Skip to content

💌 Abonneer op de WAT-mail en krijg om de 14 dagen een marketingtip recht in je inbox. Zo'n tip waar je écht iets mee bent. 👌

Podcast | 16 | Ik kan met mijn zaak in de pers komen, maar bereik ik daar wel de juiste mensen?

Zelfstandig ondernemers Karlien, Linde en Griet cutten the crap over freelancen: ze vertellen je over de kemels die ze schieten (in hun eigen voet) en wat ze daarvan leren. Ze beantwoorden een ‘Vraag van een WATje’, een marketingvraag van een fellow solo-ondernemer. En brengen deze podcastaflevering op smaak met tips en weetjes die ze als collega’s-zonder-collega’s delen bij hun auditieve koffiemachine.

In de ‘Vraag van een WATje’ beantwoorden we dit keer deze vraag: Zeg ik sowieso ‘ja’ als een journalist me wil interviewen als expert? Ook als het blad in kwestie niet helemaal dezelfde doelgroep heeft als mijn zaak?

Ontdek snel het antwoord in deze aflevering van onze podcast Working Apart Together! 

Ook op zoek naar praktische marketing- en communicatietips?

Schrijf je in voor de tweewekelijkse WATmail. Dan sturen we je om de beurt een handige tip waar je als solo-ondernemer direct je marketing verbetert.

Oh yes please!

Snel doorzappen naar je favoriete rubriek? Dit vind je in de podcast:

1’19’’ Vraag van een WATje: “Flair wil me interviewen over mijn zaak, maar hun lezers zijn niet mij doelgroep. Moet ik daar dan wel op in gaan?”

6’55” In eigen voet geschoten, maar wel iets geleerd: een schampshot in de voet van Griet, want ze beschrijft deze keer een luxeprobleem.

11’57” Aan de koffiemachine: random tips en weetjes waar niemand om vroeg.

22’30” Marketinglingo: buzzwords en marketingtermen verklaard. In deze aflevering trekken we een bal met daarop de letter F, van ‘funnel’.

Vraag van een WATje

Een magazine wil me interviewen, maar hun doelgroep is niet die van mij. Is het wel slim om op die manier met mijn zaak in de pers te komen?

Een WATje dat anoniem wil blijven, mailde ons deze kwestie. Ze kreeg van Flair de vraag om als expert haar mening te geven in het blad, maar twijfelt. Ze vreest dat andere media haar daarna minder serieus zullen nemen, terwijl hun lezers nauwer aansluiten bij haar ideale doelgroep …

Nu zetten wij dolgraag een boompje op – zeg gerust een heel bos – over het onderwerp ‘Hoe de pers halen met je onderneming?’ Karlien maakte deel uit van redacties allerhande en kent Flair nog beter vanbinnen dan vanbuiten. Linde en Griet waren allebei ooit persverantwoordelijke bij organisaties die geregeld in de pers wilden komen. We kennen het klappen van die zweep, met andere woorden.

Eerder lijstten we al tips om de pers te halen op, maar in de podcastaflevering gooien we er o.a. dit nog bovenop:

  • Hoe meer persaandacht, hoe beter. Elk magazine, elk programma, elk mediakanaal zal jouw verhaal of jouw product op hun eigen manier brengen, in functie van hun eigen identiteit en doelpubliek.
  • Als je door één medium opgepikt wordt, kan dat je net je zaak op de radar brengen bij andere journalisten.
  • Dat je in de pers komt, versterkt ook je autoriteit op je eigen communicatiekanalen. Je kunt op je website stoefen met het logo van (bijvoorbeeld) Flair: ‘Gezien in Flair’ opent deuren.🤩 Ook kan je met die persaandacht uitpakken op sociale media: een artikel of een passage op radio of tv fungeert als een next level positieve review.

Samengevat: wij zien eigenlijk alleen maar voordelen – tenzij jij aan een bepaalde samenwerking echt een ongemakkelijk gevoel zou overhouden omdat het kanaal écht niet strookt met waar jij voor staat.

Meer nuances en waaroms achter dit advies, hoor je in de podcast!

In eigen voet geschoten, maar wel iets geleerd

Wat als een tevreden freelanceklant je té veel werk (tegelijk) geeft?

In deze rubriek evalueren we hoe een bepaald freelanceproject verlopen is, waar we de mist in gingen en wat er beter kan voor een volgende opdracht.

Enkele klanten voor wie Griet het hele jaar door werkt, en alles netjes ingepland heeft, vragen regelmatig om extra werk uit te voeren. Zij blij! Alleen … eigenlijk zit haar agenda op korte termijn al te vol. Karlien en Linde denken mee na over hoe Griet dit slim kan oplossen. Hoe kan ze haar toffe klanten tevreden houden zonder zichzelf en haar planning los in de voet te schieten?

Takeaway in deze aflevering: wees open met je klanten over wat haalbaar is voor jou, en kom samen met hen tot een aanpak die voor beide kanten werkt. Zeker bij klanten die het niet gewoon zijn om freelancers in te schakelen, want die staan er niet altijd bij stil hoeveel andere balletjes jij in de lucht hebt. In de aflevering brainstormen Griet, Linde en Karlien over enkele concrete voorstellen om aan zo’n klant te doen.

tips onder collega's

Aan de koffiemachine

Random tips en weetjes waar geen enkele freelancer om vroeg

Als solo-ondernemers hebben wij geen vaste collega’s en geen vaste werkplek. En duhusss … ook geen koffiemachine om even te babbelen met collega-freelancers. Daar passen we in deze rubriek een mouw aan! Aan de auditieve koffiemachine hebben we het in deze aflevering over:

  • Karlien keek naar de Netflix-hit Baby Reindeer en is er nog altijd niet goed van. “Er zijn zelfs al memes over het aantal spoilers dat over die serie de ronden doet”, maar Griet en Linde hebben er nog nooit van gehoord (op het moment van de podcastopname, that is).
  • Leestip van Griet voor wie net als zij wegblijft van alles wat de thrillersnaar raakt, zeker vlak voor het slapengaan: het licht filosofische, vaak grappige en vooral bevreemdende werk van Toon Tellegen, verzameld in de klepper Misschien wisten zij alles.
  • Ben je meer te vinden voor non-fictie? Dan beveelt Linde Everything is figureoutable van Marie Forleo, in het Nederlands te vinden onder de titel Alles is uitvogelbaar. Linde vindt het zo waardevol dat ze Karlien en Griet prompt een exemplaar cadeau deed. In de aflevering vertelt ze waarom.

Marketinglingo

Wat betekent ‘funnel’ in het marketingwereldje?

In de rubriek Marketinglingo verklaren we telkens één marketingterm, bepaald door een balletje uit ons Lingo-ballenbad.

Alles draait om balletjes met daarop een letter. Deze keer komt de letter F uit onze marketinglingo-trommel. De F van funnel! Wat dat betekent lees je in onze blog met marketingjargon, in de podcast geven we nog wat extra uitleg en vertellen we hoe élke ondernemer hier slim mee aan de slag kan.

Zag jij graag nog ander marketingjargon verklaard? Of heb je andere vragen over marketing en communicatie? Mail of DM ons.

Misschien komt jouw vraag dan in een van de volgende afleveringen aan bod. 🤩 En sowieso sturen we je ook een persoonlijk antwoord toe!

Omslagfoto: Bianca Van Dijk via Pixabay

Andere posts

Winkelwagen