Skip to content

Inspiratie nodig voor je communicatie? Schrijf je in voor onze GRATIS NEWSLETTER. Geen spam of wollige blabla. Alleen direct toepasbare tips.

De 7 ultieme marketingtips van het jaar, volgens ondernemers zoals jij

Marketing en communicatie meer FUN maken voor solo-ondernemers die op dat vlak DIY’en, dat is onze ultieme missie. Daarom strooien we gul met tips & tricks op onze social media en in onze nieuwsbrief. In dit artikel verzamelden we de tips die het voorbije jaar de meeste hartjes op Instagram, likes op Facebook of clicks in onze nieuwsbrief kregen. Dé toptips dus, hier op een plateautje geserveerd voor het geval je er eentje gemist hebt.

Toptip 1 – Denk altijd als een klant

Betrap je er jezelf soms op dat je denkt ‘Dit moet ik toch niet (nog eens) vertellen, dat weten al mijn volgers en klanten al lááááng’? Think again.

Niet iedereen ziet alles wat je communiceert. Plus: de meerderheid van je volgers heeft niet dezelfde voorkennis als jij over jouw producten of diensten. Dat zit ook in heel simpele dingen. Zoals: vinden mensen in jouw communicatie vlot de informatie waarnaar ze op zoek zijn? Het adres van je bakstenen zaak bijvoorbeeld? Dat blijkt op onze digitale communicatiekanalen een vaak vergeten detail.

Check dus vandaag nog of jij met zulke ogenschijnlijk kleine ‘details’ geen klanten misloopt. 

Toptip 2 – Laat je kop zien. Of je gezicht.

Jij bént je zaak, als solo-ondernemer. Klanten kopen van jou, niet van een of ander anoniem merk of bedrijf. Daarom raden we je aan om regelmatig iets van jezelf te laten zien. Dat kan je gezicht zijn, graag zelfs – we’d love to see your smile, maar een ander stukje van je persoonlijkheid kan ook.

Bijvoorbeeld:

  • Uit welke koffiemok drink jij in je home office?
  • Welk boek ben je aan het lezen en wat vind je er goed aan?
  • Wat inspireert jou in je werk en je privéleven: toon een tentoonstelling die je bezoekt, het bos waardoor je wandelt, de mensen die je ontmoet.

Vind je selfies posten awkward? Snappen we. Daarom hebben ook wij op Internationale Selfiedag foto’s van onszelf mét collega-freelancers gepost.

Laat je kop zien: waarom als ondernemer je gezicht tonen

Toptip 3 – Variatie brengen met een contentplan

“Hoe post ik eens iets anders dan telkens weer dezelfde foto’s van kinderkleding?”, vroeg een WATje ons.

We suggereerden haar om buiten de strikte lijnen van haar corebusiness te kleuren. In dit specifieke geval: verkoop je kinderkleding, deel dan ook buitenspeeltips, geef advies over hoe je typische vlekken (gras, banaan,…) uit je lievelingsstukken krijgt, vertel over je eigen ervaringen als ouder, …

Door allerlei mogelijke insteken te bedenken en die afwisselend te laten terugkeren met een doordacht contentplan, blijf je je volgers het hele jaar door boeien. En ook voor jezelf wordt marketing veel leuker!

Sounds like a plan, zo’n contentplan? In 2024 herhalen we de workshop ‘Een gevuld social mediaplan in één dag’, waar je – je raadt het – na 1 dag buiten komt met een plan voor 365 dagen communiceren like a pro.

Toon me die workshop

Toptip 4 – Een reel maken kan in 4 makkelijke stappen

Instagram en Facebook houden van video en dus ‘moet’ je reels posten. Maar ojeeeeeee. Dat kost Zo! Veel! Tijd!

Niet met deze truc, die wij bijvoorbeeld toepasten tijdens onze tweedaagse onder WATjes:

  • Film doorheen de dag telkens een paar seconden.
  • Plak al die shots achter elkaar.
  • Zet er een quote of tip op, of vertel simpelweg wat je aan het doen bent.
  • Klaar! 🥳

 

Of probeer deze creatieve vorm van recyclage eens:

  • Scroll door je posts van enkele maanden geleden.
  • Kies een informatieve post waarvan de inhoud nog altijd even relevant is.
  • Vertel wat in de caption stond nu tegen je camera.
  • Ondertitel je filmpje (wij werken met CapCut).
  • Alweer klaar!
Makkelijk reel maken in 4 stappen

Klik op de afbeelding om de reel te zien.

Toptip 5 – E-mail is springlevend als marketingkanaal (RIP Twitter)

nieuwsbrief marketing communicatie tip working apart together WAT

Wie het nog niet helemaal geloofde, zag het in 2023 met eigen ogen gebeuren: een socialmediakanaal kan zomaar plots verdwijnen. Als je marketing dan grotendeels daarop gebouwd is, zakt je zaak als een pudding in elkaar.

We kunnen er dus niet genoeg op hameren: vraag je volgers en klanten ook naar hun e-mailadres. Zo kan je hen rechtstreeks bereiken met al het interessants dat je te vertellen hebt. En er zijn méér goede redenen om e-mail in je marketingmix te gooien.

Lees de blog over e-mailmarketing

Toptip 6 – Blijf sleutelen aan je website

Krijg jij op je website te weinig aanvragen of doorklikkende klanten? Durf dan wat te experimenteren. Je site is geen Unesco-werelderfgoed, die is helemaal van jou.

Bijvoorbeeld:

  • Zet je titels of buttons eens op een andere plaats.
  • Geef je call to actions wat krachtvoer met een fermere formulering.
  • Zorg dat je homepage er boenk op is, want there’s no second chance to make a first impression. Check het snel met de tips in deze blog.

Je mag experimenteren met je site tot ze werkt. Tot Google ze vindt. Zodat klanten wél doorklikken. En jouw zaak kan bloeien.

nieuwsbrief WAT Working Apart Together marketingtips

Trouwens!

Deze tip komt uit onze meest succesvolle nieuwsbrief van het voorbije jaar. Schrijf je ook in, of download een van onze freebies en krijg de tweewekelijkse e-mail met tips er al even gratis bovenop.

Toptip 7 – Als solo-ondernemer ben je nooit alleen

podcast working apart together review
podcast working apart together review
podcast working apart together review
podcast working apart together review

Want er is altijd Working Apart Together, onze podcast voor freelancers en ondernemers die alleen werken maar eigenlijk niet zonder collega’s kunnen.

De best beluisterde aflevering is die met de ronkende titel: Procrastineren: wat is het, waarom doen we het en wat kan je ertegen doen? Maar ook onderwerpen als ‘Hoe bepaal ik mijn tarieven?’ en ‘Waar vind ik klanten?’ bespreken we daar zonder blad voor de mond.

Ondertussen gingen meer dan 1.000 luisteraars je voor.

Wat vind jij moeilijk aan marketing en communicatie?

Vertel het ons

We sturen je een uitgebreid, persoonlijk antwoord op je vraag én gieten het in een post of nieuwsbrief waar je tientallen collega-ondernemers mee helpt. Bedankt! ❤️‍🔥

Online teammeeting WAT - Working Apart Together

Foto bovenaan: Mark König op Unsplash

Andere posts