Zelfstandig ondernemers Karlien, Linde en Griet cutten the crap over freelancen: ze vertellen je over de kemels die ze schieten (in hun eigen voet) en wat ze daarvan leren. Ze beantwoorden een ‘Vraag van een WATje’, een marketingvraag van een collega solo-ondernemer. En brengen elke podcastaflevering op smaak met tips en weetjes die ze als collega’s-zonder-collega’s delen bij hun auditieve koffiemachine.
In de ‘Vraag van een WATje’ beantwoorden we deze keer de vraag: wat als iemand mij een negatieve review geeft?
Ontdek snel het antwoord in deze aflevering van onze podcast Working Apart Together!
Ook op zoek naar praktische marketing- en communicatietips?
Schrijf je in voor de WATmail. Dan stuurt om de twee weken één van de WATjes je een handige tip waar je direct iets mee kan.
Snel doorzappen naar je favoriete rubriek? Dit vind je in de podcast:
1’14’’ Vraag van een WATje: “Jullie raden aan om reviews te vragen aan klanten, maar wat als iemand mij een negatieve review geeft?”
11’36” In eigen voet geschoten, maar wel iets geleerd: kleine proactieve acties kunnen een groot effect hebben, dus we nemen ons voor om offertes op te volgen en actief om briefings te vragen als de klant het zelf vergeet.
16’42” Aan de koffiemachine: random tips en weetjes waar niemand om vroeg.
24’47” Marketinglingo: buzzwords en marketingtermen verklaard. In deze aflevering trekken we een bal met daarop de letter O, van ‘open rate’.
Vraag van een WATje
Jullie zeggen dat ik klanten moet vragen om reviews, maar wat als iemand een negatieve review post?
We zeggen inderdaad geregeld dat reviews vragen een goed idee is. Die vervangen de traditionele, uiterst waardevolle mond-tot-mondreclame en kunnen potentiële nieuwe klanten over de streep trekken.
Dus:
- Vraag klanten om reviews, want heel weinig mensen doen dat spontaan. Maak het een onderdeel van je ‘nazorg’, in een mail of op een kaartje bij een verkocht product.
- Claim je profiel op Google Mijn Bedrijf.
- En komt er toch eens een negatieve review? Dan beantwoord je die gewoon openbaar als je vriendelijke zelve: vraag wat er precies is misgelopen, of vraag om rechtstreeks contact met jou op te nemen. Toon, met andere woorden, dat je de feedback ter harte neemt. Door te antwoorden, kan je zo nog eens je persoonlijkheid laten zien, waardoor je extra sympathiepunten scoort bij lezers. Nog een extra reden om niet te panikeren bij een negatieve review: de positieve getuigenissen komen geloofwaardiger over als het niet een en al de goednieuwsshow is, op je reviewpagina.
In eigen voet geschoten, maar wel iets geleerd
Wat als een kleine proactieve actie gewoonweg centen oplevert?
In deze rubriek evalueren we hoe een bepaald freelanceproject verlopen is, waar we de mist in gingen en wat er beter kan voor een volgende opdracht.
Karlien heeft een vaste klant voor een maandelijkse nieuwsbrief, die nu al 2 maanden niet om z’n nieuwsbrief heeft gevraagd. Vorige maand ondernam ze wegens drukte niets, maar deze maand gaat ze het anders aanpakken: misschien is die klant simpelweg zélf overwhelmed, maar wil hij wel degelijk nog die nieuwsbrief. Twee vliegen in één klap: de klant blij dat iémand zich het lot van de nieuwsbrief aantrekt, en Karlien grijpt niet naast de vergoeding voor de nieuwsbrief in kwestie. Dat doet Linde en Griet mijmeren over hoeveel mogelijke opdrachten ze alledrie misschien nog meer missen door zelf geen actie te ondernemen.
Takeaway in deze aflevering: Check eens in je zaak: waar ligt er geld voor het oprapen? Kan je een stilgevallen klant terug activeren door een simpel mailtje te sturen?
Aan de koffiemachine
Random tips en weetjes waar niemand om vroeg
Als solo-ondernemers hebben wij geen vaste collega’s en geen vaste werkplek. En duhusss … ook geen koffiemachine om bij te kletsen met collega-freelancers. Dat maken we goed in deze rubriek! Aan de auditieve koffiemachine hebben we het deze keer over:
- Karlien is laaiend enthousiast over loopbaanbegeleiding, en heeft het over de misvatting dat je daarvoor al van job moet willen veranderen. ‘Het kan ook heel waardevol zijn als je job wél graag doet: zo’n sessie kan gaan over grenzen aangeven bijvoorbeeld, je talenten benoemd krijgen of hoe je je werk in de toekomst ziet evolueren.’ Karlien gaat op stap met natuurcoach Tineke: da’s loopbaanbegeleiding onderweg in de natuur. Dat kwam ook al aan bod in deze aflevering.
- Griet heeft dan weer een toptip voor mede-freelance creatives: De Grote Tariefgids voor Freelancers van Laurens Kraaijenbrink. Hij maakte een uitgebreide tariefgids, met tips over hoe je meer kunt verdienen, en voegde er ook een rekentool aan toe om je ideale tarief te berekenen. Ook wij zetten al eens een boompje op over tarieven.
- Linde ‘binge’ Jacobs beveelt een prachtige podcast aan: De Gestolen Kinderen.
Marketinglingo
Wat o wat is een ‘Open rate’?
In de rubriek Marketinglingo verklaren we telkens één marketingterm, bepaald door een balletje uit ons Lingo-ballenbad.
Alles draait om balletjes met daarop een letter, met in deze aflevering de letter O van… Open rate! Wat is een ‘open rate’? Het is een term die we gebruiken als we het over nieuwsbrieven via mail hebben, en slaat op het percentage ontvangers dat jouw nieuwsbrief heeft geopend.
Als je nieuwsbrieven stuurt via een newsletterprogramma als Mailchimp, Convertkit of Flexmail, dan kan je achteraf heel goed zien hoe die nieuwsbrief onthaald werd door jouw publiek. Niet schrikken: die open rate bedraagt nooit 100%. Sterker nog: een open rate tussen 30 en 50% is al fantastisch goed. Kijk eens naar de wereldwijde gemiddelden per sector die Mailchimp publiceert, dan krijg je een idee. Maar focus je daar niet te veel op en streef vooral je eigen doelstellingen na!
Nog meer marketinglingo vind je in onze blog met marketingjargon. Zag jij graag nog ander marketingjargon verklaard? Of heb je andere vragen over marketing en communicatie? Mail of DM ons.
Misschien komt jouw vraag dan in een van de volgende afleveringen aan bod. 🤩 En sowieso sturen we je ook een persoonlijk antwoord toe!