Skip to content

💌 Abonneer op de WAT-mail en krijg om de 14 dagen een marketingtip recht in je inbox. Zo'n tip waar je écht iets mee bent. 👌

Podcast | 26 | Een nieuwsbrief voor mijn zaak? Hoe krijg ik dat er óók nog bij?!

Luister:

Of kijk:

In de podcast Working Apart Together praten solo-ondernemers Karlien, Linde en Griet (te) open over het leven als freelancer in communicatie en marketing. In elke podcastaflevering hoor je hoe iemand naast de flosj greep (of in eigen voet schoot). In de rubriek ‘Vraag van een WATje’ beantwoorden ze een marketingkwestie van een collega solo-ondernemer. Ter vertier en vermaak wisselen ze aan de auditieve koffiemachine random tips en weetjes uit.

De ‘Vraag van een WATje’ luidt in deze aflevering:

Een nieuwsbrief voor mijn onderneming, hoe vind ik daar nog de tijd voor?

Ontdek snel het antwoord in deze aflevering van onze podcast Working Apart Together! 

Ook op zoek naar praktische marketing- en communicatietips?

Schrijf je in voor de WATmail. Dan stuurt om de twee weken één van de WATjes je een handige tip waar je direct iets mee kan.

Ik wil die tips!

Snel doorzappen naar je favoriete rubriek? Dit vind je in de podcast:

02’37” Vraag van een WATje: “Een nieuwsbrief voor mijn zaak: hoe krijg ik dat er nog bij in mijn planning?”

15’12” In eigen voet geschoten, maar wel iets geleerd: een copywritingklant van Karlien ging té enthousiast met Chat GPT aan de slag.

25’45” De koffiemachine: random tips en weetjes waar niemand om vroeg.

42’56” Marketinglingo: wat bedoelen ze met de ‘rule of 7’?

Vraag van een WATje

De fuchsia vragentrommel is terug van vakantie en stelde ons meteen een vraag die bij veel ondernemers leeft. Of beter gezegd, een WATje stelde de vraag: Juffra Blafkes, kinder- en jongerencoach (mét hond als assistent!) en de winnares van onze giveaway op Instagram.

Haar vraag, die we hier even vrij vertalen, is er eentje die we vaak horen:

Ik weet dat een nieuwsbrief een goed marketingidee is, maar hoe neem ik dat er in godsnaam nog eens bij? En wat moet ik daar dan allemaal in vertellen?

Een topvraag. Want marketing is niet je kerntaak als solo-ondernemer en je agenda zit al bomvol. En toch is die nieuwsbrief zo’n krachtig kanaal. Hoe los je dat op?

Waarom is een nieuwsbrief ook alweer zo’n geniaal idee? Dat vatten we samen in de podcastaflevering en in deze blog. Ben je al overtuigd? Dan is het zaak om ervoor te zorgen dat het geen gigantische hap uit je kostbare tijd neemt.

Maak efficiënt nieuwsbrieven met deze tips

1. Recycleer en hergebruik

Je hoeft geen compleet nieuwe content te bedenken. Zie je marketing als één geheel. Een post die het goed doet op sociale media? Perfect! Dat is de basis voor je volgende nieuwsbrief. Je kan er net iets dieper op ingaan, wat meer achtergrond geven of een extra tip meegeven. Geef je nieuwsbrieflezers een special treatment in ruil voor hun mailadres.

2. Schrijf je te lange posts? Ideaal!

Ben jij zo iemand die op sociale media vaak meer te vertellen heeft dan de aandachtsspanne van de gemiddelde scroller toelaat? Awel dan! In een nieuwsbrief kan je je verhaal wél helemaal te vertellen. Deel eens het achtergrondverhaal van een nieuw product, geef meer duiding bij jouw unieke werkwijze of leg die ene gouden tip écht van A tot Z uit.

3. Herhaling, herhaling, herhaling!

Wees dus niet bang om iets te herhalen wat je al eerder hebt verteld. De kans dat iemand het voor de eerste keer leest, is gigantisch. Je hoeft geen 365 verschillende boodschappen te bedenken voor een jaar, maar 365 manieren om hetzelfde te vertellen.

Kortom:

Een nieuwsbrief kost minder extra tijd dan je denkt en levert vooral méér op dan je denkt. Het is de ideale manier om oppervlakkige social media-connecties om te zetten in échte fans.

En jij? Hebben we je overtuigd om (opnieuw) aan het nieuwsbrieven te slaan? Wil je leren hoe je nieuwsbrieven maakt die aanvoelen als een cadeautje voor je volgers? Da’s exact wat je doet in onze workshop Nieuwsbrieven, van spam naar Bam! 💥 En als je liever meteen van start gaat, dan hebben we ook een gratis download over dit onderwerp.

Download ‘Nieuwsbrieven als sleutel naar succesvol ondernemen’

In eigen voet geschoten, maar wel iets geleerd

Soms gebeuren er in ons leven als zelfstandige dingen waarvan je denkt: ‘nee toch?!’ In de podcastrubriek ‘In eigen voet geschoten’ bekennen we zo’n momenten. En deze keer een verhaal zonder bloederige voet, maar Karlien had toch het gevoel dat ze naast de flosj gegrepen had.

Karlien De Vrieze van WAT-Working Apart Together heeft 'in eigen voet geschoten' als ondernemer. Luister naar de podcast.

Mijn klant vroeg ChatGPT om mijn tekst te verbeteren. 🤷‍♀️ Maar ik ben wel copywriter hé!

Een klant was eigenlijk heel tevreden over de tekst die Karlien zorgvuldig opgesteld had, maar vroeg voor de zekerheid aan ChatGPT: “Wat kan hier nog beter?” Het resultaat? Een reeks saaie, stilistische suggesties waar ons  copywritershart toch een beetje van ging bloeden.

Waarom dit een ‘voetschiet-moment’ is (vooral voor de klant)?

  • Je huurt een mens in, net om AI te vermijden. Menselijke copywriters kennen jou, je zaak, en je klanten. Wij voegen sappige anekdotes, humor en een unieke stijl toe. Dingen die een taalmodel, dat nog nooit iets heeft meegemaakt, simpelweg niet kan.
  • Alle online tekst wordt één pot nat. Als iedereen AI gebruikt om content te maken, gaat alles hetzelfde klinken. Maar je zaak springt er net uit met originele inzichten en een persoonlijke touch, recht uit de praktijk. Dat voelen je klanten, en dat ziet Google ook.

Begrijp ons niet verkeerd: AI is een top-assistent om een structuur op te zetten, eerste aanzetten te geven of je ideeën te ordenen. Maar een échte, shwungende tekst? Die komt nog steeds van een mens die van human to human schrijft.

Daarvoor hoef je trouwens geen copywriter in te huren, je kan ook zelf betere teksten leren schrijven als ondernemer.

WAT podcast: Linde, Karlien en Griet praten over freelance life

Aan de koffiemachine

Random tips en weetjes waar niemand om vroeg

Als solo-ondernemers hebben wij geen vaste collega’s en geen vaste werkplek. En dus ook geen koffiemachine om bij te kletsen met collega-freelancers. Dat maken we goed in deze rubriek! Aan de auditieve koffiemachine vertellen we wat ons de laatste tijd bezighoudt, naast marketing en communicatie:

  • Karlien las: The Beauty Myth van Naomi Wolf. “Een mind-blowing boek uit 1990 dat vandaag relevanter is dan ooit.” Wolf stelt dat net toen vrouwen meer vrijheid kregen (op vlak van werk, onderwijs, …), er een nieuw middel opdook om hen onder controle te houden: de schoonheidsmythe. Best creepy om te lezen hoe accuraat haar voorspellingen over plastische chirurgie waren, 35 jaar geleden al … Een aanrader!
  • Linde blikt terug op de concerten die ze afgelopen zomer zag en stelt vast dat vele artiesten hun podium benutten om zich uit te spreken tegen de genocide in Gaza (maar helaas niet allemaal). Net als Karlien en Griet worstelt ze met het gevoel: wat kan ik zelf méér doen dan berichten erover delen op sociale media, gaan protesteren of een affiche aan het raam hangen? En ze komt tot de conclusie dat ook zulke kleine acties een lichtpunt kunnen betekenen voor iemand anders, en dat vele kleintjes één groot licht maken. Een lichtje voor haar is bijvoorbeeld Verhalen uit Gaza, een website die persoonlijke verhalen van mensen uit Palestina verspreidt.
  • Griet doet een shout-out naar de Blaarmeersen in haar hometown Gent! “Deze zomer heb ik herontdekt hoe zalig het is om zo’n plek vlak bij de stad te hebben. Mensen hebben een verkeerd beeld van recreatiedomeinen zoals dit, denken dat het er altijd miserie en oproer is. Maar ik vind het er heerlijk om te zwemmen, wandelen, of te suppen.” Check ook Dobber, waarmee je een sup ‘uit de muur’ haalt, en de nieuwe horecazaak Waterkant. Plus: een dikke pluim voor het marketingteam dat de slogan bedacht: “Klaar om te Blaarmeersen”. Een werkwoord, hoe goed is dat?!

Marketinglingo

In deze rubriek verklaren we telkens één marketingterm (net zoals in deze blog) die begint met de letter op de getrokken bal. Deze keer is dat de R van…

Rule of 7, of waarom je (minstens!) 7x hetzelfde mag vertellen

De ‘regel van zeven’ is een van de oudste marketingwetten en de kern is poepsimpel:

Iemand moet je boodschap gemiddeld 7 keer zien of horen voor die persoon tot actie overgaat.

Die actie kan van alles zijn: iets kopen, inschrijven voor je nieuwsbrief, of een petitie tekenen voor een vrij Palestina. De oorsprong van de rule of 7 ligt bij filmbonzen in de jaren 1930, die ontdekten dat mensen pas een ticket kochten nadat ze minstens zeven keer een affiche voor een film zagen.

Waarom is dit vandaag nog steeds belangrijk? Herhaling zorgt voor herkenbaarheid, en daaruit volgt uiteindelijk vertrouwen. Mensen doen pas zaken met merken (of mensen) die ze vertrouwen.

Dus, als je je weer eens afvraagt “wat moet ik nu weer posten?” of “wat moet ik in mijn nieuwsbrief zetten?”, denk dan aan deze regel. Herhaal gewoon een gouden tip, een succesverhaal of een belangrijke boodschap.

In deze tijd, met alle online concurrentie, passeer je zelfs het best véél vaker dan 7 keer in iemands blikveld!

Een vraag voor in de fuchsia trommel? Volgende keer live meekijken?

Krijg hier de kijklink

Vond je deze podcastaflevering interessant?

Dan ga je zeker smullen van deze opties:

Andere posts

Winkelwagen
0