Skip to content

💌 Abonneer op de WAT-mail en krijg om de 14 dagen een marketingtip recht in je inbox. Zo'n tip waar je écht iets mee bent. 👌

Podcast S4 A1 | Mag je content hergebruiken?

Welkom in de eerste aflevering van seizoen 4 van onze podcast Working Apart Together. We nemen je mee op een wervelwind van weetjes en fratsen over freelancen en ondernemen, met als rode draad: marketing en communicatie zonder crap.

In de ‘Vraag van een WATje’ beantwoorden we dit keer deze vraag: Mag je content – oftewel inhoud, alles wat je hebt gemaakt, geschreven, enz – hergebruiken? Content van jezelf, of content van ‘t internet?

Ontdek snel het antwoord én natuurlijk de andere rubrieken in seizoen 4 van Working Apart Together! 

Snel doorzappen naar je favoriete rubriek? Dit vind je in de podcast:

2’26” Vraag van een WATje: Mag je content hergebruiken? Je eigen content én content van op ‘t internet? We brengen helderheid!

14’24” In eigen voet geschoten, maar wel iets geleerd: freelance projecten met een vage deadline. We zien de red flags al wapperen!

19’57” Aan de koffiemachine: random tips en weetjes waar niemand om vroeg. Alle linkjes naar onze boeken- en koffietips vind je verderop op deze pagina.

29’18” Marketinglingo: buzzwords en marketingtermen verklaard, met deze keer een glansrol voor het woord Lead Magnet.

In elke aflevering beantwoorden we een marketingvraag uit deze roze vragentrommel.

Vraag van een WATje

Mag je content hergebruiken in je communicatie?

Deze vraag kan je op twee manieren interpreteren. Ten eerste: is het oké om jezelf te herhalen, en dus iets te posten dat je al hebt gepost? Daarop zeggen wij volmondig ‘ja’. Door content te hergebruiken spaar je tijd en werk uit. Je kan een social post hergebruiken als blog, een blog maken van een nieuwsbrief, je nieuwsbrief vertalen naar sociale media. Mensen onthouden door herhaling, dus breng gerust dezelfde boodschap opnieuw.

Het mag ook nog letterlijker: een populaire socialemediapost gewoon nog eens integraal opnieuw gebruiken – dat kan. Want: niemand – behalve jijzelf – ziet alles wat jij communiceert. Dat geldt zeker voor die vluchtige sociale media. Voor heel wat mensen zal het dus gewoon de eerste keer zijn dat ze jouw ‘gerecycleerde’ post te zien krijgen.

Klakkeloos kopiëren zonder bronvermelding is plagiaat, en dat is uiteraard niet oké.

Ten tweede: mag je iets gebruiken dat je bij iemand anders hebt gezien? Daar is het antwoord genuanceerder. Klakkeloos kopiëren zonder bronvermelding is plagiaat, en dat is uiteraard niet oké.

Maar als iets jou inspireert of sterk geholpen heeft, dan mag je dat natuurlijk verder vertellen aan je volgers. Zeg er dan bij waar je de mosterd hebt gehaald én geef er je eigen twist aan. Zorg voor toegevoegde waarde: vertel het op je eigen manier, illustreer het met je eigen voorbeelden.

In eigen voet geschoten, maar wel iets geleerd

Timing bij freelance projecten

In deze rubriek evalueren we hoe een project verlopen is, en wat er beter kan voor een volgende opdracht.

Takeaway in deze aflevering: leg altijd een timing vast voor het verloop van een freelance opdracht. Hoeveel tijd krijgt je klant om feedback te geven, wanneer kunnen ze van jou een verbeterde versie verwachten, en wat is de finale einddatum van een project? En als de timing in de soep draait: wat dan? Zet ook op papier wat de klant in dat geval kan verwachten.

Bonustip: zoek nooit op Google Afbeeldingen naar de titel van deze rubriek. 🤕

Aan de koffiemachine

Random tips en weetjes waar niemand om vroeg

Als freelancers hebben wij geen vaste collega’s en geen vaste werkplek. En duhusss… ook geen koffiemachine om even te babbelen met collega’s. Daar passen we in deze rubriek een mouw aan! Aan de auditieve koffiemachine hebben we het in deze aflevering over:

  • Als ondernemer koffie op factuur kopen? Linde raadt Ray & Jules aan, en Griet RAF Coffee.
  • Financiële doelen stellen én halen: Griet overwint haar cijferangst met Marissa Bonants.
  • Omringd door idioten: een boek dat mensen onderverdeelt in 4 persoonlijkheidstypes aan de hand van 4 kleuren, waardoor je inzicht krijgt in je eigen gedrag én dat van anderen. Karlien zucht nu te pas en te onpas: ‘Typisch blauw.’

Marketinglingo

Wat is een lead magnet?

In de rubriek Marketinglingo verklaren we telkens één marketingterm, bepaald door een balletje uit ons Lingo-ballenbad. Lingo is een televisiespelletje waar Griet en Karlien nog warme familieherinneringen aan hebben – in tegenstelling tot Linde, die opgroeide zonder televisie.

Alles draait om balletjes met daarop een letter. Wij trokken uit onze very own marketinglingo-trommel deze keer de letter L. En dus bespraken we het veelgehoorde ‘Lead magnet’. De verklaring van die term vind je ook in dit blogartikel.

Zag jij graag nog ander marketingjargon verklaard? Of heb je andere vragen over marketing en communicatie? Mail of DM ons.

Misschien komt jouw vraag dan in een van de volgende afleveringen aan bod. 🤩 En sowieso sturen we je ook een persoonlijk antwoord toe!

Vond je wat je in de podcastaflevering hoorde interessant?

Dan ga je smullen van ons gratis webinar: zichtbaar met je zaak in 7 hacks.

Kom mee luisteren op 23 mei om 12u en leer gratis je zichtbaarheid te boosten, met 7 easy marketinghacks die je meteen kan toepassen.

Schrijf in voor het webinar

Andere posts