mee strooien?

In deze blog geeft Karlien je 7 manieren om jezelf te laten zien zonder ‘kijk naar mij!’-gevoel.
En in aflevering 9 delen we tal van manieren om uit te pakken met je werk zonder je een stoefer te voelen.

Vond je deze podcastaflevering interessant?

Dan ga je zeker smullen van deze opties:

Andere posts

Winkelwagen